Historia Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) nr 2 w Tychach rozpoczyna się od seryjnej produkcja kultowego samochodu marki Fiat 126 p. 18 września 1975 r. z linii montażowej zjechał pierwszy wyprodukowany samochód, popularny "maluch". Nikt nie spodziewał się, że ten niepozorny pojazd stanie się najpopularniejszym autem w Polsce oraz będzie przez długi czas kształtował krajobraz polskich dróg.
Tyscy muzealnicy pragną zachować i uwiecznić historię zakładu. Dlatego kierują prośbę do dawnych i obecnych pracowników do dzielenia się opowieściami, dokumentami i fotografiami przestawiającymi losy fabryki. Jak twierdzą inicjatorzy pomysłu, to ważny krok w dokumentowaniu historii miasta, w której tak istotną rolę odegrała FSM.
- Celem jest zebranie jak największej liczby opowieści, pomogą one w poznawaniu historii miasta, której niewątpliwą częścią był FSM Zakład nr 2. Chcemy ocalić te historie od zapomnienia, opracować i udostępnić je szerszej grupie odbiorców, wydając publikację podsumowującą 50 lat działalności przedsiębiorstwa, które nadało kształt południowej części miasta Tychy - wyjaśnia Agnieszka Woszczyńska z tyskiego muzeum.
Obecnie fabryka samochodów nie działa pod pierwotną nazwą. Dzisiaj funkcjonuje tam firma Stellantis (wcześniej Fiat Auto Poland i Fiat Chrysler Automobiles), kontynuująca produkcję samochodów, m.in. Fiata 500, Jeepa Avengera i Fiata 600e. W przyszłym roku zakład planuje także produkcję jednego z modeli Alfy Romeo.
Muzeum Miejskie w Tychach zachęca do dzielenia się wspomnieniami
Produkcja Fiata 126 p rozpoczęła się w Polsce 6 czerwca 1973 roku w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Plany produkcyjne i późniejsza realizacja zamierzeń wywoływały wiele emocji wśród polskich obywateli, spragnionych własnych czterech kółek. Snuto domysły dotyczące przyszłego modelu samochodu i jego ceny. 30 października 1971 r. ówczesne media podały informację o podpisaniu umowy z włoskim Fiatem.
- Produkcja malucha w Polsce była efektem kontraktu „o współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126”, zawartego przez polskie władze z Fiatem 29 października 1971 r. Zgodnie z jego zapisami, Fiat 126p to samochód z tylnym napędem, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM oraz samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem typu Berlina - podaje Polska Agencja Prasowa.
Po dwóch latach produkcja kultowego samochodu rozpoczęła się w tyskiej fabryce. Ostatecznie produkcja Fiata 126p w Polsce trwała 25 lat, w tym 16 lat w Tychach. Ostatni egzemplarz samochodu zjechał z linii produkcyjnej 22 września 2002 r.
- Z ponad 3,3 mln wytworzonych w Polsce egzemplarzy malucha, niespełna 2,2 mln powstało w Tychach, a ponad 1,1 mln w Bielsku-Białej. Do 2000 r. na polski rynek trafiło ponad 2,4 mln tych aut, a blisko 900 tys. wysłano na eksport - czytamy w komunikacie PAP.
Obecnie na rynku wtórnym można znaleźć modele "malucha" w zawrotnych cenach. Pasjonaci motoryzacji w dalszym ciągu darzą olbrzymim sentymentem ten model samochodu.
Nie przeocz
Musisz to wiedzieć

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?