PARP ma w tym roku ponad miliard złotych dla polskich MŚP

AIP
Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP: - Wsparcie PARP dotyczy trzech głównych nurtów. Pierwszy to informacja. Drugi – edukacja, a trzeci – konkretne wsparcie finansowe. Jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że mamy środki w każdym z trzech programów. mat. prasowe
Od roku mamy rekordowe liczby, jeśli chodzi o zgłoszenia na naszą infolinię; przedsiębiorcy pytają właściwie o wszystko. Nie tylko o ofertę PARP-u, ale i o kwestie, które wynikają z kolejnych tarcz antykryzysowych – z Małgorzatą Oleszczuk, prezes PARP o pomocy dla przedsiębiorstw w dobie pandemii rozmawia Anita Czupryn.

Na jakiego rodzaju wsparcie PARP mogą aktualnie liczyć przedsiębiorcy?
Wsparcie PARP dotyczy trzech głównych nurtów. Pierwszy to informacja. Drugi – edukacja, a trzeci – konkretne wsparcie finansowe. Jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że mamy środki w każdym z trzech programów, które wchodzą w skład finansowego wsparcia PARP, a mianowicie: POIR czyli Program Operacyjny Inteligentny Rozwój, POWER czyli Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój oraz POPW, czyli Program Operacyjny Polska Wschodnia. W nowy rok weszliśmy z kwotą ponad 1,1 mld złotych na wsparcie przedsiębiorców.Wiele naszych działań stanowi ważny element rządowego „Planu na rzecz pracy i rozwoju”. Oferujemy udział w wielu konkursach o dofinansowanie. Kontynuujemy nabory w ramach działania „Design dla przedsiębiorców” dla projektów na rzecz dostępności oraz w konkursie „Badania na rynek” z budżetem 500 mln zł. Mamy otwarty konkurs dla krajowych klastrów kluczowych. Za kilka dni ogłosimy konkurs „Granty na Eurogranty” dla przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać ze wsparcia w takich programach europejskich jak Horyzont – tu chcemy pomóc i wesprzeć przedsiębiorców w przygotowaniu dobrych wniosków. Niedawno wystartował kolejna edycja konkursu „Go to Brand”, który cieszy się rokrocznie ogromnym zainteresowaniem. W tym roku dotyczy on promocji polskich marek na Expo w Dubaju. Budżet na ten rok wynosi 50 mln zł. W ramach programu Polska Wschodnia będziemy ogłaszać kolejny konkurs – „Internacjonalizacja MŚP”. Trwają nabory w programie „Rozwój startupów w Polsce Wschodniej”. Nasza oferta w 2021 roku nadal więc będzie bardzo szeroka. Warto też wspomnieć o programach dotyczących rozwoju kompetencji, które są realizowane w ramach POWER; działania te będą kontynuowane. Wśród nich są programy szkoleniowe na rzecz Sektorowych Rad ds. Kompetencji.

Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP
Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP Mat prasowe

PARP zajmuje się też szkoleniami?
Dbamy o to, by polscy przedsiębiorcy mieli dostęp do szkoleń i możliwości rozwoju kompetencji swoich i swoich pracowników. Do menadżerów skierowana jest oferta szkoleniowo-doradcza programów Akademii Menadżera MŚP dofinansowana z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Prowadzimy Bazę Usług Rozwojowych; największą w kraju platformę, dzięki której przedsiębiorcy mogą korzystać z oferty ponad 5,5 tys. firm szkoleniowych i doradczych. Wybór jest ogromny, Oczywiście w dobie pandemii staramy się, aby jak największa liczba szkoleń odbywała się zdalnie. Prowadzimy też Akademię PARP; to platforma online, z której mogą korzystać wszyscy: czy to przedsiębiorcy, osoby prywatne, czy studenci. Okazało się, że w czasie pandemii nasza Akademia bije kolejne rekordy popularności. Szkolenia tam są bezpłatne. W tej chwili proponujemy 32 . kursy, których ukończenie upoważnia do otrzymania certyfikatu. Są przygotowane w bardzo przyjazny sposób – można je przejść w takim tempie, w jakim sami chcemy; możemy np. przerwać kurs i wrócić do niego po kilku godzinach, albo kilku dniach.

Jakie jest zainteresowanie ofertami PARP?
Bardzo duże, a ostatni rok przyniósł wzrost zainteresowania we wszystkich ogłaszanych przez nas konkursach. Wartość składanych przez przedsiębiorców wniosków często dwu lub trzykrotnie przekraczała dostępną alokację. Rekordy bije także nasza infolinia. Liczba udzielonych konsultacji w 2020 roku przekroczyła 100 tys. Przedsiębiorcy pytają właściwie o wszystko. Nie tylko o ofertę PARP, ale i o kwestie, które wynikają z kolejnych tarcz antykryzysowych. Pracownicy naszej infolinii są na bieżąco szkoleni, aby udzielać wyczerpujących odpowiedzi na większość pytań przedsiębiorców lub kierować precyzyjnie do miejsc, gdzie uzyskają brakujące informacje.

Przenosiny do sieci – myśli Pani, że taka jest przyszłość polskiej przedsiębiorczości? Wszyscy ze swoją działalnością powinni się przenieść do sieci? Nie w każdym przypadku to będzie możliwe.
Oczywiście, nie jest możliwe przeniesienie do sieci całej działalności, . Ale w przypadku każdego przedsiębiorstwa można myśleć o przeniesieniu do sieci pewnych działań. Przedsiębiorcy widzą, jak to jest istotne, a my w tym też pomagamy. W tej chwili nikt już chyba nie wyobraża sobie życia bez cyfryzacji. Coraz bardziej doceniane social media – przedsiębiorcy widzą, jak dużą mają moc, jeśli chodzi o komunikację czy marketing. Pandemia spowodowała szybki rozwój e-commerce, który jeszcze do niedawna był piętą achillesową w wielu branżach naszej gospodarki. Polskie firmy bardzo ostrożnie podchodziły do handlu w internecie. W tej chwili zauważają, że to jest droga niezbędna i konieczna. Konsumenci szukają możliwości zrobienia zakupów z przysłowiowego fotela. Jest to taki czas, kiedy właściwie każda z firm jakąś cząstkę swojej działalności może w sieci odnaleźć.

Zna Pani odpowiedź na pytanie, które dziedziny biznesu będą przyszłościowe i bezpieczne?
Nie wiem, czy możemy mówić o kierunkach czy branżach, które są bezpieczne i przetrwają. Powinniśmy raczej myśleć o tych, które są zagrożone. Pandemia zmieniła nasze podejście do wielu dziedzin życia. Przy czym, zmieniła w większości nasz sposób funkcjonowania, ale nie potrzeby. Nadal będziemy potrzebowali tego wszystkiego, co mieliśmy i z czego korzystaliśmy wcześniej. Natomiast zmiany nastąpią i nastąpić muszą. Proszę zwrócić uwagę, w jakiej zapaści jest teraz branża turystyczna. O ile w przypadku turystyki konsumenckiej, prawdopodobnie dość szybko wróci w swoje normalne tryby i się odbije, o tyle, w większym kłopocie pozostanie branża turystyki biznesowej. W pandemii nauczyliśmy się już, że nie trzeba jechać w delegację, żeby z kimś się spotkać Nauczyliśmy się korzystać z platform typu Zoom czy Teams, dzięki którym przedsiębiorcy mają duże oszczędności. . A konferencje, które w tej chwili odbywają się online, gromadzą o wiele większą liczbę uczestników, niż te, które odbywały się stacjonarnie.

1 stycznia minęło 20 lat działalności PARP. Z czego jest Pani najbardziej dumna?
Najbardziej dumna jestem z tego, że PARP uznawana jest za kluczową instytucję wspierającą polskich przedsiębiorców. 20 lat istnienia agencji oznacza w istocie 20 lat budowania marki i przekonywania przedsiębiorców do tego, że jesteśmy pomocni, chcemy współpracować z przedsiębiorcami jak i instytucjami otoczenia biznesu, organizacjami krajowymi, międzynarodowymi, z administracją. Jestem też dumna z tego, że mamy wspaniały zespół pracowników - ekspertów. Ludzi, którzy, co mnie osobiście bardzo cieszy, czują misję tej instytucji i wagę pracy, którą wykonują. Myślę, że naprawdę mam dużo szczęścia, że mogę kierować tak wspaniałą i wciąż rozwijającą się organizacją.

2021 to też rok nowej perspektywy finansowej UE, która potrwa do 2027 roku. Co tu jest priorytetem PARP?
Już od dłuższego czasu współpracujemy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, które jest odpowiedzialne za negocjacje i ogół prac związanych z realizacją programów operacyjnych; współuczestniczymy w przygotowywaniu kolejnych. Będziemy, jako instytucja wdrażać trzy programy; to będą kontynuacje obecnych programów, którymi PARP się zajmuje. Jako ciekawostkę powiem, że jeśli chodzi o program dedykowany dla województw wschodniej Polski, to dołączone ma być do niego również województwo mazowieckie. Niedawno ruszyły też konsultacje społeczne dotyczące Umowy Partnerstwa. To najważniejszy dokument, który określi, w co Polska zainwestuje fundusze europejskie w latach 2021-2027. A mowa o 76 miliardach euro. Kwota ogromna, więc trzeba tak przygotować programy, aby te środki wykorzystać maksymalnie i aby jak najlepiej mogli skorzystać z nich przedsiębiorcy.

IKE + czy ZUS? Niedługo trzeba zdecydować

Wideo

Materiał oryginalny: PARP ma w tym roku ponad miliard złotych dla polskich MŚP - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie