PKP nie zmieni przebiegu linii kolejowej do lotniska Pyrzowice

Krzysztof Szendzielorz
infografika Marek Michalski
Udostępnij:
Samorządowcy i mieszkańcy gmin z powiatów będzińskiego i tarnogórskiego walczą o zmianę wyznaczonej trasy połączenia kolejowego lotniska w Pyrzowicach z centrum aglomeracji śląskiej. Nie robi to jednak najmniejszego wrażenia na PKP PLK.

Szybkie połączenie kolejowe miałoby powstać w latach 2014-2020, czyli wtedy, gdy będzie obowiązywał nowy budżet Unii Europejskiej. To właśnie z funduszy unijnych ma zostać sfinansowana budowa linii do Pyrzowic. Inwestycja szacowana jest przez PKP PLK na 1,5 mld zł!

Aby ta trasa powstała, trzeba ją zaprojektować, czym zajmuje się konsorcjum firm Poyry Infra i DB International. Dokumentacja miała być gotowa rok temu. Jak wiemy, prace utknęły na etapie sporządzania raportu oddziaływania na środowisko. Mieszkańcy i inne zainteresowane instytucje wysłały do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska ponad 4,5 tys. różnych uwag i protestów. Podstawą do projektowania jest wybrany ponad dwa lata temu przez zarząd PKP PLK wariant trasy z Katowic do Pyrzowic. Ma przebiegać przez Chorzów, Bytom, Piekary Śląskie, Bobrow-niki i Ożarowice. To tzw. wariant zielony.

ZOBACZ ZDJĘCIA Z OTWARCIA AUTOSTRADY A1 DO PYRZOWIC

- Prace związane z przygotowaniem budowy połączenia kolejowego na lotnisko w Pyrzo-wicach są obecnie bardzo za-awansowane - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - Wartość zadań projektowych, za które wystawiono faktury, wynosi ponad 35 mln złotych. Tymczasem wartość całego kontraktu opiewa na ponad 52 mln złotych - dodaje.

Przypomnijmy, że samorządowcy z powiatu tarnogórskiego domagają się, by linia jednak przebiegała przez Tarnowskie Góry. Byłoby taniej, bo można by wykorzystać starą linię kolejową do Zawiercia. Wspominał też o tym ostatnio w DZ wiceburmistrz Zawiercia. Przejazd taką trasą wydłużyłby się z 30 do ok, 45 min.

TAK KIEDYŚ WYGLĄDAŁO LOTNISKO W PYRZOWICACH. ZOBACZ ZDJĘCIA

- Przebieg nowej linii został uzgodniony z samorządem wojewódzkim - mówi Dutkiewicz. Ma być gotowy na przełomie 2012 i 2013 roku.


*Euro 2012 w DZ: eksperci typują wyniki meczów, wywiady z gwiazdami, strefa kibica
*Nowy podział Śląska: koniec woj. opolskiego i śląskiego, wspólne górnośląskie

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Enero

Vk1 Hulajnoga Elektryczna Z Siedziskiem 250W Koło 8 Cali H1

1 637,00 zł1 059,00 zł-35%
miejsce #2

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Niebieski

1 637,00 zł1 059,00 zł-35%
miejsce #3

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 700,00 zł3 320,00 zł-10%
miejsce #4

Techlife

Techlife X5S

3 699,00 zł3 450,00 zł-7%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
ZK
Skąd się wzięły opóźnienia? To można wyczytać w Stanowisku Krajowej Komisji do Spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko. Nadal uwagi mieszkańców, samorządów lokalnych są ignorowane przez projektantów i inwestora. Za straty spowodowane opóźnieniami powinny zapłacić osoby, które podjęły błędne decyzje a nie podatnicy. Realizacja tak dużego projektu bez akceptacji mieszkańców wzdłuż projektowanego szlaku nie jest możliwa, ponieważ protesty będą nadal, jeżeli nie zostaną wzięte pod uwagę zgłaszane wnioski dotyczące uwarunkowań ekonomicznych i społecznych. Przebieg przez Tarnowskie Góry jest akceptowany, nie budzi sprzeciwu społecznego, więc dlaczego jest ignorowany?
A
AdamN
Zważcie proszę Państwa, iż tory kolejowe do lotniska już są od strony Siewierza, Zawiercia. Od strony Tarnowskich Gór jest zburzony wiadukt, pociąg nie dojedzie. Pytanie co jest bardziej korzystne dla zarządcy infrastruktury, rewitalizacja istniejącej linii kolejowej (na wzór chociażby linii do Balic) czy budowa nowej od podstaw (sprzecznej z interesem mieszkańców). Skoro jeżdżą pociągi do Siewierza oraz Mierzęcic (Electrolux, kopalnia dolomitu), to dlaczego nie miałyby jeździć kawałek dalej do Pyrzowic... Możliwy byłby bezpośredni dojazd z Katowic oraz z przesiadką z Krakowa, Bielska - Białej, Częstochowy, czy nawet Kielc, Opola. Odległość, faktycznie jest, nie jest to lotnisko Muchowiec ale i tak byłby to szybszy dojazd od stania w korku na Al. Roździeńskiego oraz przy Szpitalu im. Św. Barbary...
p
pasazerka
Calkowicie popieram te wypowiedz. Czesto korzystam z lotniska w Pyrzowicach i za kazdym razem musze placic za taksowki, co jest wiekszym wydatkiem niz bilet na samolot. Co z turystyka, z nasza Jura, z polaczeniem ze swiatem, z rozwojem miasta? Zwykla podroz z Zawiercia na lotnisko jest obecnie niemozliwa, nie ma zadnej publicznej komunikacji. Zawiercie i Czestochowa nie zadbaly o interesy swoich miast i mieszkancow. To by na pewno zaprocentowalo. Jak to sie stalo, ze wczesniej nikt o tym perspektywicznie nie pomyslal?
a
an
Bez sensu rozwalać kolejne miejscowości koło lotniska musi tez być jakieś życie a nie same nasypy bo się turyści przestraszą!!!Chodzi oto aby Ożarowice nie mogły korzystać z bliskości lotniska i się rozwijać!!Wszędzie polityka!
m
marnotrastwo kasy
po co teraz kolej jak tam autostrada jest, pomysłodawców powinno się do wariatkowa zamknąć tak jak tych co remontują za naszą kasę nikomu nie potrzebny nowy stadion śląski
k
kolejarz
Po obiedzie idź się pobaw kolejką elektryczną.
K
Krzysiek
No nie, bez jaj - 1,5 mld tylko za to aby ktoś udający się daleką podróż zaoszczędził 15 minut czasu ?

Oczywiście że koncepcja Tarnowskich Gór i Zawiercia jest o wiele lepsza bo po pierwsze i tańsza i daje o wiele większe możliwości dla lotniska (skomunikowanie Opola i Częstochowy, tej drugiej choćby w celach pielgrzymkowych). Ponadto pod względem społecznym znacznie korzystniejsza gdyż nie potrzeba wywłaszczeń (unikamy protestów) nie mówiąc już o ochronie środowiska.

Dzięki temu tez może też powstać duży ring komunikacyjny obejmujący aglomerację z lotniskiem mogący się przysłużyć do rozwoju tej części województwa jako kolej lokalna.

Często korzystam z tego lotniska i mogę dojeżdżać do niego 15 min dłużej (mamy teraz jeszcze autostradę) byle publiczne pieniądze byłe wydane z rozumem. Obawiam się jednak ze ktoś tu przy tej inwestycji chce zrealizować swoje chore ambicyjki polityczne a może przy okazji i jakieś szemrane interesy ?
b
bytom
Ta linia powinna przebiegać starymi torami co najmniej do stacji Bytom.
k
kinol
Korzystna dla dużych miast dla Katowic, Chorzowa, Bytomia, Zabrza i Gliwic.
T.Góry mają 15 km do lotniska a Sosnowiec pociągnie sobie nową trasę
ale już nie znami Slunzokami.
a
alan
W Zawierciu nie ma burmistrza.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie