Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Plany inwestycyjne Katowice Airport. Rozmowa z Arturem Tomasikiem, prezesem zarządu GTL o nowych wyzwaniach

Aleksandra Wielgosz
Aleksandra Wielgosz
"Szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to około 1,5 mld złotych. Najważniejszą i największą zaplanowaną inwestycją jest budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z nowym przedterminalowym układem drogowym i centrum przesiadkowym dla autobusów komunikacji publicznej, autokarów i busów" - mówi prezes zarządu GTL, Artur Tomasik.
"Szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to około 1,5 mld złotych. Najważniejszą i największą zaplanowaną inwestycją jest budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z nowym przedterminalowym układem drogowym i centrum przesiadkowym dla autobusów komunikacji publicznej, autokarów i busów" - mówi prezes zarządu GTL, Artur Tomasik. fot. Karina Trojok
Rozmowa z Arturem Tomasikiem, prezesem zarządu GTL, Katowice Airport na temat planów inwestycyjnych, nowych kierunków podróży i kolejnych udogodnieniach dla pasażerów pyrzowickiego lotniska.

Ostatnie lata to dynamiczny rozwój Katowice Airport. Podsumujmy najważniejsze przedsięwzięcia, które realizowano na i wokół pyrzowickiego lotniska.

Od 2007 roku cały czas realizujemy duży program inwestycyjny. Śmiało można stwierdzić, że po 17 latach ciągłego rozwoju infrastruktury portu, który nie został przerwany nawet przez pandemię koronawirusa, Katowice Airport to aktualnie zupełnie inne lotnisko niż prawie dwie dekady temu, właściwie powstało od nowa. Naszym strategicznym celem było stworzenie portu wielofunkcyjnego, który nie tylko dysponuje infrastrukturą do obsługi ruchu pasażerskiego, ale także może zaoferować nowoczesne powierzchnie operatorom cargo i firmom specjalizującym się w serwisowaniu statków powietrznych. Wszystkie cele zostały zrealizowane. Aktualnie Katowice Airport to nie tylko jedno z największych lotnisk regionalnych w Polsce jeśli chodzi o obsługę ruchu pasażerskiego - port dysponuje także największą w regionach bazą do obsługi technicznej samolotów, a dzięki nowoczesnej strefie do obsługi frachtu lotniczego, która została oddana do użytku w 2016 roku, jest także w gronie trzech największych krajowych lotniska w segmencie cargo. Katowice Airport to duży zakład pracy, w ponad 50 firmach i instytucjach państwowych, które funkcjonują na jego terenie zatrudnionych jest około 4,5 tys. osób.

Która z inwestycji była najważniejsza i najbardziej przyczyniła się do rozwoju portu lotniczego?

Najważniejszą inwestycją w latach 2007 - 2024 była budowa nowej drogi startowej, to kluczowy element infrastruktury każdego lotniska. Bez drogi startowej port po prostu nie może funkcjonować. To też projekt, z którego jesteśmy szczególnie dumni, bo od momentu narodzin pomysłu do chwili oddania nowej drogi startowej do użytku minęło zaledwie 7 lat. Każdy, kto prowadził duży projekt inwestycyjny wie, że to rekordowo krótki czas. Warto podkreślić, że zaledwie trzy porty lotnicze w Polsce mają drogę startową o długości powyżej trzech kilometrów. W tym gronie, z drogą o długości 3 200 metrów, są Pyrzowice. W czerwcu przyszłego roku minie 10 lat od momentu oddania tej inwestycji do użytku. Szacujemy, że w ciągu dekady, linie lotnicze korzystając z nowej drogi startowej przewiozą z i do Pyrzowic około 39 mln pasażerów, a statki powietrzne wykonają na niej około 350 tys. startów i lądowań.

Katowice Airport jest liderem na rynku w lotach czarterowych. Dlaczego przewoźnicy tak chętnie korzystają z Państwa usług?

Na czarterowy sukces Katowice Airport składa się kilka elementów. Po pierwsze znakomita infrastruktura portu, w tym duża liczba stanowisk postojowych dla samolotów z rodziny Airbus A320 i Boeing 737, czyli tych najczęściej wykorzystywanych przez linie czarterowe. Po drugie fakt, że ze względu na swoje położenie, port jest czynny 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, bez żadnych ograniczeń. Po trzecie, bardzo dobre skomunikowanie lotniska za pomocą autostrad i dróg ekspresowych, co przekłada się na duży obszar oddziaływania – w promieniu dwóch godzin jazdy samochodem od Katowice Airport mieszka ponad 14 mln potencjalnych klientów. I w końcu, po czwarte, od prawie dwóch dekad konsekwentnie budujemy dobre relacje biznesowe ze wszystkimi najważniejszymi uczestnikami rynku czarterowego - mowa tutaj zarówno o liniach lotniczych, jak i o biurach podróży.

Lotnisko rozwija się. Co raz częściej słyszymy o kolejnych destynacjach. Podsumowując ostatni rok, jakie nowe kierunki oferuje lotnisko i czy możemy poznać plany wprowadzenia kolejnych kierunków?

W minionym roku w naszej siatce połączeń regularnych pojawiły się takie nowości, jak Pula w Chorwacji, Warna w Bułgarii, Kopenhaga, czyli stolica Danii oraz Alicante w Hiszpanii. Z kolei w ruchu czarterowym topową nowością była wenezuelska wyspa Margarita z bezpośrednim przelotem z Katowice Airport na pokładzie szerokokadłubowego Airbusa A330-200 hiszpańskiej linii lotniczej Plus Ultra. Jeśli chodzi o 2024 rok, to w ofercie lotów z Katowice Airport pojawią się nowe trasy Ryanaira, który planuje zdynamizować rozwój swojej bazy na naszym lotnisku. Od kwietnia br. na pokładzie samolotów irlandzkiego przewoźnika będzie można polecić do Alicante, Bari, Rzymu, na Maltę oraz do Zadaru. Aktualnie w rozkładzie „Lato 2024”, który tradycyjnie wchodzi w życie w ostatnią niedzielę marca, z Katowice Airport dostępnych jest 107 tras do 87 lotnisk zlokalizowanych w 30 państwach. Ten rok, podobnie jak i poprzedni, będzie rekordowy dla katowickiego lotniska. Po raz pierwszy w historii portu spodziewamy się obsłużyć około 6 mln pasażerów.

W 2023 roku w Pyrzowicach obsłużono 5,6 mln pasażerów. Docieracie Państwo do maksymalnej przepustowości. W związku z tym konieczne są nowe plany inwestycyjne. Realizacja jakich zadań będzie kluczowa w najbliższych latach?

Od wielu lat nasz zespół kompleksowo podchodzi do rozwoju katowickiego lotniska. Punktem wyjścia dla każdego działania inwestycyjnego są prognozy ruchu. Nasze najnowsze prognozy, które walidowane zostały przez firmę Arup, czyli globalnego konsultanta branży lotniczej, wskazują, że już w 2028 roku w Katowice Airport będziemy obsługiwać około 7,5 mln podróżnych rocznie, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona już w 2033 roku. W sukurs naszemu opracowaniu podąża analiza własna Urzędu Lotnictwa Cywilnego, która pozycjonuje Katowice Airport w gronie trzech polskich lotnisk regionalnych, które w przyszłości będą obsługiwać 10 mln podróżnych rocznie. Dlatego w kontekście prognozowanego rosnącego ruchu, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA przygotowało kompleksowy program rozbudowy portu, który ma zostać zrealizowany do końca 2028 roku. Celem programu jest nie tylko rozwinięcie infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego, a tym samym zwiększenie jej przepustowości, ale także wzmocnienie portu w takich obszarach jak obsługa techniczna samolotów i frachtu lotniczego. Chcemy również wejść w nowy segment działalności, czyli składowanie i dystrybucję paliwa lotniczego. Program zakłada harmonijny rozwój wszystkich stref lotniska, co przyniesie korzyści kontrahentom, mieszkańcom i gospodarce województwa śląskiego.

Jedną z najważniejszych kwestii dla pasażerów jest ta dotycząca transportu na i z lotniska. Tylko w ostatnim roku wiele poprawiło się w tej sprawie ze względu na uruchomienie linii kolejowej. Czy nowa infrastruktura portu będzie zapewniała kolejne udogodnienia dla podróżujących?

Do grudnia 2023 roku katowickie lotnisko było jedynym dużym polskim portem regionalnym, do którego nie można było dojechać koleją. Na szczęście zmieniło się to wraz z oddaniem do użytku odbudowanej linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry i równoczesnym uruchomieniem przez Koleje Śląskie linii S9 z Częstochowy przez Zawiercie, stację „Pyrzowice Lotnisko”, do Tarnowskich Gór. Zdajemy sobie sprawę, że w tym momencie brakuje bezpośredniego połączenia kolejowego z Katowic, ale wynika to z obiektywnych przyczyn związanych z dużymi inwestycjami, które toczą się na górnośląskich torach. Po pierwsze, chodzi o trwającą rewitalizację linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląski, po drugie o gigantyczną przebudowę katowickiego węzła kolejowego, która powinna wystartować jeszcze w tym roku. Jestem przekonany, że siatka połączeń kolejowych do Katowice Airport w najbliższych latach będzie ewoluować i będzie coraz lepiej sprofilowana pod potrzeby pasażerów i pracowników portu. Jednym z dodatkowych celów naszego programu inwestycyjnego jest stworzenie w Pyrzowicach centrum przesiadkowego, które będzie dużym udogodnieniem dla osób podróżujących do portu transportem zbiorowym, a także dla mieszkańców okolicznych gmin. Na jednym podziemnym tunelu, który połączy stację kolejową z centrum przesiadkowym i nowym terminalem, będą zintegrowane trzy rodzaje transportu – lotniczy, kolejowy i autobusowy.

Mapa połączeń cargo odbywających się na Katowice Airport realnie wpływa na rozwój gospodarki województwa śląskiego. Jakie są plany dotyczące rozwoju tej działalności lotniska?

Cargo to ważny segment działalności Katowice Airport. Aktualnie pod względem wolumenu odprawianego rocznie frachtu jesteśmy w gronie trzech największych polskich lotnisk cargo. Nasz port to lotniczy węzeł cargo dla całej południowej Polski. Działają tutaj oddziały najważniejszych na rynku firm, które specjalizują się w lotniczych przewozach kurierskich, są to DHL Express, UPS i FedEx. Z naszej infrastruktury korzysta także Amazon. Ponadto Lufthansa Cargo prowadzi w katowickim terminalu towarowym ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS. Chcemy zapewnić naszym kontrahentom optymalne warunki do dalszego rozwoju. Dlatego w ramach programu inwestycyjnego na lata 2024-2028 zaplanowaliśmy budowę drugiego terminalu towarowego.

Jaki jest całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na kolejne lata? Kiedy planowany jest koniec najważniejszych inwestycji?

Szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to około 1,5 mld złotych. Najważniejszą i największą zaplanowaną inwestycją jest budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z nowym przedterminalowym układem drogowym i centrum przesiadkowym dla autobusów komunikacji publicznej, autokarów i busów. Obiekt ten chcemy oddać do użytku na przełomie 2028 i 2029 roku. Drugim projektem pod względem nakładów jest budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. To inwestycja dofinansowana ze źródeł Unii Europejskiej, konkretnie z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” 2021-2027 Military Mobility. Wartość tego przedsięwzięcia to ponad 100 mln złotych. Chcemy, żeby węzeł zaczął funkcjonować najpóźniej w połowie 2026 roku.

Czy plany rozbudowy lotniska uwzględniają powiększanie go w kolejnych latach?

Program inwestycyjny Katowice Airport na lata 2024-2028 zakłada, że po jego zakończeniu powierzchni terminali pasażerskich wzrośnie o 50 tys. m kw. - dla porównania, dzisiaj to 34 tys. m kw. Ponadto do 31 tys. m kw. urośnie powierzchnia hangarów w bazie serwisowej i do około 20 tys. m kw. powierzchnia terminali do obsługo cargo lotniczego. W najbliższych latach zwiększymy także znacząco liczbę miejsc postojowych na parkingach, z jednej strony rozbudowując parkingi terenowe, a z drugie oddając do użytku parking wielopoziomowy.

 

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera