Polacy coraz bardziej dbają o zęby - nawet COVID-19 nie zmniejszył liczy profikatycznych wizyt u stomatologów

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Pandemia nie zniechęciła Polaków do wizyt u dentysty. Andrzej Banaś / Polska Press
Znaczna część Polaków ma wysoką świadomość zasad profilaktyki, jest zadowolona ze stanu zdrowia jamy ustnej, jednak chciałaby mieć bielszy uśmiech i pozbyć się ubytków. Zdrowie jamy ustnej to ważny element dbania o ogólną kondycję człowieka. Rosnąca świadomość Polaków w tym zakresie wpisuje się zatem w trend popularności zdrowego trybu życia.

koronawirusa – wynika z badania przeprowadzonego dla SE+ Studia Stomatologii Estetycznej w Krakowie przed nadchodzącym Światowym Dniem Zdrowia Jamy Ustnej, obchodzonym 20 marca.

Dla ponad połowy ankietowanych pandemia nie jest przeszkodą w regularnym dbaniu o zdrowie jamy ustnej. 53% badanych wskazało, że pomimo panującego koronawirusa udaje się na wizyty nie rzadziej niż przed pandemią. Statystyka ta okazała się jeszcze lepsza w najmłodszej badanej grupie. Wśród pokolenia millenialsów i generacji Z odsetek ten wyniósł 56%. Pośród nieco starszych pokoleń, czyli tzw. baby boomers i generacji X pandemia nie zmniejszyła regularności wizyt u dentysty 51% ankietowanych.

Najważniejsze bezpieczeństwo

Z drugiej strony, około 42% wszystkich badanych przyznało, że pandemia zmniejszyła częstotliwość odwiedzin stomatologa. Najczęstszą przyczyną było zamknięcie gabinetów – szczególnie w pierwszej fazie pandemii. Taki powód wskazało 34% osób, które przyznały, że rzadziej badały uzębienie od czasu pojawienia się koronawirusa.
Drugim, najpopularniejszym powodem była obawa przed zakażeniem – wskazało ją blisko 33%. Strach przed zachorowaniem okazał się większy w pokoleniach X oraz baby boomers – jako powód rzadszych wizyt u dentysty wskazało go 41% w tej grupie i jedynie 21% przedstawicieli pokolenia millenialsów i pokolenia Z.
– Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom to jedna z kluczowych kwestii w trakcie pandemii. W naszej klinice od samego początku wdrożyliśmy szereg dodatkowych procedur oraz środków sanitarnych, w tym procedury pozwalające na bezpieczne przyjęcie pacjenta oraz ograniczenie jego kontaktu z innymi osobami, specjalne kombinezony i maski dla lekarza i pacjenta, czy urządzenie do dezynfekcji powietrza i powierzchni AIRsteril. Zabezpieczona została zarówno cześć zabiegowa jak i obszar, w którym pacjent oczekuje na wizytę. Dzięki temu na przestrzeni minionego roku nie odnotowaliśmy zmniejszenia zainteresowania wizytami w naszej klinice, a nasi pacjenci czuli się bezpiecznie – stwierdza dr n. med Barbara Książkiewicz, kierownik kliniczny i naukowy w SE+ Studiu Stomatologii Estetycznej, specjalistka stomatologii ogólnej i protetyki stomatologicznej.

Wiemy, jak dbać o zęby

Badania przeprowadzone dla SE+ Studia Stomatologii Estetycznej pokazują, że Polacy mają wysoką świadomość odnośnie dbania o zdrowie jamy ustnej. Na pytanie o zalecaną częstotliwość wizyt u stomatologa, 50% ankietowanych prawidłowo wskazało dwukrotnie w ciągu roku, a 20% raz do roku. Świadomość jest nieznacznie większa wśród pokolenia baby boomers oraz X – 53% wie, że należy odwiedzać stomatologa dwa razy do roku. Wśród millenialsów i „zetek” było to niecałe 48%. – Zawsze lepiej jest zapobiegać niż leczyć, a jeśli nawet pojawią się ubytki, usunąć je na jak najwcześniejszym etapie. Cieszy zatem wysoka świadomość znacznej części Polaków odnośnie zalecanej częstotliwości wizyt u stomatologa. Mam nadzieję, że z czasem będzie ona ciągle rosła – komentuje dr n. med Barbara Książkiewicz z kliniki SE+ Studio Stomatologii Estetycznej.

Z wysoką świadomością w zakresie dbania o zdrowie jamy ustnej może wiązać się pozytywna ocena stanu własnego uzębienia. 61% ocenia go jako dobry lub bardzo dobry, a jedynie 17% jako zły. Ze swoich zębów jest zadowolonych ponad 68% millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z. Odsetek ten jest mniejszy wśród pokolenia X oraz baby boomers – 53%.
Wciąż jednak stosunkowo duża grupa osób zbyt rzadko korzysta z usług dentysty. 18% przyznało, że jeszcze przed pandemią udawało się na wizyty raz na dwa lata lub rzadziej.

Chcemy bielszego uśmiech

u
Spytani o elementy, które najbardziej chcieliby zmienić w swoim uzębieniu, ankietowani najczęściej wskazywali niewystarczająco biały uśmiech – ponad 49% wszystkich badanych i aż 60% wśród millenialsów i „zetek”. Drugim, najczęściej wskazywanym problemem okazały się ubytki w uzębieniu, na przykład brak zęba czy ukruszony ząb. Są one ważne szczególnie dla pokolenia baby boomers i „iksów” – wskazało go 46% w tej grupie. Dla porównania, na ubytki narzeka niecałe 25% millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z.
Co można zrobić, aby poprawić stan uzębienia? Najczęściej wskazywane środki to częstsze wizyty u dentysty (37%), częstsze korzystanie z zabiegów stomatologicznych (36%), nie bagatelizowanie pierwszych oznak problemów (33%) oraz szybsza decyzja o wizycie u stomatologa (32%). – Wszystkie wskazywane, popularne pomysły na poprawę stanu uzębienia są właściwe. Napawa to optymizmem, bo może to być zapowiedź poprawy zdrowia jamy ustnej Polaków – podsumowuje dr n. med Barbara Książkiewicz, kierownik kliniczny i naukowy w SE+ Studiu Stomatologii Estetycznej.

Badanie online przeprowadzone przez SW Research na zlecenie SE+ Studia Stomatologii Estetycznej w Krakowie na grupie 1004 osób, reprezentantów pokolenia baby boomers, X, Y oraz Z od 15 do 18 lutego 2021 roku.

Minimalna płaca w górę. Wzrośnie przynajmniej o 184 zł

Wideo

Materiał oryginalny: Polacy coraz bardziej dbają o zęby - nawet COVID-19 nie zmniejszył liczy profikatycznych wizyt u stomatologów - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie