MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Polscy nastolatkowie wyróżniają się na tle rówieśników z innych krajów. Opublikowano wyniki badań dotyczących umiejętności finansowych

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
27 czerwca 2024 roku ogłoszono wyniki dodatkowej części badania PISA 2022 dotyczącej umiejętności finansowych. Wyniki polskich 15-latków są wyższe niż średnia OECD i zbliżone do uczniów z Czech, Austrii i Stanów Zjednoczonych. Piętnastolatkowie z Polski coraz częściej korzystają z usług bankowych i wyróżniają się na tle swoich rówieśników z innych krajów pod względem częstości używania smartfonów do płatności oraz robienia zakupów online.

Spis treści

Polscy uczniowie powyżej średniej

Średni wynik polskich uczniów w zakresie umiejętności finansowych wyniósł 506 punktów, przy średniej dla OECD wynoszącej 498 punktów. Wyższe średnie wyniki uzyskali uczniowie z Belgii, Danii, Kanady i Holandii. Średni wynik polskich 15-latków – według badaczy – nie różni się statycznie od wyników uczniów z Czech (507 punktów), Austrii (506) i Stanów Zjednoczonych (505).

Polscy nastolatkowie potrafią zarządzać pieniędzmi?
Polscy nastolatkowie potrafią zarządzać pieniędzmi? freepik.com

Badanie zrealizowano w marcu i kwietniu 2022 r. Udział wzięło w nim 20 krajów i regionów, łącznie prawie 98 tys. uczniów.

Spośród krajów europejskich statystycznie niższy wynik od polskich piętnastolatków uzyskali uczniowie z Portugalii, Węgier, Norwegii, Hiszpanii, Włoch i Bułgarii. Średni wynik polskich uczniów w tej edycji badania jest niższy niż w poprzedniej (zrealizowanej w 2018 r.). Wówczas średni wynik naszych 15-latków wynosił 520 punktów.

Jak polscy nastolatkowie zarządzają pieniędzmi?

Nie jest zaskoczeniem, że umiejętności finansowe piętnastolatków w Polsce i innych krajach są silnie powiązane z mierzonymi w badaniu PISA umiejętnościami z zakresu matematyki i rozumienia czytanego tekstu. Zauważono także duże różnice w zakresie źródeł pieniędzy, którymi dysponują dziewczęta i chłopcy w Polsce.

Chłopcy częściej niż dziewczęta deklarowali, że otrzymują pieniądze w związku z wykonywaną pracą. Dziewczęta nieco częściej wskazywały, że otrzymują kieszonkowe bez konieczności wykonywania obowiązków domowych. Znaczące różnice odnotowano w tym zakresie także pomiędzy uczniami z różnych typów szkół – uczniowie szkół branżowych znacznie częściej od rówieśników deklarowali otrzymywanie wynagrodzenia za różne formy pracy.

Polska jest wśród krajów z najwyższym odsetkiem uczniów, którzy deklarują, że w roku przed badaniem robili zakupy online, płacili za pomocą smartfona i przesyłali pieniądze innym osobom tą samą metodą. Jeden na czterech polskich piętnastolatków stwierdza, że codziennie lub prawie codziennie płaci kartą, a 22 procent uczniów podaje, że codziennie lub prawie codziennie realizuje płatności smartfonem.

Na czym polegały badania umiejętności finansowych?

Na potrzeby badania umiejętności finansowe (financial literacy) definiowane są jako: „wiedza i rozumienie pojęć finansowych oraz ryzyk, a także umiejętności i postawy niezbędne do stosowania tej wiedzy w celu podejmowania skutecznych decyzji w różnych kontekstach finansowych, poprawy dobrobytu finansowego jednostek i społeczeństwa oraz umożliwienia udziału w życiu gospodarczym”.

W badaniu położono nacisk na zdolność młodych ludzi do wykorzystania swoich kompetencji w rzeczywistych sytuacjach życiowych związanych z problemami i decyzjami finansowymi.

PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Pokazuje ono poziom i zróżnicowanie umiejętności 15-latków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą.

W każdej edycji PISA badane są umiejętności z trzech dziedzin: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania w matematyce i rozumowania w naukach przyrodniczych. Zawsze jedna z nich jest główna. W badaniu PISA 2022 dziedziną tą było rozumowanie w matematyce. Dodatkowo w każdej edycji PISA badane są także inne dziedziny. W edycji PISA 2022 badane było myślenie kreatywne i umiejętności finansowe. Badanie umiejętności finansowych przeprowadzono po raz czwarty. Polska wzięła udział we wszystkich czterech jego edycjach.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło: IBE

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polscy nastolatkowie wyróżniają się na tle rówieśników z innych krajów. Opublikowano wyniki badań dotyczących umiejętności finansowych - Strefa Edukacji

Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni