Premiera w Operze Śląskiej. "Requiem d-moll” Mozarta w wersji baletowej 19 marca. Zmiana w repertuarze

Magdalena Nowacka-Goik
Magdalena Nowacka-Goik
W piątek 19 marca, w Operze Śląskiej w Bytomiu, odbędzie się premiera spektaklu baletowego "Requiem d-moll” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Premiera planowana była na sobotę, jednak w związku z ogólnopolskim rozporządzeniem związanym z lockdownem i m.in. zawieszeniem działalności teatrów od 20 marca,  postanowiono zaprezentować ją dzień wcześniej. Spektakl czeka na wystawienie już od kilku miesięcy. Miał zostać pokazany w październiku 2020 roku. Wtedy plany także pokrzyżowała pandemia.  

Utwór Mozarta to dzieło uniwersalne, którego wymowa doskonale wpisuje się w otaczającą nas rzeczywistość – szczególnie poprzez skłaniający ku refleksji nad życiem czas postu. Sama kompozycja jest najbardziej znanym dziełem sakralnym na świecie, a połączenie muzyki klasycznej z oryginalną choreografią taneczną daje spektakularny efekt.

Jacek Tyski, choreograf bytomskiej inscenizacji, nie traktuje dzieła Mozarta jako typowej mszy żałobnej. Każda część requiem dysponuje własną dynamiką, strukturą i emocjami. Sam utwór odczuwany jest przez niego jako rozliczenie z siłą większą i potężniejszą od człowieka. Nie rozpatruje jej w kontekście konkretnej religii, nadając sztuce szersze przesłanie.

W choreografii Tyskiego taniec współgra z tkanką dźwiękowa, tworząc pełną, nierozerwalną kompozycję. Msza żałobna ilustrowana tańcem? Chociaż dla niektórych może brzmieć kontrowersyjnie, choreograf tłumaczy, że wcale tak nie jest.

- Stereotypowo patrzymy na requiem jako na mszę żałobną, jednak nie jest taką wyłącznie. Każdy z utworów, które się na nią składają, ma pewną dynamikę, obrazowość sytuacyjną. Powinniśmy spojrzeć na to, jak na dzieło kompletne – ruch, dźwięki instrumentów, głos. Uważam, że możemy tańczyć do każdej muzyki. Nawet jeśli jest to utwór kojarzący się z sferą sacrum - podkreśla Jacek Tyski.

Jak podkreśla, nie żyjemy w czasach średniowiecznych, kiedy taniec uważano za coś grzesznego.

- Ciało tancerza jest instrumentem, tak jak skrzypce dla muzyka czy głos dla śpiewaka. Przekaz w tym utworze jest ilustrowany nie tylko poprzez dźwięki, ale także poprzez taniec. Dopiero wtedy ten jest pełny, perfekcyjny, pokazujący cała paletę emocji. Nie widzę już innej inscenizacji Requiem niż taneczna, połączona z chórem - opowiada Tyski.

Nie przeocz

Historia samego utworu jest niezwykła i okryta tajemnicą. Requiem d-moll KV 626, jest ostatnią kompozycja wiedeńskiego twórcy. Ma kunsztowną formę, jest bogata pod względem melodycznym i harmonicznym. Historia utworu jest jednak nietypowa. Mozart nie zdążył go dokończyć, poza tym został zamówiony przez tajemniczego posłańca, a anonimowy zleceniodawca nie określił formy i terminu wykonania zadania.

Kompozytor przekonany był, że msza żałobna jest pisana dla niego, czas pisania requiem zbiegł się bowiem z jego chorobą – muzyk pracował nad dziełem z łóżka, wyczerpany i pozbawiony sił. Twórca rozpłakał się po usłyszeniu pierwszych taktów Lacrimosy podczas prób głosowych i kilkanaście godzin później zmarł.

Na scenie Opery Śląskiej wystąpi Balet Opery Śląskiej, soliści: sopran - Ewelina SZYBILSKA, Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA, alt - Anna BORUCKA, tenor - Maciej KOMANDERA, Adam SOBIERAJSKI, bas - Bogdan KUROWSKI, Zbigniew WUNSCH oraz Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod kierownictwem muzycznym Francka Chastrusse Colombiera.

Zobacz koniecznie

https://www.youtube.com/watch?v=HhjiSjvyFd4

https://www.youtube.com/watch?v=vFeaRnlGKlI

WAŻNE

Pozostałe spektakle planowane w marcu odbędą się 10 i 11.04.2021 r.
Bilety na planowane wydarzenia zachowują ważność lub, w przypadku rezygnacji, można dokonać zwrotu.
W przypadku biletów zakupionych on-line zwrot nastąpi na konto, z którego zostały zakupione bilety do 30 dni roboczych – po złożeniu mailem specjalnego oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość. Oświadczenie należy przesłać drogą mailową na adres kasa@opera-slaska.pl lub bow@opera-slaska.pl.
Wzór formularza znajduje się pod linkiem:
https://tiny.pl/rn8fj
Bilety zakupione w siedzibie Opery Śląskiej można zwrócić w kasie biletowej z paragonem i biletem. Kasa biletowa jest czynna od wtorku do soboty w godz. 10.00-18.00. Pracownicy Biura Obsługi Widza są do dyspozycji pod numerem telefonu 32 396 68 53 od poniedziałku do piątku od 8.00 - 16.00 oraz pod adresami mailowymi bow@opera-slaska.pl i kasa@opera-slaska.pl

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Najlepszy polski sędzia nie jedzie na Euro

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie