Prestiżowy raport o aglomeracji górnośląskiej daje jej wiele szans

Adrian Ołdak
Jest dobrze, ale może być jeszcze lepiej - takie przesłanie płynie z raportu na temat aglomeracji górnośląskiej opracowanego przez Ernst & Young - jedną z renomowanych firm doradczych.

Łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest fatalna opinia miejsca zniszczonego przez przemysł ciężki, która do dzisiaj rzutuje na wizerunek regionu. Zdaniem autorów raportu, wśród których jest prof. Jerzy Hausner, były wicepremier w rządzie SLD, a dziś pracownik Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, jest ona jednak nieprawdziwa.

Potrzeba 15-20 lat, aby na Śląsku powstała nowoczesna metropolia

- Z jednej strony Górny Śląsk od trzech lat plasuje się na pierwszym miejscu w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej województw i podregionów, z drugiej boryka się ze stereotypowym postrzeganiem - zauważa na wstępie Leszek Lerch, dyrektor biur Ernst & Young w Katowicach i Krakowie.
Jakie są więc śląskie przewagi? Przede wszystkim potencjał leży w ludziach, w ich liczbie (2,7 mln) i wykształceniu (140 tys. osób studiujących) oraz pracowitości. W 2000 roku statystyczny mieszkaniec aglomeracji wypracowywał rocznie 22,5 tys. zł dochodu narodowego, a sześć lat później już 32 tys. zł. To wzrost o 43 proc. Niestety, w porównaniu z metropoliami za mało osób pracuje u nas w usługach: niewiele ponad 50 proc. zatrudnionych. W metropoliach, do grona których aglomeracja śląska powinna dołączyć, to 70-75 proc.

Ważne jest także ulokowanie u nas dużych firm, w tym nowoczesnych branż w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, która jest krajowym liderem jeśli chodzi o inwestycje (prawie 12 mld zł).
Za Śląskiem przemawia także dobre skomunikowanie. Autostrada A-4 jest gotowa, A-1 właśnie powstaje.
Raport postuluje uruchomienie dużego międzynarodowego portu lotniczego między Katowicami a Krakowem. W tym miejscu rozmija się jednak z wizją samorządu woj. śląskiego.

- Zdecydowanie opowiadamy się za rozbudową portu lotniczego Katowice Pyrzowice, a nie budową kolejnego obsługującego także Kraków - mówi Daniel Tresenberg z biura prasowego marszałka. - W poniedziałek władze województwa zaakceptowały plan rozbudowy portu w Pyrzowicach do roku 2032. Przewiduje on budowę drugiego pasa startowego.
Inne wnioski z raportu powielają od lat podnoszone przez różne grona opiniotwórcze. Chodzi o większe korzystanie z potencjału naukowego, prywatyzację przemysłu (bez gwałtownego odprzemysłowienia regionu), skuteczne działanie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego.
Ile potrzeba czasu, aby metropolia śląska żyła jak inne takie organizmy miejskie na świecie? Jeszcze 15-20 lat.

- Nie znamy tego opracowania, ale chętnie się z nim zapoznamy - mówi Krzysztof Krzemiński, rzecznik GZM.

- Raport trafił do urzędu marszałkowskiego, urzędów miast, KSSE, a także do niektórych naszych klientów - informuje Leszek Lerch. - Koszty jego przygotowania poniosła nasza firma.
Dokument dostępny jest pod adresem:raport-slaski.e-publish.pl.

Strefa Biznesu: Przedsiębiorców czeka prawdziwa rewolucja z KSeF

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie