Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej zmierza do końca. Czy uda się otworzyć go dla pasażerów w sierpniu?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Wideo
od 16 lat
Dworzec kolejowy w centrum Dąbrowy Górniczej wypiękniał z zewnątrz. Po zakończeniu prac w środku zostanie otwarty w najbliższych tygodniach, jeszcze latem. Wiele zmieniło się ostatnio wokół samego budynku, a ta część miasta wygląda teraz znacznie lepiej niż jeszcze dwa, trzy lata temu. A co dzieje się tam teraz?

Każdy, kto korzysta z przebudowanej już w pełni stacji kolejowej w śródmieściu Dąbrowy Górniczej może zauważyć, że ostatnio wiele dzieje się także wokół dworcowego budynku. Zagospodarowana została część terenów z nim sąsiadująca, jest bardziej zielono, a co cieszy też pasażerów komunikacji miejskiej w centrum przesiadkowym przed dworcem zamontowane zostały wiaty. Dzięki temu można się już tam schować, by schronić się przed deszczem czy też osłonić przed świecącymi mocno promieniami słonecznymi.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej: drzewa, ławki i trawa, miejsca dla rowerów i samochodów

Zanim bezpośrednie otoczenie dworca zagospodaruje i wypełni zapowiadaną roślinnością oraz wieloma nowościami kolej, miasto zdecydowało się dokończyć swoją część inwestycji, związaną z budową nowego układu komunikacyjnego w śródmieściu i budową centrum przesiadkowego.

Pasażerowie mogą już korzystać z odnowionych wcześniej peronów i całej infrastruktury. Ostatnio wokół budynku a także przy miejscach parkingowych po obu stronach dworca pojawiła się nowa roślinność. Posadzone zostały drzewa, trawa rozwinięta z rolki pokryła część gruntów obok parkingu rowerowego z licznymi stojakami. Dodatkowe takie miejsce dla amatorów jazdy na jednośladach wraz z otwarciem dworca będzie dostępne obok letniej poczekalni. W środku będzie się mieścić wiata rowerowa, pod którą znajdą się 32 miejsca dla jednośladów. W pobliżu wiaty rowerowej znajdzie się również stacja naprawy rowerów.

Stojaki dla rowerów zamontowane zostały na parkingach po obu stronach torów: 52 po południowej stronie dworca i 52 po północnej stronie. W sumie do dyspozycji będzie 240 miejsc na rowery i około 370 miejsc do parkowania samochodów.

W kolejnym etapie na części terenów wokół dworca miasto ustawiło także ławki. Końcowe prace zostaną wykonane wraz z postępami prac po stronie wykonawcy przebudowy dąbrowskiego dworca. Tak, by wszystko prezentowało się w jednolitej stylistyce.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej: otwarcie latem, ale czy w sierpniu?

Zabytkowy budynek dworca z 1888 roku został całkowicie odrestaurowany, z zachowaniem wszystkich detali architektonicznych, charakterystycznych dla tego typu obiektów. Ostatnio zniknęła część tymczasowego ogrodzenia sprzed budynku dworcowego, odgradzającego plac budowy od reszty terenu. We wtorek 25 lipca montowane były między innymi ławki w letniej poczekalni, która powstała obok dworca. Obecnie kontynuowane są prace wykończeniowe w przestrzeniach ogólnodostępnych wewnątrz budynku. I na tym skupiają się ekipy remontowe.

W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z montażem elementów małej architektury w otoczeniu dworca oraz prace przy nasadzeniu roślin.

- Planujemy, że zakończenie inwestycji i otwarcie dworca nastąpi latem bieżącego roku. Konkretną datę będziemy w stanie podać po zakończeniu odbiorów inwestycji – mówi Bartłomiej Sarna z z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Czy uda się zatem otworzyć dąbrowski dworzec w wakacje w sierpniu? Nieoficjalnie wiadomo, że ten termin będzie trudny do dotrzymania. Bardziej prawdopodobna jest więc inauguracja wrześniowa. Wszak ten miesiąc również przez trzy tygodnie (a dokładnie do 23 września) jest miesiącem letnim.

Remont dworca w Dąbrowie Górniczej: wygoda dla pasażerów i nowatorskie rozwiązania

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji, realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Podobną metamorfozę przeszedł wcześniej dworzec w Myszkowie, który jest bliźniaczym obiektem dąbrowskiego dworca. Jego remont, który kosztował wówczas ok. 4 mln zł, zakończył się w 2014 roku.

W środku dąbrowskiego dworca dostępne będą kasy, poczekalnia i toalety. Na dworcu miasto wynajęło natomiast powierzchnie biurowe, w których mieścić się będzie Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, przeniesiony z budynku przy ulicy 3 Maja. Jest też miejsce na dwa punkty komercyjne.

Pojawi się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało bowiem energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Budynek ocieplony został od wewnątrz, ogrzewany będzie z pomocą pomp ciepła. Zamontowane zostały okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Ciekawostką mają być ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.

Wartą 15,62 mln zł brutto inwestycję PKP SA zleciły wrocławskiej spółce Berger Bau Polska. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

Nie przeocz

Zobacz także

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera