Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruda Śląska: internetowy magistrat

MM, UM
UM Ruda ŚLąska
UM Ruda ŚLąska ARC
Załatwianie spraw urzędowych przez internet, brak konieczności stania w kolejkach - niemożliwe? A jednak! W Rudzie Śląskiej niebawem zostanie wprowadzona e-platforma, która umożliwi załatwianie spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu w formie tzw. e-usług.

Konsultacje społeczne w zakresie świadczenia przez miasto Ruda Śląska elektronicznych usług publicznych przeprowadzono w lutym 2017 roku. Zebrano łącznie 2120 ankiet papierowych i elektronicznych, w tym:

  • 63 proc. od mieszkańców miasta,
  • 4 proc. od przedsiębiorców,
  • 33 proc. od pracowników administracji.

Jak informuje biuro prasowe rudzkiego magistratu, wyniki konsultacji pokazały bardzo duże zainteresowanie możliwością załatwiania spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu (w formie tzw. e-usług).

Mieszkańcy najchętniej załatwialiby elektronicznie sprawy związane ze zgłoszeniem wniosku o otrzymywanie informacji o zobowiązaniach (55%), złożeniem wniosku o zwrot nadpłaty z tytułu podatków i opłat lokalnych, wydanie decyzji i zwrot/odmowa zwrotu (40%), złożeniem i przyjęciem deklaracji/korekty o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (39%), złożeniem wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości oraz wydanie zaświadczenia (38%), czy złożeniem wniosku o wydanie zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w podatkowej ewidencji nieruchomości oraz wydanie zaświadczenia (33%).

Osoby niepełnosprawne najczęściej typowały elektroniczną możliwość zgłoszenia wniosku o otrzymywanie informacji o zobowiązaniach (54%), złożenia wniosku o zwrot nadpłaty z tytułu podatków i opłat lokalnych, wydanie decyzji i zwrot/odmowa zwrotu (43%), złożenia i przyjęcia deklaracji/korekty o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (32%), złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości oraz wydanie zaświadczenia (32%), a także złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1 (osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) i zapłata należności podatkowej (27%).

Dla Emerytów i rencistów najbardziej atrakcyjne okazały się e-usługi dotyczące zgłoszenia wniosku o otrzymywanie informacji o zobowiązaniach (58%), złożenia i przyjęcia deklaracji/korekty o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (37%), złożenia wniosku o zwrot nadpłaty z tytułu podatków i opłat lokalnych, wydanie decyzji i zwrot/odmowa zwrotu (36%), złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości oraz wydanie zaświadczenia (34%) oraz złożenia i przyjęcia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, gruntach i lasach IN-1, wydanie decyzji (osoby fizyczne) i zapłata należności podatkowej (34%).

W badaniu wzięli także udział przedstawiciele organizacji pozarządowych. Najchętniej załatwialiby przez internet następujące kwestie: zgłoszenie wniosku o otrzymywanie informacji o zobowiązaniach (71%), złożenie wniosku o zwrot nadpłaty z tytułu podatków i opłat lokalnych, wydanie decyzji i zwrot/odmowa zwrotu (60%), złożenie i przyjęcie deklaracji/korekty o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (57%), złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości oraz wydanie zaświadczenia (54%), złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1 (osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) i zapłata należności podatkowej (51%).

Dla Przedsiębiorców największe ułatwienia wiązałyby się z możliwością załatwienia w formie elektronicznej takich spraw jak: zgłoszenie wniosku o otrzymywanie informacji o zobowiązaniach (80%), złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości oraz wydanie zaświadczenia (64%), złożenie i przyjęcie deklaracji/korekty na podatek od nieruchomości DN-1 (osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) (59%), złożenie i przyjęcie deklaracji/korekty o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (58%), złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1 (osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) i zapłata należności podatkowej (57%).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!