Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samorządowcy w Sejmie i w Senacie. Kto zostanie bez władz samorządowych?

Joanna Grabarczyk
Joanna Grabarczyk
Wideo
od 16 lat
Na ogłoszonych listach wyborczych opozycji, oprócz wielu doświadczonych parlamentarzystów, zagościło sporo nowych nazwisk. Jak się okazało, liczne spośród nich należą do osób, dotychczas działających w samorządach i piastujących tam konkretne funkcje: prezydentów miast, wójtów, starostów i radnych. Co stanie się z ich mandatami w samorządzie, jeśli dostaną się do Sejmu lub Senatu?

Prezydent Inowrocławia – Ryszard Brejza – zawalczy o mandat senatora. Jacek Karnowski – prezydent Sopotu - prezes Ruchu Samorządowego TAK! Dla Polski, w okręgu gdańskim zawalczy o mandat posła. Startuje z listy PO jako „dwójka”. Bartosz Romowicz - niegdyś asystent byłego posła PSL Jana Burego, a obecnie burmistrz Ustrzyk Dolnych, będzie w nadchodzących wyborach „jedynką” do Sejmu z ramienia KKW Trzecia Droga. Grzegorz Kulawinek, wiceprezydent Kalisza, w wyborach do parlamentu będzie się ubiegać o miejsce z list Bezpartyjnych Samorządowców. W województwie wielkopolskim z ramienia Koalicji Obywatelskiej wystartują samorządowcy, piastujący obecnie najróżniejsze funkcje w lokalnych strukturach władzy:

  • Piotr Głowski, prezydent Piły;
  • Przemysław Renn, wójt Mieściska;
  • Sławomir Górny, wicestarosta powiatu grodziskiego;
  • Ewa Panowicz, radna sejmiku woj. wielkopolskiego;
  • Adriana Machowiak, radna Leszna;
  • Małgorzata Wysocka-Balcerek, radna Rady Miejskiej w Pleszewie;
  • Piotr Gruszczyński, starosta gnieźnieński;
  • Agata Rezgui, sołtys Zdziechowy w gminie Gniezno;
  • Alicja Łuczak, radna powiatu kaliskiego;
  • Katarzyna Woźniak, radna powiatowa w Obornikach;
  • Krzysztof Lewandowski, radny miejski w Śremie;
  • Ernest Iwańczuk, starosta średzki.

Co stanie się z ich stanowiskami, jeśli w październiku wywalczą mandat w Sejmie lub w Senacie? Czy samorządy pozostaną bez wsparcia swoich dotychczasowych włodarzy?

Więcej informacji na temat wyborów w naszym serwisie specjalnym: WYBORY 2023

Kto w ogóle nie może kandydować w wyborach do Sejmu i do Senatu?

Dr Marta Czakowska z Akademii Kujawsko–Pomorskiej, ekspertka w zakresie prawa wyborczego tłumaczy, że w 2009 roku ustrojodawca zmodyfikował treść art. 99 Konstytucji, dodawszy tam dodatkowy ustęp - trzeci. Wskazał w nim, że wybraną do Sejmu lub do Senatu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.

- Tym samym wszelkie wątpliwości, dotąd pojawiające się w zakresie biernego prawa wyborczego kandydatów do Sejmu lub Senatu, jak i niepożądane, niekiedy nieetyczne praktyki, zostały zniwelowane

– tłumaczy ekspertka.

Uszczegółowienie wyłączalności biernego prawa wyborczego ustawodawca zawarł w treści Kodeksu wyborczego. Zgodnie z jego przepisami, nie ma prawa wybieralności w wyborach osoba:

  • skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (z tym, że w przypadku wyborów wójta, prawa wybieralności nie ma osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe);
  • osoba, wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności;
  • prawa wybieralności nie ma także obywatel Unii Europejskiej, niebędący obywatelem polskim oraz obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, pozbawiony prawa wybieralności odpowiednio w państwie członkowskim Unii Europejskiej, którego jest obywatelem, albo w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Czy można łączyć mandaty?

Dr Marta Czakowska wyjaśnia, że z wyborami samorządowców do władz ogólnopolskich sprawa wcale nie jest taka prosta, ze względu na złożoność prawa w tej sprawie:

- Zakres instytucji niepołączalności mandatu posła i senatora z innymi funkcjami i mandatami jest już materią, która uregulowana jest na wielu poziomach - przede wszystkim prawa powszechnie obowiązującego, ale i prawa obowiązującego na danym terenie, czyli prawa miejscowego. Jest tak na przykład w przypadku sołtysów

– tłumaczy ekspertka.

Jak wygasa mandat samorządowy?

Wszystko zależy od tego, jaką funkcję w samorządzie pełnił kandydat do parlamentu, oraz w jaki sposób został wybrany.

- Wartym podkreślenia jest okoliczność, że organy wykonawcze pochodzące z wyborów bezpośrednich w samorządzie terytorialnym to wyłącznie wójt, burmistrz i prezydent miasta. Z kolei marszałek województwa czy starosta są członkami i przewodniczą organom wykonawczym w powiecie, które są kolegialne i wybierani są spośród radnych odpowiednio sejmiku województwa czy rady powiatu. Zastępcy wójtów czy starostów nie zawsze są członkami organów uchwałodawczych, tj. rady gminy czy rady powiatu. I nie muszą być

– wyjaśnia dr Czakowska.

Kiedy do Sejmu kandyduje radny

Ekspertka tłumaczy, że wygaśnięcie mandatu radnego w przypadku wyboru na posła lub senatora następuje z mocy prawa niemal natychmiast.

- Nieznana jest w naszym systemie instytucja "odzyskania mandatu". Wygaśnięcie stwierdza komisarz wyborczy, w drodze postanowienia, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Postanowienie komisarza wyborczego ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz podaje się do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej

– mówi dr Czakowska.

W zależności od wielkości gminy, sposób uzupełnienia wakatu jest różny. W gminach powyżej 20 tysięcy mieszkańców oraz w przypadku rady powiatu czy województwa, komisarz wyborczy postanawia o wstąpieniu na jego miejsce kandydata z tej samej listy, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów, a nie utracił prawa wybieralności. Kandydat taki może zrzec się mandatu na rzecz kolejnego kandydata z listy, a oświadczenie takie złożyć musi w ciągu 3 dni od doręczenia mu zawiadomienia o przysługującym mandacie.

Z kolei w przypadku nieobsadzenia mandatów lub wygaśnięcia mandatu radnego rady gminy w gminie liczącej do 20 000 mieszkańców, wojewoda zarządza wybory uzupełniające. Wybory uzupełniające przeprowadza się na zasadach i w trybie przepisów kodeksu w ciągu 3 miesięcy od daty stwierdzenia wygaśnięcia mandatu. Jeżeli w wyniku wyborów uzupełniających mandat pozostaje nieobsadzony, wybory uzupełniające powtarza się między 6. a 9. miesiącem, licząc od daty tych wyborów.

- Jeżeli wskutek powtórzonych wyborów uzupełniających mandat pozostaje nieobsadzony, mandatu nie obsadza się do końca kadencji rad (art. 385-386 KW). I taka sytuacja może mieć miejsce w obecnym kalendarzu wyborczym, bowiem wybory samorządowe mają być przeprowadzone wiosną 2024 roku

– dodaje ekspertka.

Kiedy do Sejmu kandyduje wójt

Wygaśnięcie mandatu wójta następuje m.in. wskutek wyboru na posła na Sejm lub senatora. Podobnie jak w przypadku mandatu radnego, tu także wygaśnięcie mandatu wójta stwierdza komisarz wyborczy w drodze postanowienia. Ma na to 14 dni od dnia wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Postanowienie komisarza wyborczego ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz podaje się do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej.

- Wybory przedterminowe w tym przypadku zarządza Prezes Rady Ministrów w drodze rozporządzenia. Ponieważ postanowienie komisarza wyborczego o wygaśnięciu mandatu wójta mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego, wybory przedterminowe wójta zarządza się i przeprowadza w ciągu 60 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku sądu administracyjnego oddalającego skargę

– mówi dr Czakowska.

Dodaje, że wygaśnięcie mandatu radnego czy wójta następuje z mocy prawa, a stwierdzone jest przez komisarza wyborczego w drodze postanowienia, ale akt ten nie ma charakteru konstytutywnego, bowiem w treści tegoż aktu komisarz wyborczy stwierdza, i tym samym potwierdza, zaistniały stan prawny oraz faktyczny.

- Faktycznie to wygaśnięcie mandatu radnego czy wójta następuje o godz. 21.00 w dniu głosowania

– tłumaczy dr Czakowska.

Kiedy do Sejmu lub do Senatu kandyduje sołtys?

Sołtys nie jest organem gminy. Sołtys jest organem wykonawczym w sołectwie, która jest jednostką pomocniczą gminy. Zatem na poziomie ustawy zasadniczej ani też kodeksu wyborczego zasady jego wyboru, a tym samym zasady rezygnacji z pełnionej funkcji, nie zostały określone. W karcie prawa miejscowego, jakim jest statut danego sołectwa, te zasady są określone. I z reguły w statuach nie określa się zasad niejako quasi-wygaśnięcia urzędu sołtysa. Natomiast określone jest, iż kandydat winien mieć czynne prawo wyborcze do rady gminy. Stąd też wnioskować należy, iż poseł czy senator nadal może być sołtysem w swoim sołectwie.

Kiedy do parlamentu kandyduje burmistrz lub prezydent miasta

Jeśli do Sejmu lub Senatu zdecyduje się kandydować urzędujący prezydent lub burmistrz, w przypadku przyjęcia mandatu senatorskiego lub poselskiego, wygasa jego mandat w samorządzie.

Wygaśnięcie mandatu stwierdza komisarz wyborczy. Aby jednak samorząd pozbawiony w ten sposób włodarza nie pozostał z nieobsadzoną funkcją, Prezes Rady Ministrów powołuje w tym celu osobę, która będzie pełnić obowiązki w "osieroconych" strukturach lokalnej władzy, czyli komisarza.

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Samorządowcy w Sejmie i w Senacie. Kto zostanie bez władz samorządowych? - Portal i.pl