Scoring4Polański: Muzyka filmowa tylko dla dorosłych

Redakcja
NOSPR
"Nóż w wodzie", Wenus w futrze", "Dziecko Rosemary" czy "Dziewiąte wrota" - to tylko niektóre filmy Romana Polańskiego, z których muzykę będzie można usłyszeć podczas niesamowitego koncertu "Scoring4Polański w katowickiej siedzibie NOSPR 24 maja i dzień później w centrum kongresowym w Krakowie. Koncerty zaszczyci prawdopodobnie swoją obecnością sam Roman Polański.

„Scoring4Polanski” to kontynuacja zainicjowanego na FMF cyklu koncertów poświęconych najwybitniejszym osobowościom polskiego kina, reżyserom, których twórczość filmowa przybliżana jest poprzez niecodzienny pryzmat: muzyki użytej w ich filmach oraz osobowości artystycznej kompozytorów, z którymi współpracowali. To prezentacja wielości gatunków i stylów muzycznych, różnorodnych metod wykorzystywania muzyki w obrazie filmowym, to także muzyczna historia współtworzenia obrazu filmowego, a także zapis artystycznego ścierania się i uzupełniania wizji reżyserskiej z ilustracją kompozytorską. Po pierwszej odsłonie cyklu w 2015 roku dedykowanej dziełom filmowym i muzyce tworzonej do obrazów zdobywcy Oscara Andrzeja Wajdy, tym razem zaprezentowane zostaną ścieżki dźwiękowe do filmów Romana Polańskiego.

Reżyser „Dziecka Rosemary” to niespokojny duch, dążący nieustannie do formy najbardziej pojemnej dla ukazania skomplikowanych psychologicznie relacji międzyludzkich. Reżyser nieustannie eksperymentuje także z uzyskaniem indywidualnego brzmienia dla każdego ze swoich obrazów. Współpracował z największymi kompozytorami muzyki filmowej wszech czasów używając języka jazzu, elektroniki i brzmień syntezatorowych¸ eksperymentalnego laboratorium dźwięków charakterystycznego dla muzyki współczesnej, po bardzo klasyczne, wręcz „hollywoodzkie” brzmienia symfoniki. Historia warsztatu reżyserskiego Polańskiego jest nie tylko historią światowego kina, ale i przeglądem najważniejszych tendencji w komponowaniu. Polański współpracuje zawsze z największymi: Krzysztofem Komedą, Wojciechem Kilarem, Philippem Sardem, Vangelisem, Ennio Morriconem, Jerrym Goldsmithem czy Alexandrem Desplatem.

W programie koncertów usłyszymy światowe premiery specjalnie zaaranżowanych dla FMF muzycznych ilustracji obrazujących najbardziej charakterystyczne dla kina Polańskiego motywy: walkę płci, fascynację okrucieństwem, psychologię władzy i walkę o nią, atmosferę sennego marzenia i niepokoju, ironii i mroku. W koncercie zatem nie zabraknie rozpoznawalnych jazzowo-melancholijnych bitów Krzysztofa Komedy z filmów: „Nóż w wodzie”, „Matnia” i „Dziecko Rosemary”, muzyki Wojciecha Kilara do: „Pianisty”, „Śmierci i dziewczyny” czy pięknej wokalizy z filmu „Dziewiąte Wrota”. Usłyszymy rozpoznawalne tematy Philippe’a Sarde’a z obrazów „Tess” i „Lokator”; niezapomniany „Frantic theme” Ennio Morriconego, motyw miłosny Jerry’ego Goldsmitha z „Chinatown” czy znakomitą serię muzycznych ilustracji Alexandre’a Desplata do „Wenus w Futrze”, „Autora Widmo” czy „Rzezi”. Program koncertu skomponowany jest tak, aby pokazać różnorodność stylów i charakter warsztatu „najmłodszego wśród osiemdziesięciolatków światowego kina”, jak często mówi się o Polańskim. Utwory zabrzmią w nowych aranżacjach zamówionych specjalnie na FMF. Koncert rozpostarty jest między polską, europejską i amerykańską kulturą filmu i muzyki. Raz jeszcze cykl zachwyci różnorodnością i ożywi kinowe wzruszenia.

Cykl organizowany wspólnie przez Miasta Kraków i Katowice odbywa się w ramach współpracy kulturalnej obydwu ważnych ośrodków. Program Scoring4Polanski zostanie zaprezentowany dwukrotnie w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej: premierowo w Katowicach 24 maja w Sali NOSPR, natomiast dzień później, 25 maja — w Krakowie w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Obydwa koncerty wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Dirka Brossé, dyrektor muzyczny International Flanders Film Festival w Gandawie, wraz z plejadą artystów polskiego jazzu i muzyki klasycznej.

W trakcie koncertu katowickiego zostanie wręczona po raz drugi Nagroda im. Wojciecha Kilara — ufundowana przez Prezydentów obydwu miast dla kompozytorów o uznanym dorobku, przyznawana twórcom, którzy pozostają wierni etosowi kompozytora, sztuce komponowania, samodzielnego tworzenia instrumentacji, pisaniu utworów, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności. Kompozytorom, którzy w erze technologii potrafią zachować brzmienie indywidualne, samoistne, którzy wykorzystują zdobycze cywilizacji i rozwój techniczny dla jeszcze lepszego wyrażania indywidualności. Celem Nagrody jest podkreślanie wagi talentu i znajomości rzemiosła muzycznego, ale jednocześnie wyróżnianie tych twórców, o których z całą pewnością można mówić, że są kompozytorami, nie twórcami kontentu.

Warto podkreślić, że obok Romana Polańskiego w Kapitule Honorowej Nagrody zasiadają: Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi i Krzysztof Penderecki. Laureatem I edycji Nagrody został Zdobywca Oscara — Elliot Goldenthal.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zatroskana

To skandal, że za państwowe pieniądze grono POwskich artystów w rodzaju Wajdy fetuje pedofila i jego satanistyczne fascynacje. Czy Wnuk Nazarowa pobiegnie po koncercie do biskupa?? Skandal. I to ma być dobra zmiana....

Dodaj ogłoszenie