Silniki do boeingów z częściami z Bielska

Wanda Then
Konstruktorzy z Avio podczas pracy
Konstruktorzy z Avio podczas pracy Fot. Mikołaj Suchan
Udostępnij:
Prawie 100 milionów złotych będzie kosztowała budowana w Bielsku-Białej linia technologiczna do produkcji elementów do najnowszych silników boeingów.

Specjaliści z Avio Polska w Bielsku-Białej otrzymali wyłączność na projekt, model testowy, prototyp i produkcję części stałej turbiny niskiego ciśnienia do silnika General Electric Next-generation - 2B, który będzie montowany w najnowszym modelu boeinga 747-8. Silnik ma być cichszy, oszczędniejszy i trwalszy od dotychczasowych. Część stała turbiny będzie stanowić 12 procent silnika. Udział inżynierów pracujących w Avio Polska w Bielsku-Białej jest więc bardzo duży. Tym bardziej, że element ten jest kluczowy dla całego silnika, najnowocześniejszego na świecie.

Już kilkanaście miesięcy temu rozpoczęły się intensywne prace projektowe części stałej turbiny niskiego ciśnienia do nowego silnika. Jednocześnie inny zespół przygotowywał ją do wprowadzenia do produkcji.
W programie stworzenia nowej generacji silników lotniczych GEnX bielski oddział Avio bierze udział wraz z General Electric i Ishikawa-jima-Harima Heavy Industries - IHI. Kadra w Bielsku jest wystarczająco wykwalifikowana, to niewątpliwy lider całego projektu i dlatego zdecydowana większość produkcji będzie się odbywała w Bielsku.

Fiat Avio jest spółką grupy Fiat, produkującą na potrzeby przemysłu lotniczego i kosmicznego. Właścicielem firmy jest Grupa Avio, która w 70 procentach należy do amerykańskiego funduszu venture capital Carlyle Grouo, a w 30 procentach do włoskiej grupy Finmeccanica. Avio Polska powstał w 2001 r. jako polski oddział Fiata Avio Italia. Bierze udział w najważniejszych programach, w jakie zaangażowany jest Fiat Avio i na razie zatrudnia ponad 200 osób.

Ocenia się, że prace nad wykonywanym w Bielsku projektem pochłoną 10 milionów euro. Interes ma być jednak opłacalny, bo sprzedaż w najbliższych latach ma przynieść Polakom ponad 100 mln euro przychodu. Silniki mają być wprowadzone do produkcji w 2009 r. Potem zatrudnienie zapewni bielskiej firmie kolejny kontrakt, a na pewno produkcja części zamiennych.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pfff
Pani Wando - ani to nie jest spolka fiata ani nie nalezy do carlayla. Co to za bzdury! - spolka grupy fiata a wlascicielem jest grupa avio?
Dodaj ogłoszenie