Skoda Superb iV. Elektronika w służbie dla bezpieczeństwa

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda Superb iV, która właśnie weszła do sprzedaży wyróżnia się nie tylko efektywnym napędem hybrydowym, ale również wieloma systemami bezpieczeństwa.

Superb iV to odpowiedź Skody na coraz większe zainteresowanie rynku zelektryfikowanymi pojazdami. Hybrydowy zespół napędowy modelu Superb iV składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI oraz silnika elektrycznego. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub razem. Łączna moc tego zestawu to 218 KM. Energia potrzebna do zasilania silnika elektrycznego jest gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 13 kWh. Pozwala to na pokonanie do 62 kilometrów przy zasilaniu wyłącznie energią elektryczną (w cyklu WLTP). Niewątpliwą zaletą tego modelu jest fakt, że znajdujący się w aucie akumulator można wygodnie ładować przy wykorzystaniu zewnętrznego źródła energii elektrycznej.

Poza nowoczesnym i niskoemisyjnym napędem Skoda Superb iV wyróżnia się szeregiem nowoczesnych rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa. Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań są reflektory Full LED Matrix, których zaletą jest szeroki i intensywny snop światła zwiększający bezpieczeństwo podczas nocnej jazdy oraz zapobiega oślepianiu innych użytkowników drogi bez konieczności wyłączania świateł drogowych. Dzięki temu kierowca jest odciążony od konieczności przełączania świateł podczas jazdy.

Zobacz też

System wykorzystuje kamerę w przedniej szybie do wykrywania zbliżających się pojazdów, osób oraz obiektów odbijających światło i automatycznie wyłącza poszczególne jego wiązki. Ponadto reflektory Full LED Matrix mają funkcję, która automatycznie włącza i wyłącza segmenty reflektorów oraz świateł tylnych podczas wsiadania i wysiadania z samochodu. Takie rozwiązanie jest przydatne w słabo oświetlonych miejscach.

Superb iV ma też na wyposażeniu system Side Assist, który wykrywa pojazdy znajdujące się w martwej strefie lusterek bocznych. To zadanie spełniają czujniki nadzorujące ruch za samochodem. Jeśli inne auto znajduje się w martwej strefie kierowca jest o tym powiadamiany kontrolką, która zapala się na tafli lusterka bocznego. Zasięg czujników wynosi aż 70 metrów.

Są też systemy sprawujące aktywną pieczę nad pojazdem i jego pasażerami. To np. układ wspomagania hamowania awaryjnego Front Assist z proaktywnym systemem ochrony przechodniów. Kiedy system wykryje na drodze potencjalne zagrożenie, np. stojący pojazd na pasie ruchu lub przechodnia, który wszedł na jezdnię, zaś prędkość auta jest zbyt wysoka, ostrzega kierowcę przed potencjalną kolizją za pomocą odpowiedniego komunikatu na desce rozdzielczej oraz sygnałem dźwiękowym. Jednocześnie automatycznie aktywowane są hamulce. Początkowo tylko zmniejszają prędkość Superba, ale w sytuacji awaryjnej działają z pełną siłą w celu jak najszybszego zatrzymania auta.

Zobacz też

Użytkownicy, którzy uprawiają karawaning lub potrzebują podłączyć przyczepę do auta np. holując łódź, z pewnością docenią system Trailer Assist, czyli asystenta cofania z przyczepą, który ułatwia cofanie i parkowanie samochodu holującego przyczepę. System jest aktywowany, kiedy kierowca włączy bieg wsteczny, naciśnie przycisk parkowania i ustawi kąt, w jakim chciałby cofać auto. Na wyświetlaczu komputera pokładowego widać aktualny i możliwy promień jazdy. System dokonuje obliczeń w oparciu o dane z kamery cofania i następuje wyliczenie kąta skrętu przyczepy. Kierowca używając przełącznika regulacji lusterek ustawia kierunek jazdy zestawu pojazdów (samochód + przyczepa) i steruje autem tylko za pomocą pedałów gazu i hamulca, bez używania kierownicy. W każdej chwili może skorygować kierunek jazdy przełącznikiem regulacji lusterek. Jeśli kąt pomiędzy autem a przyczepą jest zbyt duży, wówczas system ostrzega o tym kierowcę, a w krytycznych sytuacjach zatrzyma samochód.

Kino samochodowe, czyli „autoizolacja” w czasach pandemii.

Wideo

Materiał oryginalny: Skoda Superb iV. Elektronika w służbie dla bezpieczeństwa - Motofakty

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał

Teraz znajdziesz tanie ubezpieczenie w telefonie to proste i szybkie w aplikacji Kupdirect z Google Play skanujesz tylko kod z dowodu rejestracyjnego, bez wpisywania danych i w 5 sek masz porównanie składek a w 40 sek polisę na mailu.

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.kupdirect.app

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3