Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Śląskie będzie pępkiem Europy. I to już wkrótce

Aldona Minorczyk-Cichy
Mikołaj Suchan
Krzyżujące się autostrady, nowoczesne lotnisko, szerokie tory kolejowe na wschód i nowoczesne linie kolejowe biegnące przez Śląskie od Bałtyku po Adriatyk, a obok nich olbrzymie magazyny? To nie są mrzonki. Do 2030 roku województwo śląskie ma szansę stać się komunikacyjnym i logistycznym pępkiem Europy!

Część finansowanych przez Unię inwestycji będzie nadzorowanych bezpośrednio z Brukseli, co - nie da się ukryć - zdecydowanie zwiększa szanse na to, że zostaną zrealizowane. Na dodatek korytarzem transportowym zainteresowanych jest kilka krajów, w tym Austriacy i to oni przygotowali dokumenty i ekspertyzy, które spoczęły właśnie na biurkach urzędników w Brukseli. Wstępnie zostały ocenione na najlepiej uzasadnione pod względem ekonomicznym.

Sprawdź, kiedy będziesz mógł jechać autostradą do Czech

Eurodeputowany i były minister transportu prof. Bogusław Liberadzki podkreśla, że Unia w latach 2014-20, czyli okresie kiedy zostaną uruchomione nowe, olbrzymie pieniądze, stawia na rozwój korytarzy transportowych. Ich budowę będzie nadzorować osobiście z Brukseli, bo nie jest zadowolona z tego jak radzą sobie poszczególne państwa.

- Kończą się rozmowy w sprawie przyszłego budżetu. Wiele wskazuje na to, że w ten sposób w Polsce będą prowadzone dwie inwestycje: Via Baltica oraz połączenie północ-południe, czyli autostrada A1 i linia kolejowa Gdańsk-Warszawa-Katowice - wylicza prof. Bogusław Liberadzki.

KIEDY AUTOSTRADA DOTRZE NA LOTNISKO? PRZECZYTAJ

Takie połączenia byłyby dla mieszkańców Śląska niezwykle przydatne. Szybka podróż na wczasy nad morze z jednej strony i odciążone od TIR-ów drogi - z drugiej. Słowem same korzyści.

Na biurkach urzędników brukselskich instytucji leży także projekt korytarza Bałtyk-Adriatyk. Jeśli zostanie zaakceptowany i rozpocznie się jego realizacja w ciągu 15 lat staniemy się pępkiem transportowym i logistycznym Europy.

Słowem ziści się to o czym w rozmowie z DZ mówił pół roku temu ekonomista prof. Witold Orłowski: - Nie należy się wstydzić większych ambicji, zamykać sobie drogi. Musicie patrzeć na inwestycje w regionie globalnie. Potencjał macie przecież ogromny.

Co nam dadzą krzyżujące się w regionie autostrady, szeroki tor na wschód i nowoczesne tory? Wielką szansę na rozwój, nowe firmy, miejsca pracy, jeszcze lepsze drogi i pieniądze z podatków.
* TO MUSISZ ZOBACZYĆ:

MATURA 2012 - ZOBACZ CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ, SPRAWDŹ ARKUSZE i ODPOWIEDZI. PRZECZYTAJ O PRZECIEKACH
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
NAJLEPSZY NAUCZYCIEL 2012
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

Rozmowa z Magdaleną Chawuła-Kosuri, dyrektorem Biura Regionalnego Województwa Śląskiego w Brukseli

Lobbowaliście w sprawie utworzenia korytarza Bałtyk-Adriatyk. Dlaczego to tak ważne dla Śląska?
Między innymi dlatego, że odciążyłby nasze drogi od transportu towarowego, co dodatkowo miałoby pozytywny wpływ na nasze środowisko. Przede wszystkim jednak Śląskie stałoby się miejscem, gdzie łączą się dwa korytarze transportowe: północ-południe i wschód-zachód. To byłoby niezwykle korzystne dla naszej gospodarki, rozwoju.

Kiedy ten korytarz powstanie? Znamy datę?
To zależy tak od polskiego rządu, jak i decyzji, które zapadną tutaj w Brukseli. Taką datą graniczną jest 2030 rok.

Co składałoby się na korytarz transportowy?
M.in. port lotniczy w Pyrzowicach, istniejące już szlaki kolejowe, w tym euroterminal w Sławkowie z szerokimi torami prowadzącymi na wschód.

Czy lobbowanie w unijnych instytucjach za korytarzem było zadaniem trudnym i kosztownym?
Mieliśmy wsparcie innych regionów europejskich. w tym Austriaków, którym bardzo zależy na powstaniu korytarza. To właśnie nasi partnerzy, w tym Austria - sfinansowali ekspertyzy. Koszty po naszej stronie były niewielkie. Za to pracy i nieformalnych spotkań było naprawdę dużo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!