Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słynna "nerka" i DW910 w Będzinie w generalnym remoncie. Nowa organizacja ruchu i zwężenia. Kierowcy muszą uważać!

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Rozpoczęła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 910 w Będzinie oraz słynnej "nerki" w Będzinie. Wyłączony został z ruchu skrajny pas jezdni w stronę centrum Będzina, na drodze od Dąbrowy Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Rozpoczęła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 910 w Będzinie oraz słynnej "nerki" w Będzinie. Wyłączony został z ruchu skrajny pas jezdni w stronę centrum Będzina, na drodze od Dąbrowy Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Rozpoczął się na dobre remont słynnej „nerki” w Będzinie, a wraz z nią ponad 5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 910. To główna droga prowadząca przez całe miasto, łącząca DK86 i Czeladź z Dąbrową Górniczą. Drogowcy właśnie wszędzie rozstawili barierki, zajmując skrajne pasy ruchu w obu kierunkach. Kierowcy muszą mieć się na baczności, bo rozpoczęło się zrywanie starej nawierzchni asfaltowej, z każdym dniem pracować będzie coraz więcej ciężkiego sprzętu.

Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: na początek barierki, zwężenia, potem ruch wahadłowy

Remont DW 910 i „nerki” to jedno z największych drogowych przedsięwzięć w ostatnich dziesięcioleciach w Będzinie. Jak dowiedzieliśmy się w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach oficjalnie cała inwestycja rozpoczęła się 9 listopada ubiegłego roku, ale aż do dziś prace skupiały się na usuwaniu z poboczy drzew oraz korzeni, kolidujących z tym przedsięwzięciem.

W tym tygodniu rozpoczęły się już roboty drogowe. Maszyny zrywają stary asfalt na odcinku od „nerki” do wiaduktu nad DK86 na granicy Czeladzi i Będzina na ul. Czeladzkiej, a także na ul. Kołłątaja w stronę Dąbrowy Górniczej, na wysokości będzińskiego zamku i kościoła pod wezwaniem Świętej Trójcy. Samochody jadą powoli, jeden za drugim. Trzeba też uważać na pieszych.

- Wiedzieliśmy, że ten dzień kiedyś nadejdzie. I jak widać zaczęło się. Trochę się boję, jak się będzie jeździło teraz po mieście. Mam nadzieję, że w razie czego będzie można jechać bez większych problemów drogą przez osiedle Syberka. Pewnie będzie najtrudniej, jak wezmą się za „nerkę” – mówi Krzysztof Janicki z Będzina.

Na początku faktycznie planowane są mniejsze utrudnienia, a potem wprowadzony ma zostać ruch wahadłowy.

- Ruch będzie dopuszczony i będzie wahadłowy. Odcinki drogi objęte tymi utrudnieniami będą się zmieniać wraz z postępem prac. Będzie funkcjonowała na przebudowywanych odcinkach sygnalizacja świetlna – informuje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Aktualna, nowa organizacja ruchu ma obowiązywać do 26 kwietnia. W poniedziałek, 26 lutego, został wyłączony z ruchu prawy pas ruchu prawej jezdni (w kierunku centrum Będzina) DW 910 w Będzinie.

Wyłączenie z ruchu obejmuje odcinki:

  • od skrzyżowania z ul. Koszelew do skrzyżowania z ul. Stawową o długości ok. 500 m,
  • od skrzyżowania z ul. Stawową do skrzyżowania z ul. Paryską – ok. 500 m,
  • od wiaduktu nad torami kolejowymi do skrzyżowania z ul. Teatralną – ok. 200 m,
  • od skrzyżowania z ul. Zawale do przystanku autobusowego w pobliżu posesji przy H. Kołłątaja 30.

- Prace będą prowadzone także na zieleńcach przy jezdniach skrzyżowania zwanego „nerką”. Jednak jezdnie te nie będą wyłączone z ruchu w ciągu najbliższych dwóch miesięcy – przekazał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: prace potrwają aż do 2026 roku

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach jesienią 2023 roku wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę DW 910. Prace zaplanowane zostały na bardzo długim odcinku (ponad 5 kilometrów), a więc od skrzyżowania z DK86 na granicy Będzina i Czeladzi aż do granic Dąbrowy Górniczej. Wykonawcą prac jest firmą Drog-Bud Sp. z o. o. Wartość całego przedsięwzięcia to niespełna 109,4 miliona złotych.

Drugi etap prac remontowych obejmie „nerkę" do mostu nad rzeką Czarną Przemszą. W tym czasie trudniej będzie więc dojechać m.in. na miejskie targowisko przy ul. Gzichowskiej, do dzielnicy Łagisza, a także w stronę ul. Kościuszki, osiedla Warpie i Dąbrowy Górniczej. Jak dowiedzieliśmy się w ZDW w Katowicach nie przewiduje się jednak gruntownych zmian geometrii czy układu dróg na „nerce”. Zostaną one po prostu zmodernizowane.

- Trzeci etap prac obejmie DW 910 na odcinku od mostu nad rzeką Czarna Przemsza do granicy miasta Dąbrowa Górnicza – mówi Ryszard Pacer.

Wszystkie prace w ramach tej inwestycji powinny zostać wykonane w 30 miesięcy od podpisania umowy. A to oznacza, że finału tego przedsięwzięcia można spodziewać się dopiero w 2026 roku.

Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: nowa nawierzchnia, chodniki i oświetlenie

Zakres przebudowy DW 910 w Będzinie obejmuje:

  • przebudowę układu drogowego w celu ujednolicenia szerokości jezdni do min. 3,5 m pasa ruchu,
  • przebudowę istniejącej konstrukcji nawierzchni, z dostosowaniem do aktualnych wytycznych projektowych i technicznych ZDW w Katowicach z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony,
  • całkowitą wymianę konstrukcji jezdni,
  • korektę geometrii skrzyżowań i innych elementów wyposażenia pasa drogowego,
  • przebudowę istniejących chodników,
  • przebudowę istniejących zjazdów,
  • punkty referencyjne oraz słupki referencyjne (świadki),
  • budowę lub przebudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • wykonanie elementów odwodnienia pasa drogowego (przepusty, kanalizacja deszczowa),
  • budowę lub przebudowę oświetlenia z zasilaniem.
  • budowę urządzeń i obiektów ochrony środowiska zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia budowę urządzeń ochrony środowiska,
  • przebudowę kolidującej bądź zabezpieczenie istniejącej infrastruktury technicznej,
  • budowę kanałów technologicznych,
  • budowę miejsca przeznaczonego do wykonywania kontroli pojazdów (np. ciężaru, stanu technicznego itp.).

Projekt obejmuje również kompleksową przebudowę systemu odwodnienia, który ulegnie modyfikacji z uwagi na budowę chodników, dróg pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych.

- Planowana inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz zapewnienie odpowiedniej płynności, dzięki wprowadzeniu jednolitych przekrojów, poprawie stanu technicznego nawierzchni i budowie chodników i dróg pieszo-rowerowych – informuje Ryszard Pacer.

Przebudowywany odcinek przebiega przez obszar zurbanizowany, dlatego projekt swoim zakresem obejmuje również wykonanie zjazdów do posesji.

- Przez ten odcinek drogi przebiega sieć komunikacji zbiorowej, wyznaczona przez linie komunikacji autobusowej. Projekt przebudowy drogi zakłada także wybudowanie zatok autobusowych, by poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego – podkreśla Ryszard Pacer.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

O prawie do aborcji w Sejmie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera