"Solidarność" nie chce drogi ekspresowej S1 przez kopalnię Brzeszcze. Pisze do ministra Nowaka

Teresa Semik
Droga S1 z Mysłowic do Bielska-Białej skróci żywot kopalni, doprowadzi do likwidacji miejsce pracy i uwięzi 20 mln ton węgla. To oznacza "skrajną niekompetencję i nieodpowiedzialność nie tylko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale przede wszystkim Ministerstwa Transportu - czytamy w liście do Sławomira Nowaka.

List protestacyjny przeciwko budowie drogi ekspresowej S1 na terenach pól wydobywczych KWK Brzeszcze firmuje śląsko-dąbrowska Solidarność, ale opiera się na opinii przygotowanej w Kompanii Węglowej, do której należy ta kopalnia.

Kontrowersje wokół liczącego 40 km odcinka trasy S1, który ma połączyć Mysłowice i Bielsko-Białą, trwają od 2008 roku. Droga miała być gotowa na Euro, ale przeszkodziły protesty mieszkańców kolejnych gmin, przez które miałaby ona przebiegać, a także protesty ekologów, a nawet UNESCO, gdyż w jednym z wariantów trasa miałaby sąsiadować z byłym obozem koncentracyjnym w Brzezince. Jesienią ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła cztery nowe warianty feralnego odcinka.
 Z nieoficjalnych informacji wynika, że brane są pod uwagę dwa z nich - neutralny dla kopalni oraz skrajnie niekorzystny, który wyłączy z wydobycia nawet 20 mln ton węgla, co przyspieszy zamknięcie "Brzeszcz" o co najmniej 10 lat.

- W pasie planowanej drogi i w strefie ochronnej są nasze najlepsza złoża - mówi Stanisław Kłysz, przewodniczący zakładowej NSZZ "Solidarność". - Jeśli zapadnie dla nas niekorzystna decyzja, wydobycie zmniejszy się drastycznie i kopalnia przestanie być rentowna.

A decyzja ma zapaść do końca pierwszego kwartału br.

Czy kopalnia może wydobywać węgiel bez szkód na powierzchni? - To wymagałoby wiele specjalistycznych zabezpieczeń, a wtedy wydobycie staje się nieopłacalne - wyjaśnia Zbigniew Madej z Kompanii Węglowej. Spółka nie chce pozbyć się majątku, ale też nie zamierza dopłacać do wydobywanej tony węgla w kopalni "Brzeszcze" zatrudniającej ponad 3 tys. pracowników. Dziś jej żywotność szacuje się na około 33 lata.


*Kutz: Autonomia okazała się oszustwem. Ślązakom należy się status mniejszości etnicznej [WYWIAD RZEKA]
*TYLKO W DZ: Niesamowite zdjęcia górników i kopalń z XIX w. Maxa Steckla
*Cygańskie wesele w Rudzie Śl. On - 21 lat, ona 16 lat. ZOBACZ ZDJĘCIA Z ZABAWY
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Bezrobocie wzrosło przez epidemię koronawirusa

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Graficiarz

nie dopuścić do budowy S1 przez Brzeszcze!
Wara od kopalni panie Madej, dziwna restrukturyzacja, przeniesienie pracowników na inne kopalnie, a co oni na tych kopalniach deptać się będą wszyscy, czy może potem zrestrukturyzujecie, i powiecie że za dużo ludzi pracuje, będzie 3/4 trzeba zwolnić, co węgiel się nie sprzedaje? czy też chcielibyście żeby się nie sprzedawał, tu jest bardzo dobry węgiel

B
Brzeszczan

Te "Madej", Silesie sprywatyzowaliście bo nie rentowna, Czesi dudki dali i jak się naraz opłaca, ciekawe kto komu w łapę daje przy tych machlojach, więc nie ćmij tu o dokładaniu do tony "czarny Pacanie"

P
Pracownik kopalni

Droga S-1 nigdy nie była i nie jest zagrożeniem dla bytu kopalni - i w tym względzie Zgadzam się z mądrymi postami i nie będę się na ten temat rozwlekał. Natomiast uważam, że zagrożeniem dla jej bytu są związkowe nieroby, którym przeszkadza wszystko oprócz górniczych składek i siedzenia na górze za dołowe pensje. Ile jeszcze smrodu spalin i wypadków potrzeba aby oportuniści przejrzeli na oczy? Pytam! NO ILE?

P
Pracownik kopalni

Droga S-1 nigdy nie była i nie jest zagrożeniem dla bytu kopalni - i w tym względzie Zgadzam się z mądrymi postami i nie będę się na ten temat rozwlekał. Natomiast uważam, że zagrożeniem dla jej bytu są związkowe nieroby, którym przeszkadza wszystko oprócz górniczych składek i siedzenia na górze za dołowe pensje. Ile jeszcze smrodu spalin i wypadków potrzeba aby oportuniści przejrzeli na oczy? Pytam! NO ILE?

y
yonek

głupoty gadacie tam gdzie ma iść droga są najlepsze złoża kopalni i nie siejcie jakiś nieprawdziwych informacji

P
Popieram ZIOM-a z Brzeszcz

Ja też jestem z Brzeszcz . ZIOM ma rację. Interesy kopalni i budowę drogi można pogodzić. Kopalnia celowo nie podaje jak się ma lokalizacja drogi do usytuowania przewidywanych nowych ścian, które rzekomo nie będą mogły być uruchomione, gdyż w większości droga przebiegać ma przez tereny wyeksploatowane i zdegradowane przez kopalnię .

Z
ZIOM Z BRZESZCZ

Witam. To co mówią ZZ mydlenie oczu i gra na emocjach. Tam gdzie może będzie droga S1 już dawno wybrano węgiel. Zostały tylko ogromne szkody górnicze.POZDRO ZIOM Z BRZESZCZ

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3