Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sosnowiec: Dwa centra zastąpią osiem szkół

Tomasz Szymczyk
Dwa centra kształcenia zawodowego i ustawicznego zastąpią od września w Sosnowcu osiem zespołów szkół ponadgimnazjalnych. Takich oświatowych molochów w Polsce jest tylko 10. Co to takiego te centra? To nic innego jak zespoły zespołów szkół.

Decyzję w sprawie - trzeba przyznać kontrowersyjnej w mieście - reformy podjęła sosnowiecka Rada Miejska. Uchwała przeszła ledwie jednym głosem. Głosowanie poprzedziła burzliwa debata.

Centra kształcenia mogą powstawać zgodnie z przepisami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Od września 2012 roku możliwe jest łączenie więcej niż dwóch szkół różnych typów w centra.

- Utworzenie centrów nie spowoduje likwidacji jakiejkolwiek szkoły. Centra nie będą powstawały na bazie konkretnego zespołu szkół. Tworzyć je będą wszystkie placówki wchodzące dotychczas w skład zespołów, które zachowają swoją tożsamość i markę - mówi Krzysztof Polaczkiewicz z UM.

Trzeba też uczciwie przyznać, że w przypadku zamiaru likwidacji którejś z placówek, procedury byłyby dużo prostsze niż obecnie.

Jednak specjaliści od zarządzania w oświacie są do takich rozwiązań nastawieni pozytywnie. - Nie myślmy schematami. Był czas, że młodzieży było więcej. Zmieniają się czasy, zmieniają się też szkoły. Lepiej, że szuka się oszczędności w formach organizowania niż zwalnia się nauczycieli - komentuje z kolei dr Eugenia Rostańska z Katedry Pedagogiki Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej. - Centra będą też gromadzić nauczycieli różnych specjalności. Lepiej będzie ich uczyć w przyszłości niż szukać nowych - dodaje.

W Sosnowcu mają funkcjonować dwa centra: jedno - mechaniczne - powstałoby przy ul. Kilińskiego, drugie - bardziej usługowe - pracowałoby przy ul. Grota-Roweckiego.

- Dla uczniów i nauczycieli po reformie nic się nie zmieni. Centra dadzą możliwość szerszego pozyskiwania uczniów - argumentował prezydent Kazimierz Górski.

Ministerstwo Edukacji Narodowej uważa, że centra kształcenia dają samorządom większe możliwości zarządzania oświatą.

- Zadania realizowane przez CKZiU są znacznie szersze niż zadania realizowane przez dotychczasowe zespoły szkół.

Pozwalają na racjonalne gospodarowanie posiadanymi zasobami, wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami i uczelniami - zaznacza Bożena Skomorowska z biura prasowego MEN.

Poza częścią radnych, reformie w Sosnowcu przeciwna jest część nauczycieli. - Boimy się, że przez te zmiany stracimy pracę - tłumaczyła nam jedna z nauczycielek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!