Sosnowiec walczy o remont dworca w Maczkach [WIZUALIZACJE]

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Na wizualizacjach wszystko prezentowało się bardzo efektownie, tymczasem jak się okazuje, cała inwestycja znów jest pod znakiem zapytania. Pod koniec stycznia Rada Nadzorcza PKP SA po raz kolejny chce debatować o zasadności przebudowy zabytkowego dworca kolejowego w sosnowieckiej dzielnicy Maczki na potrzeby Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej.

Oficjalne informacje przekazywane przez kolejową spółkę są lakoniczne.

- Jak tylko zapadną decyzje dotyczące dalszego przebiegu procesu inwestycyjnego, poinformujemy o tym. Obecnie nie jesteśmy w stanie przekazać bardziej szczegółowych informacji - mówi Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP SA.

Przypomnijmy: dworzec Sosnowiec-Maczki to jedna z ostatnich oryginalnych pamiątek początków kolei na ziemiach polskich. Zbudowany w latach 1839-1848 obiekt pełnił funkcję końcowej stacji, pierwszej w Królestwie Polskim Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Od 1967 roku jest wpisany do rejestru zabytków. Dziś stoi jednak pusty i jego przyszłość jest niepewna.

W lipcu 2014 roku w Sosnowcu PKP SA i Politechnika Śląska podpisały list intencyjny w sprawie utworzenia w Maczkach Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego. Miało ono zacząć funkcjonować 1 października 2016 roku, chociaż dzisiaj wiemy już, że to data nierealna. Nie uda się do tego czasu zdążyć z pracami adaptacyjnymi.

Władze Sosnowca nie chcą czekać na decyzję nowej Rady Nadzorczej PKP SA i już teraz apelują o podjęcie decyzji o modernizacji dworca. - Po wybudowaniu w Centrum będzie kształcić się młodzież, która za kilka lat obejmie prestiżowe stanowiska na kolei. To potencjał, którego nie można zmarnować. Gmina Sosnowiec od początku wspiera ten niezwykle ważny dla miasta i całego regionu projekt. Jednocześnie będziemy tam prowadzili swoje inwestycje - pisze w liście, który trafił m.in. do władz PKP oraz premier Beaty Szydło prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.
W najbliższy poniedziałek na tzw. Rynku w Maczkach ma się odbyć nadzwyczajna sesja sosnowieckiej Rady Miejskiej (początek o godz. 10), podczas której radni wystosują apel sosnowieckiego samorządu o kontynuację działań zmierzających do powstania w Maczkach filii Politechniki Śląskiej.

- Liczymy na mieszkańców Sosnowca, na ich liczne przybycie na sesję. Zdaję sobie sprawę, że w poniedziałek przed południem mieszkańcy są w pracy, ale wszyscy Ci, którzy mogą, mam nadzieję dotrą do Maczek. Aby ułatwić dojazd, podstawimy specjalne autobusy. Tutaj chodzi o ratowanie historycznego obiektu, dobra naszego miasta. Nie bądźmy obojętni. Nasz głos w tej sprawie musi być słyszalny - podkreśla prezydent Chęciński, który w piątek spotkać się ma w Warszawie z Jarosławem Kołodziejczykiem, członkiem zarządu PKP SA.

Również mieszkańcy Maczek mają nadzieję, że remont dworca dojdzie wreszcie do skutku, a zabytkowy obiekt nie podzieli losów wyburzonej kilka lat temu komory celnej.

- Maczki są dzielnicą związaną z kolejnictwem od - bez mała - 160 lat. Przez lata mieszkały tutaj całe pokolenia kolejarzy, ja sam pochodzę z kolejarskiej rodziny. Istniał tutaj pierwszy w Polsce Ośrodek Szkolenia Kursowego. W Maczkach ponadto już w latach 20. XX wieku testowano automatyczne systemy antykolizyjne. Nie umiem wyobrazić sobie lepszego miejsca na powstania CN-DTK Politechniki Śląskiej - mówi Dawid Surmik, wiceprzewodniczący Zarządu Dzielnicy Maczki.


*Studniówki 2016 Szalona zabawa maturzystów. Zobaczcie, co się dzieje ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
JacekG

Po pierwsze hałas: który samochód waży 3200 ton jak pociąg? Po drugie droga hamowania pociągu wynosi od stu do nawet kilkuset metrów. Nie można więc porównywać transportu drogowego z kolejowym. A co do studentów, sam ukończyłem studia prawie 25 lat temu, aktualnie mam do czynienia z absolwentami podczas rozmów kwalifikacyjnych kandydatów do pracy i nie odkryję niczego nowego jeżeli powiem, że w moich czasach matura była więcej warta niż dzisiejszy tytuł magistra, a technik miał większy zasób wiedzy od dzisiejszego inżyniera/ . A to dzięki " reformom" rządu Buzka. Mam okazje przechodzić koło kilku prywatnych uczelni i widzę zachowanie młodzieży: puszka piwa w ręku i co drugie słowo na literę k.

R
Red

Równie dobrze można krytykować umiejscowienie uczelni/wydziału przy drodze, gdzie samochody mogą jechać w terenie zabudowanym 50 km/h (a często jadą o wiele szybciej). Już nie traktujmy studentów jak upośledzonych.

J
JacekG

Otwarcie uczelni na wyspowym dworcu kolejowym to poroniony pomysł z uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa studentów. Mamy tak "mądrą " młodzież, że niejeden wygłup zakończyłby się tragicznie. Czy wzięto to pod uwagę? Nie znam podobnego pomysłu aby kilka metrów od zmodernizowanej linii kolejowej, po której pociągi jeżdżą kilkadziesiąt kilometrów na godzinę odbywały się zajęcia, a studenci przesiadywali na peronach. Moim zdaniem sama koncepcja to pieniądze wyrzucone w błoto. Dworzec wymaga remontu, ale powinien być przeznaczony na inne cele/ np. na biura jednej z wielu spółek PKP/. Dziwię się, że prof. Sitarz jest jego zwolennikiem ale cóż tonący brzytwy się chwyta. Wiem co mówię, bo w branży kolejowej jestem od 30 lat i to nie tylko na PKP i nie znam podobnego wykorzystania wyspowego dworca na linii o takim natężeniu ruchu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3