Oficjalne informacje przekazywane przez kolejową spółkę są lakoniczne.
- Jak tylko zapadną decyzje dotyczące dalszego przebiegu procesu inwestycyjnego, poinformujemy o tym. Obecnie nie jesteśmy w stanie przekazać bardziej szczegółowych informacji - mówi Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP SA.
Przypomnijmy: dworzec Sosnowiec-Maczki to jedna z ostatnich oryginalnych pamiątek początków kolei na ziemiach polskich. Zbudowany w latach 1839-1848 obiekt pełnił funkcję końcowej stacji, pierwszej w Królestwie Polskim Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Od 1967 roku jest wpisany do rejestru zabytków. Dziś stoi jednak pusty i jego przyszłość jest niepewna.
W lipcu 2014 roku w Sosnowcu PKP SA i Politechnika Śląska podpisały list intencyjny w sprawie utworzenia w Maczkach Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego. Miało ono zacząć funkcjonować 1 października 2016 roku, chociaż dzisiaj wiemy już, że to data nierealna. Nie uda się do tego czasu zdążyć z pracami adaptacyjnymi.
Władze Sosnowca nie chcą czekać na decyzję nowej Rady Nadzorczej PKP SA i już teraz apelują o podjęcie decyzji o modernizacji dworca. - Po wybudowaniu w Centrum będzie kształcić się młodzież, która za kilka lat obejmie prestiżowe stanowiska na kolei. To potencjał, którego nie można zmarnować. Gmina Sosnowiec od początku wspiera ten niezwykle ważny dla miasta i całego regionu projekt. Jednocześnie będziemy tam prowadzili swoje inwestycje - pisze w liście, który trafił m.in. do władz PKP oraz premier Beaty Szydło prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.
W najbliższy poniedziałek na tzw. Rynku w Maczkach ma się odbyć nadzwyczajna sesja sosnowieckiej Rady Miejskiej (początek o godz. 10), podczas której radni wystosują apel sosnowieckiego samorządu o kontynuację działań zmierzających do powstania w Maczkach filii Politechniki Śląskiej.
- Liczymy na mieszkańców Sosnowca, na ich liczne przybycie na sesję. Zdaję sobie sprawę, że w poniedziałek przed południem mieszkańcy są w pracy, ale wszyscy Ci, którzy mogą, mam nadzieję dotrą do Maczek. Aby ułatwić dojazd, podstawimy specjalne autobusy. Tutaj chodzi o ratowanie historycznego obiektu, dobra naszego miasta. Nie bądźmy obojętni. Nasz głos w tej sprawie musi być słyszalny - podkreśla prezydent Chęciński, który w piątek spotkać się ma w Warszawie z Jarosławem Kołodziejczykiem, członkiem zarządu PKP SA.
Również mieszkańcy Maczek mają nadzieję, że remont dworca dojdzie wreszcie do skutku, a zabytkowy obiekt nie podzieli losów wyburzonej kilka lat temu komory celnej.
- Maczki są dzielnicą związaną z kolejnictwem od - bez mała - 160 lat. Przez lata mieszkały tutaj całe pokolenia kolejarzy, ja sam pochodzę z kolejarskiej rodziny. Istniał tutaj pierwszy w Polsce Ośrodek Szkolenia Kursowego. W Maczkach ponadto już w latach 20. XX wieku testowano automatyczne systemy antykolizyjne. Nie umiem wyobrazić sobie lepszego miejsca na powstania CN-DTK Politechniki Śląskiej - mówi Dawid Surmik, wiceprzewodniczący Zarządu Dzielnicy Maczki.
*Studniówki 2016 Szalona zabawa maturzystów. Zobaczcie, co się dzieje ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?