Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szynobus Kolei Śląskich będzie wozić pasażerów na trasie Rybnik - Wodzisław?

Arkadiusz Biernat
Szynobus Kolei Sląskich: Czy takie pojazdy zapewnią połączenie Rybnik - Wodzisław?
Szynobus Kolei Sląskich: Czy takie pojazdy zapewnią połączenie Rybnik - Wodzisław? Leszek Matula
Szynobus będzie kursował pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem? Śmiałe plany kreślą samorządowcy. Chcą wykupić połączenia od Kolei Śląskich.

Z danych wynika, że na odcinku pomiędzy Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim jest ekonomiczne uzasadnienie tego typu połączeń - mówi Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śl. O dodatkowe połączenia zamierzają zabiegać również rybnickie władze.

- Wiążę ogromne nadzieje we współpracy partnerskiej między miastami, dziś samorządy muszą wspierać się we wspólnych działaniach, tylko wtedy mogą działać efektywnie - mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Mieszkańców nie satysfakcjonuje obecna siatka połączeń pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem Śl. Z pomysłem samorządowców wiążą wielkie nadzieje.

- Wielu moich znajomych z Wodzisławia Śl. i okolic pracuje w Rybniku. Lepiej swoje auto zostawić na parkingu przed dworcem PKP i pojechać dalej pociągiem niż stać w korku. Potrzeba nie kilku, a kilkunastu połączeń pomiędzy naszymi miastami - mówi Marek Racibun z Wodzisławia Śl.

Dodatkowe połączenia mają być uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ale nie tylko. W godzinach szczytu autobusy pokonują trasę pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem Śl. w ponad 30 minut. Niewiele szybciej podróżuje się samochodem. Auta stoją w korkach, zwłaszcza na ulicy Wodzisławskiej w Rybniku. Tymczasem po remoncie torów (właśnie się kończy) pociąg ma pokonywać tę trasę w około 17 minut. Pasażerowie zaoszczędzą czas, ale i nerwy.

- Przyszły rok chcemy poświęcić na analizy i negocjacje z Kolejami Śląskimi - zdradza Mieczysław Kieca. Według optymistycznej wersji, pierwsze dodatkowe składy mogłyby wyruszyć nawet w 2017 roku. Mowa tutaj nawet o 14-15 połączeniach.
- Każda jednostka samorządu terytorialnego może finansować przewozy na swoim terenie. Gdyby współpraca opierała się na przejazdach o charakterze komercyjnym konieczne byłoby ustalenie szczegółów pomiędzy przewoźnikiem kolejowym a władzami samorządowymi - wyjaśnia Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich.

KŚ zaznaczają, że przed rozpoczęciem współpracy, musiałyby przeprowadzić analizy uwzględniające m.in. możliwości taborowe przewoźnika.

Według naszych informacji ze strony samorządowców nie było jeszcze oficjalnych zapytań w tej sprawie. Władze miast jednak zapewniają, że to poważne plany. Wiele zależeć będzie nie tylko od rozmów z Kolejami Śląskimi, ale i z władzami obu miast. To one mają dzielić się kosztami.

Miasta mają do wyboru dwie możliwości sfinansowania połączeń. Po pierwsze, mogą wykupić tzw. pociągokilometry. Wtedy one będą w pełni odpowiadać za połączenia. Mogą też je dofinansować. W tym przypadku zobligowane są pokryć różnice między przychodami a kosztami ponoszonymi przez przewoźników.

Ile może kosztować połączenie z Wodzisławia Śląskiego do Rybnika? - Dla każdego przypadku odbywa się indywidualna kalkulacja. Kwota zależy od zaangażowania taboru, personelu i innych czynników, które wpływają na wysokość poniesionych kosztów - słyszymy w Kolejach Śląskich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!