Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tablety: Apple i Google w ofensywie. Microsoft się tłumaczy

Technoblogia
Tablet Microsoftu: Surface RT
Tablet Microsoftu: Surface RT Microsoft
To, co stało się na rynku tabletów w czwartym kwartale zeszłego roku wyprzedziło najbardziej nawet optymistyczne prognozy.

- według niedawno opublikowanych przez International Data Corporation (IDC) danych, od października do końca grudnia sprzedano bowiem aż 52,5 mln sztuk tych urządzeń! A to oznacza budzący szacunek, 75-procentowy wzrost w porównaniu z ostatnim kwartałem 2011 roku. Krótkie wnioski na początek: królujące na tym rynku Apple straciło nieco na rzecz systemu Google, zaś Microsoft ze swoimi Windowsem 8 na tablety, a szczególnie z wersją RT dla architektury ARM stał się największym przegranym.

Apple w ostatnim kwartale zeszłego roku sprzedało niemal 23 mln iPadów. Na drugim miejscu - z 8 mln sprzedanych urządzeń - jest Samsung, tu zatem niespodzianek nie ma. Wydaje się jednak, że to nie Koreańczycy rzucili największe w zeszłym roku wyzwanie milionom iPadów - uczynił to czwarty na liście (za Amazonem) tajwański Asus, który wspólnie z Google przygotował Nexusa 7. To zadziwiające, jak wydajny tablet w przystępnej cenie, z ekranem o prawdziwie mobilnej przekątnej - 7 cali potrafił zmienić rynek. Był to jednocześnie wyraźny przekaz: Google nie zamierza odpuszczać rynku tabletów. Nic zatem dziwnego, że w Cupertino nikt nie udawał, że problemu nie ma. Dlatego odpowiedź po prostu musiała nadejść: iPad Mini, choć bez ekranu Retina, stał się z miejsca kolejnym rynkowym hitem.

Zadaniem Apple jest teraz utrzymanie swojego tabletowego królestwa w stanie możliwie nienaruszonym, zadaniem Google natomiast jest tym królestwem wstrząsnąć. A zadanie Microsoftu… No cóż, to głównie tłumaczenie się, o co chodzi z Windows 8 na tablety. Nikt nie chce kupować wersji RT - pomysł wypuszczenia mocno ograniczonego systemu, niezgodnego z poprzednimi wersjami "okienek" chyba najlepiej skomentowała Tami Reller z działu finansowego Microsoftu: - Wiosną nie należy się spodziewać jakichkolwiek urządzeń z tą wersją systemu.

Microsoft przyznał więc tym samym, że "tabletowy" Windows RT był grubą pomyłką. Ciekawe, co teraz stanie się z ok. 2 milionami - tak przynajmniej szacuje portal Cnet - tabletów Surface RT, które leżą w magazynach firmy z Redmond?

Czy Microsoft wypuszczając autorskie urządzenie z własnym systemem chciał leczyć "kompleks Apple", wszak Firma z Cupertino świetnie sobie radzi produkując własny sprzęt? Pamiętajmy jednak, że tablety z RT wypuściły na rynek również Samsung, Asus, Lenovo oraz Dell. Także z kiepskim skutkiem. Microsoft liczy jednak na to, że sprzedaż tabletów Surface Pro (z "pełnoprawnym" Windowsem 8 Pro) uratuje sytuację. Wiązać się to może jednak z pewnymi… wyrzeczeniami. - Za jakiś czas konsumenci mogą uznać, że tablety z prawdziwym, desktopowym systemem operacyjnym warte są większych pieniędzy, ale teraz Microsoft i jego partnerzy muszą szybko dostosować się do realiów "rynku mniejszych ekranów" i obniżyć ceny - uważa Ryan Reith z IDC.
Grzegorz Lisiecki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!