Tak DK1 w Dąbrowie Górniczej zamienia się w ekspresową S1. Widać nowe wiadukty oraz zarys nowych węzłów drogowych

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Droga krajowa nr 1 w Dąbrowie Górniczej i na terenie powiatu będzińskiego zmienia się w ekspresówkę Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Droga krajowa nr 1 w Dąbrowie Górniczej i na terenie powiatu będzińskiego zmienia się w ekspresówkę Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Udostępnij:
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej. Pomimo okresu zimowego na terenie objętym robotami wciąż coś się zmienia. Widać m.in. konstrukcję nowych wiaduktów oraz kładek dla pieszych i rowerzystów. Przygotowywany jest też do budowy teren nowych węzłów drogowych.

Dąbrowa Górnicza. DK1 zmienia się w drogę ekspresową S1

Inwestycja w dzielnicy Ząbkowice w okresie zimowym nieco spowolniła, ale nie oznacza to, że na placu budowy nic się nie dzieje. Kierowcy muszą uważać, bo wciąż obowiązują tam nowe rozwiązania drogowe, które mają pozwolić na w miarę płynną jazdę. Na wysokości dzielnic Ząbkowice, Antoniów i Ujejsce pod koniec listopada 2021 roku została wprowadzona nowa organizacja ruchu. Są m.in. tymczasowe ronda, inaczej wjeżdżamy i wyjeżdżamy z bocznych ulic, łączących się z przebudowywanym fragmentem DK1.

Budują 11 obiektów inżynierskich

Jak ostatnio dowiedzieliśmy się w Budimexie, który na zlecenie GDDKiA wykonuje całą inwestycję, aktualnie wyłączone z ruchu jest ok. 80 procent jezdni prawej, na której trwają prace. Budimex prowadzi roboty związane z wykonaniem wykopów, nasypów oraz warstw konstrukcyjnych nowej trasy S1. Ponadto trwają roboty związane z wykonaniem lub przełożeniem podziemnych instalacji, rozpoczęła się również budowa 11 obiektów inżynierskich.

- Prace ze względów technologicznych i panujących warunków atmosferycznych w okresie zimowym prowadzone są w mniejszym tempie, część robót w szczególności w zakresie drogowym musiały zostać przerwane i wznowione zostaną po okresie zimowym lub w sprzyjających warunkach atmosferycznych. Priorytetem jest wykonanie wszystkich elementów, takie jak sieci podziemne, obiekty inżynierskie, znajdujące z w śladzie jezdni prawej nowo budowanej drogi S1. Tak aby zakończyć roboty drogowe przed końcem 2022 roku i dopuścić jezdnię do ruchu publicznego. To umożliwi wyłączenie z ruchu istniejącej jezdni lewej DK1 i kontynuację prac – tłumaczy Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu.

Nie przeocz

Dziś m.in. trwają prace związane z budową nasypów, wykopy na jezdni lewej S1, wykonanych zostało około 80 procent robót ziemnych na powstającym od podstaw nowym węźle Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice. Rozpoczęły się prace związane z budową konstrukcji przyszłej drogi S1. Widać pierwsze konstrukcje kilku wiaduktów drogowych oraz kładek pieszo-rowerowych, a najbardziej zaawansowane są prace na tej, która połączy Antoniów Ząbkowicami. Tam zniknie finalnie kolizyjne dziś skrzyżowanie z ul. Kusocińskiego.

- Realizowane są roboty związane z przebudową sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sanitarnej, sieci gazowej niskiego, średniego i wysokiego ciśnienia, sieci teletechnicznej i elektroenergetycznej. Kontynuowana jest budowa 11 obiektów inżynierskich. Prace te ze względu na duży zakres będą kontynuowane – mówi Michał Wrzosek.

Na dąbrowskim odcinku DK1 wyłączona została jezdnia w stronę Tychów, a ruch w obu kierunkach odbywa się teraz jezdnią w stronę Siewierza. Na drodze nie działa sygnalizacja świetlna, na czas robót wyznaczone zostały tymczasowe przejścia dla pieszych.

Jak będzie ostatecznie wyglądać nowa S1 w Dąbrowie Górniczej?

Docelowo pokonanie DK1, która ma stać się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Trasa do listopada 2023 r. ma stać się drogą ekspresową. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex.

Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. Czas projektowana nie jest objęty tym wyłączeniem. Uwzględniając te terminy, GDDKiA przyjmuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Dron pasażerski

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie