W Częstochowie będzie więcej twistów. Tramwaje teraz modne!

Janusz StrzelczykZaktualizowano 
wikimedia commons
W Częstochowie może powstać wielka spółka komunikacji publicznej, obejmująca nie tylko miasto, ale cały północny subregion województwa śląskiego.

- Oczywiście, że taka spółka mogłaby powstać i jest to pomysł realny - przekonuje Roman Bolczyk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. - Naturalnie nie z dnia na dzień, ale już o tym myślimy.

Taki duży, publiczny przewoźnik byłby finansowany z budżetu Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miasta i ze swoich dochodów. To także ratunek dla częstochowskiego PKS-u, dla którego Ministerstwo Skarbu od kilku lat nie może znaleźć inwestora strategicznego, a firma ma problemy finansowe.

Częstochowa według planów ma być centrum przesiadkowym. Dworzec kolejowy i autobusowy są położone bardzo blisko siebie. Przy obu są przystanki tramwajowe. Jest też miejsce na parkingi, gdzie można zostawić samochód i przesiąść się na tramwaj, autobus czy pociąg.

Nie trzeba jednak jechać do centrum, bo centrum przesiadkowe można zrobić także na Rakowie. A poza Częstochową jeszcze w Myszkowie, Koniecpolu, Kłobucku. Koszt takich inwestycji to około 30 milionów złotych.

Częstochowa będzie składała wnioski o dotacje do takich projektów w ramach podziału unijnych pieniędzy na lata 2014-2020. Miasto zdecydowanie stawia na rozwój komunikacji tramwajowej. Chce przedłużyć obecne linie o pętle na Rakowie i na Północy.

Do siedmiu nowoczesnych twistów potrzeba jeszcze kilkunastu, przynajmniej 16, aby tramwaje były atrakcyjną alternatywą wobec poruszania się po mieście prywatnymi samochodami. Z kolei autobusy będą uprzywilejowane na buspasach. Będą szybsze i punktualniejsze niż dzisiaj.

Przygotowywany jest nowoczesny system sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Dziś MPK ma trzy biletomaty zainstalowane w mieście.

Takie urządzenia mają być także w tramwajach i autobusach. Trwają prace nad kartą miejską, która będzie pełniła wiele funkcji, w tym także umożliwi przejazd komunikacją miejską.

Realizacja tych pomysłów zależy od pieniędzy. Miasto przygotowuje ponad dwadzieścia projektów, które zgłosi do dofinansowania z budżetu unijnego na lata 2014-2020.

Chodzi o ponad 2 miliardy złotych. Większość na szeroko rozumianą komunikację i transport. Miasto planuje zakup nowoczesnego taboru, przebudo-wę dróg i budowę nowych.

Tramwaje przeżywają renesans

Częstochowa była po drugiej wojnie światowej jedynym w Polsce miastem, w którym zbudowano nową linię tramwajową. Było to w 1959 roku.

Jedną z pierwszych linii tramwajowych na obecnych ziemiach polskich wybudowano w 1894. Połączyła Piekary Śląskie z Bytomiem i Bytom przez Królewską Hutę (Chorzów), Świętochłowice-Lipiny, Rudę i Zabrze z Gliwicami. W 1911 oddano do użytku linię tramwajową w Cieszynie (zlikwidowano ją w 1921 po podziale miasta między Polskę i Czechosłowację).

Praktycznie wszyscy specjaliści są zgodni, że w dużych aglomeracjach transport szynowy jest bardzo dobrym rozwiązaniem. (Np. W. Sucharzewski, C. Rozkwitalska "Lokalny transport zbiorowy").

Nowoczesne pociągi tramwajowe są wygodne, energooszczędne.

Mają około 30 metrów długości i zabierają ponad 200 pasażerów. Nowoczesny tramwaj jest bardziej ekonomicznym środkiem transportu niż samochód osobowy. Zużywa w przeliczeniu na tzw. 1 miejscokilometr 50 watogodzin, a samochód ponad 250.
W Europie Zachodniej tramwaj przeżywa renesans. W Polsce też zaczyna być doceniany przez samorządy miast.

Pierwszy odcinek szybkiego tramwaju otwarto w 1997 roku w Poznaniu po 15 latach budowy, natomiast w 2008 otwarto pierwszy w kraju odcinek torowiska poprowadzony pod ziemią (tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju).

polecane: FLESZ: Smartfony zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3