Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej powstaje nowa S1. Budują od nowa wiadukt i przebudowują węzeł drogowy Pogoria. Kiedy finał prac?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej powstaje 7-kilometrowy odcinek trasy S1Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej powstaje 7-kilometrowy odcinek trasy S1Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE mat. GDDKiA
W Śląskiem powstaje kilka nowych odcinków drogi ekspresowej S1. Powoli do finału zmierza budowa ważnego, prawie 7-kilometrowego odcinka S1 w Dąbrowie Górniczej, prowadzącego bezpośrednio do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach. Zaawansowanie prac przekroczyło 80 procent, najwięcej robót do wykonania pozostało teraz przy przebudowie węzła Pogoria.

Cała inwestycja według wstępnych planów miała być gotowa do końca 2023 roku, ale ostatecznie inwestycja wydłuży się o pół roku, a w przypadku prac przy węźle Pogoria do końca 2014 roku. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zwiększyła bowiem zakres prac przy budowie nowej S1 w Dąbrowie Górniczej.

23 stycznia br. podpisała aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie wspomnianego wcześniej węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Pogoria. Wyburzony wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej) zastąpi całkiem nowa konstrukcja, dostosowana do parametrów drogi ekspresowej S1.

Nowy wiadukt w Dąbrowie Górniczej poprawi bezpieczeństwo i komfort jazdy

Pod koniec stycznia br. Budimex, wykonawca prac, rozpoczął przebudowę obiektu i rozbiórkę nawierzchni na ul. Armii Krajowej na odcinku pomiędzy rondami na węźle Pogoria. Jak informuje katowicki oddział GDDKiA nowy wiadukt zaprojektowany został jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T, zespolonych płytą betonową wykonaną na budowie. Rozpiętości przęseł w osi konstrukcji wynoszą 21,5 i 22 m. Przekrój poprzeczny ustroju nośnego będzie składał się z 14 belek prefabrykowanych.

Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze DW796. Zapewnienie tych parametrów wymusiło podniesienie rzędnych drogi wojewódzkiej, a co za tym idzie konieczność dostosowania istniejących obustronnych dojazdów do obiektu. Temu zakresowi towarzyszyć będzie przebudowa oświetlenia oraz kanalizacji w rejonie obiektu.

- Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 roku - informuje GDDKiA.

W trakcie rozbiórki istniejącego obiektu na węźle Pogoria oraz budowy nowego wiaduktu drogowego, ze względów technologicznych, organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Ruch w rejonie obiektu będzie przebiegał w zależności od potrzeb naprzemiennie raz po jezdni prawej, raz po jezdni lewej lub po obu jezdniach wykorzystując jeden pas ruchu danej jezdni.

Aktualnie wiadukt nad S1 w ciągu ulicy Armii Krajowej został zamknięty dla kierowców. Ruch samochodowy między Ząbkowicami a ulicą św. Antoniego odbywa się teraz nowo wybudowanymi łącznicami węzła Pogoria oraz poprzez specjalnie utworzone, tymczasowe rondo na S1.

Tak więc nowym 7-kilometrowym odcinkiem S1 od Dąbrowy Górniczej do Podwiarpia pojedziemy w połowie 2024 roku, ale na wysokości węzła Pogoria, gdzie powstaje od nowa wiadukt, kierowcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami aż do końca tego roku.

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej: nowe węzły, wiadukty i ekrany akustyczne

Budimex kontynuuje aktualnie roboty budowlane, związane z dokończeniem trasy głównej przyszłej drogi S1 oraz dróg przyległych do niej. Zaawansowanie prac przekroczyło już 80 proc. Do zakończenia inwestycji pozostało przede wszystkim wykonanie warstwy ścieralnej - ostatniej warstwy asfaltowej na jezdni głównej oraz niektórych przyległych dróg.

Łącznie do wybudowania pozostało ponad 25 tysięcy ton nawierzchni, co przy sprzyjających warunkach atmosferycznych powinno zająć ok. 60 dni roboczych. Trwa także montaż ekranów akustycznych. Ponadto trwa budowa oświetlenia drogowego, barier energochłonnych, wygrodzenia, a także urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Całość zakończy wykonanie oznakowania pionowego i poziomego. Te prace będą trwały do czerwca 2024 roku. Ich zakończenie pozwoli na uruchomienie w pełni funkcjonalnego dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Podwarpie i Pogoria.

W ramach inwestycji powstaną cztery mosty, cztery wiadukty, dwa przepusty, dwie kładki dla pieszych, mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria. Powstaną także ekrany akustyczne i elementy naprowadzające – płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne oraz zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.

Jak informuje GDDKiA po podpisaniu aneksów terminowych, uwzględniających uzasadnione roszczenia wykonawcy, zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca 2024 roku, za wyjątkiem węzła Pogoria, który zostanie oddany do użytkowania wraz z nowo wybudowanym wiaduktem do 31 grudnia 2024 roku.

Wartość umowy głównej na wykonie robót budowlanych opiewa na kwotę: 282 mln 122 tys. 728,56 zł. 26 listopada 2020 r. podpisana została umowa o dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Dziennik Bałtycki. Pod Chojnicami wykopano samolot z II wojny

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera