Głównymi przyczynami wypadków drogowych w Polsce, niezmiennie od wielu lat jest nadmierna prędkość jazdy. Badania przeprowadzone przez ośrodek badawczy TNS Pentor, pokazały, że według 65% Polaków przekraczanie prędkości jest w Polsce powszechnie akceptowane. Ponadto jazda z prędkością 10 - 30 km/h ponad limit wydaje im się całkowicie bezpieczna.
W trakcie działań policjanci wykorzystają wszystkie dostępne urządzenia do pomiaru prędkości, laserowe mierniki prędkości, pojazdy wyposażone w urządzenia do rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego tzw. wideorejestratory. Podczas akcji, mundurowi będą sprawdzać prędkość, z jaką poruszają się kierowcy, kontrolować stan trzeźwości kierujących, sprawdzać wyposażenie samochodu oraz wymagane dokumenty.
Na pobłażanie w tym dniu nie mogą liczyć także kierujący czy pasażerowie nie korzystający z obowiązkowych pasów bezpieczeństwa podczas jazdy, bądź nieprawidłowo przewożący dzieci.
ZDERZENIE SEKUNDA PO SEKUNDZIE (a właściwie w ułamkach sekund)
Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz. ze stałą przeszkodą np. drzewem, słupem czy stojącą ciężarówką, jest niemal zawsze śmiertelne dla osób znajdujących się w samochodzie. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa. Zdarzenie trwa ułamki sekundy, a śmierć przychodzi z prędkością pocisku.
po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz.;
po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm;
po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę;
po 0,050 sekundy opóźnienie działajace na osobę 80 razy przewyższa masę ciała;
po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton;
po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę;
po 0,100 sekundy ciało kierowcy, po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę - obrażenia powodują śmierć na miejscu!
po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać;
po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza.
Przy zderzeniu czołowym, nawet przy prędkości nie uznawanej za niebezpieczną, rzędu 64 km/h, może dochodzić do przeciążeń do 30 g (przyspieszenie 30 razy większe niż przyspieszenie ziemskie). Wtedy mężczyzna o wadze - 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub/i innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony (84 kg x 300m/s2 = 25 200 N)
*Najpiękniejszy Rynek w woj. śląskim jest w... ZOBACZ I ZAGŁOSUJ
*Majówka 2013: Zobacz, jak spędzić wolne dni. DOPISZ SWOJĄ PROPOZYCJĘ
*Matura 2013: Jak przygotować się do matury, jakich pytań się spodziewać, jak znaleźć dobrego korepetytora? ZOBACZ
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?