Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Węzeł Sośnica jak węzeł gordyjski ZOBACZ ANIMACJE

Joanna Heler
Mikołaj Suchan
Wkrótce uruchomione zostaną wszystkie drogi węzła drogowego Sośnica, który łączy autostrady A4 i A1. Zanim się tam wybierzesz samochodem, poćwicz na sucho, bo możesz się zgubić. Pokazujemy ci, jak nie stracić głowy na największym węźle drogowym w Polsce.

Na razie palcem po mapie można pojeździć po 33 kilometrach największego węzła autostradowego w Polsce, czyli skrzyżowania dróg A4 i A1 w Gliwicach oraz wpinającą się w niego DK88, czyli ul. Pszczyńską. W internecie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uruchomiła dziś serwis poświęcony węzłowi Sośnica z mapami i graficznymi animacjami dokładnie wskazującymi kierowcom, jak mają się odnaleźć w licznych drogowych zawijasach KLIKNIJ TUTAJ

Aby ułatwić zaplanowanie przejazdu przez węzeł, przedstawiamy Wam kilka prezentacji z najtrudniejszymi i zaskakująco dziwnymi rozwiązaniami tras. Prezentacje zostały przygotowane przez GDDKiA. Kierowcy znajdą wskazówki dotyczące drogowych relacji z Katowic, Gliwic, Tychów, Rybnika i Wrocławia. Trasę przed podróżą w realu można sobie więc wyobrazić i zaplanować.

Tak dojedziesz z Gliwic do KatowicKLIKNIJ TUTAJ
Tak dojedziesz z Katowic do TychówKLIKNIJ TUTAJ
Tak dojedziesz z Wrocławia do TychówKLIKNIJ TUTAJ
Znajdź najlepszą trasę przez węzełKLIKNIJ TUTAJ

Dorota Marzyńska, rzecznik katowickiego oddziału Dróg Krajowych i Autostrad mówi, że szczegółowy schemat znalazł się w sieci, by kierowcy mogli się z nim dokładnie zapoznać przed wyruszeniem w trasę.

Kiedy nastąpi otwarcie węzła? Tę datę GDDKiA wciąż trzyma w tajemnicy. - Zaczęły się już odbiory techniczne. Powinny one potrwać około 2 dwóch tygodni. Nadal aktualny termin oddania tej inwestycji to czas przed Świętami Bożego Narodzenia - mówi Marzyńska.

Dlaczego tak trudno będzie się poruszać po węźle? M.in. dlatego że jest mocno rozbudowany, z wieloma relacjami drogowymi i odbiega od dobrze znanych kierowcom węzłów w kształcie koniczyny. Jest on trzypoziomowy, a każda jezdnia ma po trzy pasy. Wyjazdów z węzła jest 36. Drogowcy postawili też na węźle 16 wiaduktów. Na samej górze, na wysokości 14 metrów nad ziemią biegnie autostrada A1. Z A4 i DK88, czyli ul. Pszczyńską łączy się ona poziom niżej. Najniższy poziom to istniejąca od lat autostrada A4. W przyszłości do węzła zostanie włączona jeszcze Drogowa Trasa Średnicowa z własnym skrzyżowaniem.
Na naszą prośbę drogowy przewodnik przeanalizował nadkom. Włodzimierz Mogiła z Wydziału Ruchu Drogowego śląskiej policji. Jak stwierdził, jest pod wrażeniem, bo z tak czytelnym serwisem do tej pory się nie spotkał. Doradza jednak, by przejazdu po węźle nie planować z GPS-em, a sugerować się znakami drogowymi.

- Węzeł może przerazić swym ogromem, stąd być może mniej doświadczonym kierowcom zdarzy się na nim pobłądzić. Po obejrzeniu animacji wydaje się, że właściwa jest liczba znaków, a te z informacjami o kierunku są powtarzane przy zjazdach. Nieomal prosta droga z jednym skrzyżowaniem jest np. na trasach Tychy - Gliwice, Tychy - Rybnik, Katowice - Gliwice, czy Gliwice - Wrocław. Natomiast jazda relacji Katowice - Tychy łączy się z zawrotką, co daje wrażenie jazdy w przeciwnym kierunku - podkreśla nadkom. Mogiła.

Prof. Kazimierz Kłosek, specjalista ds. budowy dróg i mostów z Politechniki Śląskiej precyzuje, że przy tak licznych połączeniach na węźle: lokalnych, ogólnopolskich, ale i transgranicznych, nie dało się go zaprojektować prościej. Najwięcej problemów sprawiła drogowcom budowa samego, wartego 853 mln zł węzła. I mimo, że ma już tędy biec ruch, drogowcy co najmniej do maja przyszłego roku mają na nim jeszcze prowadzić prace bitumiczne i wykończeniowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!