Węzły na A4 zmieniają nazwy. Będą zmiany na A4, a co z DTŚ [NOWE NAZWY WĘZŁÓW DROGOWYCH]

M. Wroński, D. Niećko
Węzły na A4 zmieniają nazwy.Co z innymi drogami? Arkadiusz Ławrywianiec/Dziennik Zachodni
Zmiany nazwy węzłów na autostradzie A4. Drogowcy uznali argumenty kierowców. Nazwy węzłów na autostradzie A4 i ekspresowej S1 nawiązywać będą do najbliższych miejscowości.

Z autostrady A4 w woj. sląskim zniknęły węzły Batory, Wspólna czy Wirek. I dobrze. W ich miejscu są nowe, logiczne: Chorzów, Zabrze Południe, Ruda Śląska. Do końca maja nowe nazwy otrzyma 14 węzłów przy śląskim odcinku A4 oraz trasy ekspresowej S1.

To zmiana na pozór prosta, lecz czekaliśmy na nią... siedem lat, bo już w 2008 władze Gliwic jako pierwsze w regionie apelowały o nowe nazwy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opierała się długo. A nazewnictwo węzłów stanowiło dla kierowców nie lada zagadkę, której zbyt późne rozwikłanie mogło się skończyć nadrobieniem kilometrów. Bo jeśli jadący od Katowic niezorientowany kierowca poniewczasie odkrył, że zjazd do Zabrza kryje się pod szyldem Wspólna (z ulicą o takiej właśnie nazwie krzyżuje się tu A4), to następną szansę do opuszczenia autostrady miał dopiero w gliwickiej Sośnicy.

CZYTAJ WIĘCEJ:
Rewolucja na autostradzie A4. Z trasy zniknęły węzły Wirek, Wspólna i Batory

Koniec z Batorym i Wirkiem

To nie od nas wyszła inicjatywa, by tak nazwać ten węzeł - rozkładają ręce śląscy drogowcy. Teraz węzeł Wspólna to już historia. W jego miejscu pojawił się węzeł Zabrze Południe. Taki sam los spotkał węzły: Batory, Wirek, Francuska czy Mikołowska. Zastąpiły je węzły: Chorzów, Ruda Śląska, Katowice Francuska i Katowice Mikołowska. Nazwy otrzymają również bezimienne do tej pory węzły, jak Gliwice Ostropa czy Gliwice Bojków (do tej pory funkcjonujące w terminologii drogowców jako wyjazd 304 i wyjazd 311). Na liście zmian nie ma jednak węzła Murckowska w Katowicach oraz gliwickiej Sośnicy. Jak przekonuje Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA, tu zmiana nazwy jest niepotrzebna. - Bo ich pełne nazwy już dzisiaj brzmią "Katowice Murckowska" i "Gliwice Sośnica" - mówi.

Oficjalnie drogowcy tłumaczą, że zmiana nazw węzłów przy A4 i S1 to kontynuacja działań, które miały miejsce na śląskim odcinku A1. Tam w miejsce węzła Rowień pojawiły się "Żory", a węzeł "Bełk" został przemianowany na "Rybnik". To prawda. Prawdą jest też jednak, że zmian na A1 dokonano po tym, jak sprawą zainteresowały się media. Na A4 sprawa ślimaczyła się znacznie dłużej. Choć dla kierowców temat wydawał się oczywisty, to realizacja ich postulatów zajęła kilka lat. Trudno uwierzyć, że chodziło o koszty (choć jedna duża tablica informacyjna może kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych) czy logistykę takiego przedsięwzięcia (choć przy wymianie zawieszonych na bramownicach tablic możliwe są pewne ograniczenia w ruchu). Być może po prostu pewne sprawy muszą nabrać "mocy urzędowej".

Czas na wspólne tablice

Podobnie jest zresztą w przypadku innych udogodnień dla kierowców, które GDDKiA mogłaby wprowadzić, lecz nie ma takich planów. Jak na przykład nazwy kierunków w newralgicznych punktach namalowane na jezdni, o co apelowali już kierowcy po remoncie węzła Murckowska kilka lat temu. GDDKiA nie ma takich napisów w asortymencie, za to rok temu rozwiązanie to wprowadził w Katowicach na DTŚ i jednocześnie DK79 katowicki zarząd dróg.

CZYTAJ WIĘCEJ:
Rewolucja na autostradzie A4. Z trasy zniknęły węzły Wirek, Wspólna i Batory

Podobnie jest ze wspólnym systemem informacyjnym dla A4 i średnicówki, dwóch kluczowych na osi wschód-zachód dla regionu dróg. Kilka miesięcy temu, po serii kolizji i wypadków, które paraliżowały region, apelowaliśmy, by na tzw. tablicach zmiennej treści nad A4 i DTŚ pojawiały się komunikaty o wypadku, korku i możliwości zjechania na tę drugą, konkurencyjną trasę. Takie tablice powinny stanąć na autostradzie A1 przed węzłem Sośnica (jadąc od południa) i węzłem z DTŚ (od północy), a także na S86 w Katowicach przed węzłami Bagienna (np. koło CH Dąbrówka) i Murckowska (od strony Tychów). Niestety. Drogi mają różnych zarządców (DTŚ aż sześciu!) i to, że będą oni w stanie się dogadać, jest mało realne. Nie są zresztą w stanie razem utrzymywać DTŚ. Ten przykład pokazuje, że inercja dotyka nie tylko dyrekcję generalną. Bo i średnicówka też mogłaby nazywać się "łatwiej" dla kierowców: DTŚ. Tymczasem drogowskazy kierują nas na drogę wojewódzką nr 902.I też na zmiany się nie zanosi.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Drondek

Na całym świecie najprostszą formą nazewnictwa węzłów drogowych na autostradach i drogach ekspresowych jest ich zwyczajna numeracja. Jeden rzut okiem na mapę i już wiemy, na którym numerku zjeżdżamy w drugiej części Polski, a nie zastanawiamy się, gdzie jest węzeł Swarożyn, czy Golnice. Do tego numeracja o tyle jest korzystniejsza, że niejako za wczas przygotowuje kierowcę do zjazdu z autostrady. No chyba, że ktoś ma nawigację, to mu wszystko jedno.

k
kamil

Nowy serwis Aukcyj ny na którym można kupić np. Laptopa za 15 złotych :
1wb1.net/3We
Polecam, narazie mało użytkowników i można w miarę łatwo coś kupić :)
==========================================================
Ja kupiłem sobie nowy TV 46cali za 180 zł...

W
W 1924 r wybudowali !

Zagadnienie to ,czyli bezkolizyjność skrzyżowań obce jest drogowcom w Polsce do dziś . Wyjątek to skrzyżowanie Dr.Bielskiej z A4 , ale to prawie jedyny wyjątek .Kardynalne kuriozum stanowi węzeł Murckowski ,czyli zaprzeczenie wynalazkowi amerykańskiemu z 1924r , szeroko stosowanemu równie w cywilizowanych zakątkach Europy .W Najjaśniejszej są lepsze rozwiązania :czyli węzły .Gwarantujące bałagan i niezrozumienie , a kolizyjność przede wszystkim . Na wspomnianym "murckowskim"-dwa wypadki śmiertelne.Rozwiązania "węzłowe" zapewniają kłopoty kierowcom szczególnie pierwszy raz je pokonujące , co prawie że gwarantuje przerwę w jeździe i to niekiedy na dłużej.Cała A4 ,to zbiór węzłów .Ani jedno skrzyżowanie ,czy zjazd nie jest standardowe ,czy powtarzalne! Każde jest autorskie ,co pewnie zagwarantowało wynagrodzenie "projektowe" i zastrzeżenia (autorskie). Kierowcom za to sprawiają pewne kłopoty ,a nzwet kolizję i naczelne pytanie : gdzie tu q..wa teraz jechać .Zacytować tu można starą już piosenkę J.Kaczmarka -róbcie tak dalej , dalej tak róbcie . . . . .

D
Dave

Co to ma być węzeł ? Może tylko w sośnicy gdzie krzyżują się dwie autobahny. Wszystko inne to zwykłe zjazdy. I te znaki dwóch skrzyżowanych autobahnów są mylące. W reichu taki znak jest tylko przy autobahnkreuz i tam faktycznie są dwie autobahny. Ale polok może zawsze pomarzyć

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3