Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Większa hala odlotów w Pyrzowicach

Dorota Niećko
Oto przebudowywany terminal A, w którym trwa właśnie układanie granitowej posadzki.
Oto przebudowywany terminal A, w którym trwa właśnie układanie granitowej posadzki. lucyna nenow
Kto pamięta starą halę odlotów w terminalu A? Nowa jest cztery razy większa. „Połknęła” stary taras widokowy i halę przylotów. Koniec remontu w maju.

Nie tak dawno, bo w 2012 roku, na lotnisku w Pyrzowicach uroczyście otwierano powiększony o tysiąc metrów i przebudowany terminal A, a znów trwa tam remont. Kto pamięta ciasną halę odlotów, w której czekało się na lot do Londynu, z dwoma niewielkimi sklepami bezcłowymi i ciasną toaletą? To już przeszłość. Po przebudowie hala odlotów będzie większa aż cztery razy. Nie tylko „połknie” dawną halę przylotów (która działała, zanim oddano terminal przylotowy C), ale i dawny taras widokowy. Będzie dwupiętrowa i z dużym, przechodnim sklepem wolnocłowym. Przetarg na prowadzenie go wygrała Baltona. Będzie też więcej stanowisk do odprawy: sześć zamiast czterech. W tym jedno będzie tzw. fast trackiem. Będzie restauracja, kilka mniejszych kawiarni i więcej toalet. Ściana między stanowiskami kontroli a halą odlotów będzie przeszklona.

Na razie jednak w terminalu A, najstarszym w Pyrzowicach, od listopada 2015 trwa remont. Kosztuje 18 milionów złotych i prowadzi go firma Skanska (poprzednia przebudowa kosztowała 9 mln). Terminal A to ten, z którego odlatujemy poza strefę Schengen. Część terminala nadal działa - w terminalu A nadamy np. bagaż - ale odprawić się trzeba w terminalu B. Część hali jest ogrodzona. To tu Skanska prowadzi prace. Z sufitów wiszą jeszcze kable. Ściany w miejscu dawnych stanowisk odprawy czy hali odlotów zostały wyburzone. Trwa układanie granitowej posadzki. Nie ma jeszcze planowanych ruchomych schodów i wind, dzięki którym dostaniemy się z parteru na piętro. Mają zostać zamontowane mniej więcej w połowie marca. Widać zarys powierzchni dla sklepu Baltony: będzie z prawej strony, zaraz za stanowiskami kontroli. Będzie to sklep tzw. walk through, czyli przechodni. Do hali odlotów nie będzie można przejść inaczej niż przez sklep.

To niejedyna duża inwestycja w Katowice Airport. Mniej więcej w tym samym czasie, co przebudowany terminal A, do użytku oddany zostanie terminal cargo (też Skanska). Jest w zupełnie innym miejscu niż ten dotychczasowy, bo w południowo-wschodniej części lotniska, na działce, którą GTL, zarządca portu, kupił od powiatu tarnogórskiego. Ma 10 tys. mkw. powierzchni użytkowej i 2 tys. biurowej. - Wynajętej już w 80 procentach - podkreśla Piotr Adamczyk z działu marketingu lotniska. Terminal jest modułowy, podzielony na pięć części. Przed nim jest płyta postojowa dla samolotów cargo. Już wiadomo, że będą tu firmy kurierskie DHL, Fedex, UPC i TNT. Co ciekawe, do nowego terminala nie dojedziemy tak, jak do części pasażerskiej: z drogi 913 trzeba skręcić w prawo za stacją benzynową, potem skręcić w lewo za osiedlem Mierzęcice. Mieszkańcy tej miejscowości protestowali zresztą przeciw budowie, obawiając się tirów. Jednak dostawy frachtu mają odbywać się głównie 3,5-tonowymi dostawczakami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty