Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wizyta o lekarza specjalisty [SPRAWDŹ TERMIN WIZYTY]

Monika Krężel
W Polsce czas pacjenta ma się za nic, podobnie jak jego zdrowie
W Polsce czas pacjenta ma się za nic, podobnie jak jego zdrowie 123RF
Z danych publikowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w Warszawie wynika, że na wizyty do niektórych specjalistów trzeba czekać w województwie śląskim nawet ponad 500 dni. SPRAWDŹ CZAS OCZEKIWANIA

Nasza Czytelniczka z Katowic leczy się u endokrynologa. Raz na jakiś czas musi stawić się na wizytę u specjalisty.
- Ale do lekarza nie można się dostać, bo kontrakty są mizerne i nie uwzględniają prawdziwej liczby chorych, którzy chcą pójść do lekarza na wizytę. Dlatego pacjenci odsyłani są z kwitkiem - mówi. - Zastanowiła mnie jedna rzecz. Ostatnio w przychodni nie chciano mnie zapisać na wizytę u specjalisty. Powiedziano mi tylko, że mam przyjść jeszcze raz w październiku, bo wtedy być może mnie zarejestrują. Czy to jest zgodne z prawem, żebym chodziła dwa razy? Czy nie powinnam dostać jakiegoś ewentualnego terminu na listopad czy grudzień, a później ten termin co najwyżej potwierdzić telefonicznie? - pyta.

Jak wynika z danych publikowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w Warszawie, na wizyty do niektórych specjalistów trzeba czekać w naszym województwie nawet ponad 500 dni. - Nic dziwnego, że ludzie leczą się prywatnie - kwituje Czytelniczka. - Szkoda tylko, że całe życie płaciliśmy składki, żeby teraz czekać dwa lata na wizytę do lekarza. Może system jest zły i trzeba go całkowicie zmienić? Pacjenci mają "pod górkę" także z receptami. Odkąd zmieniły się przepisy, jeśli chodzi o refundację i wypisywanie recept, musiałam dwa razy chodzić do lekarza, żeby poprawił nieszczęsną receptę.

W jaki sposób powinni być rejestrowani pacjenci

O tym, w jaki sposób pacjenci są rejestrowani w poradniach i przychodniach, decydują przepisy - ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wynika z niej, że świadczenia opieki zdrowotnej w szpitalach i świadczenia specjalistyczne w przychodniach oraz poradniach są udzielane według kolejności zgłoszenia w dniach i godzinach ich udzielania przez placówkę, która ma zawartą umowę z NFZ-etem.

Pracownik przychodni, poradni, lub szpitala:

  • 1. ustala kolejność udzielenia porady na podstawie zgłoszenia pacjenta,
  • 2. informuje pisemnie pacjenta o terminie udzielenia porady oraz uzasadnia przyczyny wyboru tego terminu,
  • 3. na listę oczekujących na przyjęcie przez lekarza wpisuje m.in. kolejny numer, datę i godzinę wpisu, imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL lub dokumentu potwierdzającego tożsamość, adres pacjenta, numer telefonu, termin porady, imię, nazwisko i podpis osoby wpisującej.
  • 4. Wpisuje datę i przyczynę skreślenia pacjenta z prowadzonej listy oczekujących.

Termin ma być

Jacek Kopocz, rzecznik prasowy śląskiego oddziału NFZ w Katowicach:
Zgodnie z przepisami, pacjent powinien być przyjęty w dniu zgłoszenia się do przychodni, a jeżeli jest to niemożliwe ze względu na dużą liczbę oczekujących na świadczenia pacjentów (a tak jest najczęściej), i o ile nie jest to przypadek nagły, powinien być wpisany na listę oczekujących oraz poinformowany o przewidywanym terminie realizacji świadczenia. Nie jest zatem zasadne ani zgodne z prawem zarówno odsyłanie pacjentów, aby mogli zarejestrować się w innym terminie, ani też wyznaczanie dni, w których odbywają się rejestracje.

Co się dzieje, jeśli trafisz na listę oczekujących

  • Wpisanie pacjenta na listę oczekujących oznacza, że dana placówka udzieli porady pacjentowi.
  • Lista oczekujących na udzielenie porady stanowi integralną część dokumentacji medycznej, prowadzonej przez szpital, przychodnię czy poradnię. Lista powinna być pro-wadzona w przejrzysty sposób.
  • Szpital, poradnia czy przychodnia ustalają kolejność przyjęć i zapewniają prawidłowe prowadzenie list oczekujących albo wyznaczają osoby odpowiedzialne za realizację tych zadań.
  • W razie zmiany stanu zdrowia pacjenta - wskazującej na potrzebę wcześniejszego niż w ustalonym terminie udzielenia porady - pacjent informuje o tym poradnię. Jeżeli związane jest to z kryteriami medycznymi, przychodnia powinna skorygować termin i poinformować pacjenta o nowym terminie.
  • Jeżeli się okaże, że ustalony termin przyjęcia przez lekarza w poradni będzie przesunięty, przychodnia natychmiast informuje o tym pacjenta i proponuje kolejny termin wizyty.
  • Jeśli pacjent nie może stawić się w przychodni w wyznaczonym terminie lub sam zrezygnował z wizyty, powinien o tym natychmiast poinformować przychodnię.

Ważne!
Przychodnia nie może tworzyć listy rezerwowej i uzależniać kolejności rejestracji do porad-ni specjalistycznej od tego, czy pacjent dokonał w niej wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Do specjalisty

Jeśli odczuwamy dolegliwości, w tym bólowe, w pierwszej kolejności musimy udać się do lekarza rodzinnego. Jeśli uzna on za zasadne, by skierować nas do specjalisty, wystawi odpowiednie skierowanie, na którym określi, czy jest to przypadek pilny, czy stabilny. Gdy jest to przypadek pilny - pacjenci z tym wskazaniem będą przyjęci przez specjalistę przed osobami, które trafiły tam w stanie stabilnym. Nie oznacza to jednak, że nie zastaniemy kolejki, gdy w poradni będzie więcej przypadków pilnych i nagłych. Jeżeli chodzi o przypadek stabilny, to w rejestracji powinniśmy otrzymać termin wizyty lekarskiej.

Wyróżniamy jeszcze przypadek nagły, ale wówczas pacjent nie musi mieć nawet skierowania, aby trafić do poradni specjalistycznej. Ostatecznie to zawsze lekarz decyduje, czy pacjent powinien być przyjęty natychmiast lub za kilka dni. Może też zasugerować po-szukanie innej przychodni, która ma akurat wolne terminy.

Ile trzeba czekać na wizytę w poradni lub w szpitalu

Na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl) pod hasłem "Listy oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej" można sprawdzić, jaki jest czas oczekiwania na wizytę u specjalisty, a także ile trzeba czekać na wykonanie niektórych operacji. Nie da się ukryć, że lektura jest pasjonująca.

Przykłady z woj. śląskiego:

  • Szpital Kolejowy w Katowicach. Czas oczekiwania na zabiegi w zakresie soczewki (zaćma) wynosi 546 dni. Na liście jest około 1.900 pacjentów.
  • Poradnia chirurgii urazowo-ortopedycznej NZOZ Szpital Zaborze w Zabrzu - 508 dni oczekiwania na wizytę.
  • Poradnia Chorób Metabolicznych dla Dzieci w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka - 108 dni.
  • Poradnia Chorób Naczyń w Chorzowie NZOZ św. Pawła - 110 dni.
  • Poradnia Chorób Naczyń SPZOZ Poradnia Specjalistyczna Ruda Śląska - 186 dni.
  • Poradnia Chorób Zakaźnych, Szpital Rejonowy im. dra Rostka w Raciborzu - 191 dni.
  • Poradnia Dermatologiczna SPS Kliniczny im. dr. Mielęckiego ŚUM w Katowicach - 189 dni.
  • Poradnia Diabetologiczna ZOZ w Rydułtowach - 130 dni.
  • Poradnia Diabetologiczna Przychodnia Specjalistyczna w Rudzie Śl. SP ZOZ - 237 dni.
  • Poradnia Endokrynologiczna ZOZ w Świętochłowicach - 201 dni.
  • Poradnia Endokrynologiczna NZOZ Vito Med w Gliwicach - 534 dni.
  • Poradnia Gastrologiczna Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju - 188 dni.
  • Poradnia Kardiologiczna NZOZ Szpital Miejski w Gliwicach - 126 dni.
  • Poradnia Kardiologiczna Szpital Chorób Wewnętrznych "Hutniczy" w Częstochowie - 163 dni.
  • Poradnia Okulistyczna Okręgowy Szpital Kolejowy w Katowicach - 296 dni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!