W niedzielę 19 maja 2019 roku o godzinie 6.20 minie równo 15 lat, jak różowy samolot tanich linii lotniczych Wizz Air wzbił się w powietrze.
Zobaczcie zdjęcia:
To był lot z lotniska Katowice Airport do Londynu Luton. Wtedy plan był taki: do końca roku 2004 Wizz Air planował, że będzie posiadać dziewięć samolotów, w 2005 - 10 kolejnych.
Dziś Wizz Air ma ponad 100 samolotów i doliczył się w sumie 200 milionów pasażerów. Dokładnie: doliczy się w poniedziałek, 20 maja 2019 po południu, w locie z Kijowa do Katowic.
Bo właśnie na lotnisku w Pyrzowicach świętować będzie 15. urodziny i obsłużenie pasażera nr 200 000 000. Jeśli chcecie być tym szczęśliwcem, kupujcie bilet na poniedziałkowy lot z Kijowa o 14.55. Wieść niesie bowiem, że linia nie nagrodzi jednej osoby, a wszystkich pasażerów tego lotu. Kijów i Ukraina to stosunkowo niedawno rozpoczęty rozdział w historii Wizz Air.
Najpierw nastawiona była na emigrantów, ale polskich - woziła nas do Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec, Norwegii. Potem zauważyła, że opłaca się otwierać kierunki turystyczne, stąd loty na Wyspy Kanaryjskie czy do Gruzji. A kilka lat temu uruchomiła znów trasy dla emigrantów, ale z Ukrainy. Gdyby chcieć trzymać się wyników i dat, urodzinowy lot i dwustumilionowy pasażer powinien przylecieć z Londynu Luton, sztandarowej trasy do dziś.
Wizz Air w Katowicach. Ciekawe kierunki. Najdłuższa i najkrótsza trasa
- - Kijów, styczeń 2009 rok – KTW jako pierwsze regionalne lotnisko w Polsce uzyskuje regularne połączenie z Ukrainą.
- -Kutaisi, maj 2013- KTW jako pierwsze regionalne lotnisko w Polsce uzyskuje regularne połączenie z Gruzją.
- - Tel Aviv, październik 2013 - KTW jako pierwsze regionalne lotnisko w Polsce uzyskuje regularne połączenie z Izraelem.
- - Dubaj, listopad 2016 – KTW jako pierwsze regionalne lotnisko w Polsce uzyskuje regularne połączenie z Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Najdłuższa trasa w całej siatce Wizzair oraz w siatce połączeń regularnych KTW. Lot trwa ok 6 godzin.
- - Lwów, trasa otwarta w marcu 2019 - najkrótsza, lot trwa 35 minut
Przypomnijmy: Linie założono w 2003. Prezes nieistniejących linii Malev, który je założył, jest CEO Wizz Air do dziś. Dziś jako anegdoty opowiada się historie, jak to z teczką planów i analiz peregrynował po lotniskach, by przekonać zarządy do współpracy z tak egzotycznym partnerem, jak tanie linie lotnicze. Bo, owszem, Ryanair już istniał, ale pierwszy lot z Polski wykonał w 2005, z Wrocławia.
Ówczesny zarząd lotniska w Pyrzowicach uwierzył jako pierwszy, że tanie latanie w Polsce ma sens i przyszłość. Słusznie. Przez 15 lat Wizz Air do i z Pyrzowic przewiózł 20 milionów pasażerów , a w sumie na wszystkich trasach i we wszystkich krajach ma ich w 2019 roku 200 milionów.
Oto historyczne zdjęcia uruchomienia pierwszej trasy i pierwszego różowego samolotu w Pyrzowicach z 18 i 19 maja 2004 roku.
Od tego czasu sporo się zmieniło, i na lotnisku Katowice Airport, i jeśli chodzi o siatkę połączeń Wizz Air. Wiele z nich nie istnieje i nie zanosi się na to, że wróci. Pamiętacie te loty? Treviso, Madryt, Paryż... Są przypadki, że nie wykonali na tych trasach ani jednego lotu, np. do Lubeki!
Nie przegapcie
- Bielizna erotyczna z Zabrza robi furorę na świecie ZOBACZCIE
- Najdroższe domy w województwie śląskim TOP 20. Poznaj ceny
- Wojsko sprzedaje sprzęt. Co AMW ma w ofercie w maju 2019?
- Silny wstrząs 3,23 Richtera w kopalni. Zatrzęsło domami
- Raport płac 2019: Kto dostaje najwięcej, kto najmniej
- Najbogatsi ludzie w Śląskiem. Rankingg Forbes 2019
Oto lista skasowanych tras Wizz Air z Katowic:
- Agadir
- Girona
- Belfast
- Bournemouth
- Bruksela-Charleroi
- Budapeszt
- Coventry
- Cork
- Dusseldorf Weeze
- Ejlat Ovda
- Faro
- Forli
- Frankfurt Hahn
- Glasgow Prestwick
- Grenoble
- Hamburg Lubeka
- Heraklion
- Lanzarote
- Londyn Gatwick
- Londyn Stansted
- Maastrich Aachen
- Madryt
- Memmingen
- Paryż Beauvais
- Piza
- Rzym Fiumicino
- Wenecja Treviso.
Lecieliście tymi lotami? Oto pasażerowie inauguracyjnych lotów
Dziś tanie linie dominują na rynku, Ryanair w 2018 roku o włos w Polsce przegrał z naszym narodowym przewoźnikiem pod względem liczby pasażerów. I choć narzekamy na tanie linie, bo komfort nie ten, bagaż drogi i system rezerwacji skomplikowany, jedzenie na pokładzie niesmaczne i drogie, no i te bilety wcale nie są takie tanie, to jednak latamy z nimi i nie zanosi się na to, że przestaniemy. A oni kombinują, jak skomplikować cennik tak, by wyjść na swoje, licząc coraz wyższe ceny paliwa i oczekiwania klientów.
Zobaczcie koniecznie
Zaskakująca wystawa STOP SMOG w Katowicach
Najciekawsze startupy na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?