18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Za Śląskim przemawiają historia i funkcjonalność

Jacek Sroka
Makieta zmodernizowanego Śląskiego była już w Parlamencie Europejskim, teraz będzie eksponowana w centrach handlowych
Makieta zmodernizowanego Śląskiego była już w Parlamencie Europejskim, teraz będzie eksponowana w centrach handlowych Fot. Lucyna Nenow
Nasz raport: Bilans przygotowań do piłkarskich mistrzostw Europy

13 maja w Bukareszcie Komitet Wykonawczy UEFA ma wybrać miasta-gospodarzy Euro 2012. Na Śląsku wszyscy są przekonani, że w gronie aren finałów ME znajdzie się także Chorzów. Za Stadionem Śląskim przemawia nie tylko wspaniała historia tego obiektu, ale także ogromne doświadczenie tutejszych działaczy w organizacji dużych imprez sportowych. Na kandydaturę Chorzowa zgodnie pracuje cały region dysponujący rozwiniętą infrastrukturą komunikacyjną i nowoczesnym lotniskiem. Śląski zadbał także o reklamę promując się w Parlamencie Europejskim w Brukseli.

Stadion Śląski jest modernizowany od kilkunastu lat i w tej chwili jest nie tylko największym, ale także najbezpieczniejszym obiektem piłkarskim w Polsce. W Chorzowie jest znakomite zaplecze do odnowy biologicznej, a stumetrowych szatni mogłyby pozazdrościć Śląskiemu nawet drużyny futbolu amerykańskiego.

Na stadionie jest gotowa trybuna wschodnia, natomiast latem ruszą prace przy budowie żelbetowej trybuny zachodniej oraz zadaszenia.

- Obecnie jesteśmy na etapie wyboru generalnego wykonawcy inwestycji. Pierwszy etap selekcji przeszło siedem firm i do końca czerwca z jedną z nich powinniśmy podpisać umowę - powiedział marszałek województwa śląskiego Bogusław Śmigielski.

Budowlańcy powinni wkroczyć na plac budowy 1 lipca. Wcześniej zadbano o przygotowanie frontu robót, wycinając drzewa rosnące na koronie stadionu oraz demontując wieżę, która przez pół wieku była symbolem Śląskiego.
Dach w Chorzowie będzie liczył aż 43 tys. metrów kwadratowych i ma to być największe zadaszenie poliwęglanowe na świecie. Roboty potrwają 22 miesiące i zgodnie z harmonogramem mają zakończyć się 29 kwietnia 2011 r. Na nowej trybunie powstanie 18 luksusowych skyboksów, w których można będzie dowolnie modelować ścianki wewnętrzne. Ponadto 1981 miejsc będzie miało status VIP-owski. Ostatni etap modernizacji Śląskiego ma kosztować około 360 mln zł, z czego 250 mln ma pochodzić z budżetu województwa.

Według tzw. masterplanu (można go podglądać na stronie www.pl2012.pl) Stadion Śląski zostanie przebudowany w terminie.

Śląsk ma kłopot z wypełnieniem norm UEFA, jeśli chodzi o hotele z najwyższej półki. Zamiast wymaganych 1360 pokoi pięciogwiazdkowych w całym regionie jest ich tylko 518. Nie brakuje natomiast pokoi czterogwiazdkowych, których jest aż 2107, choć potrzeba 1315. Część z nich ma nawet wyższy standard, niż wynikałoby to z nadanej im kategorii, więc istnieje możliwość przekonania UEFA, aby zakwaterowała w nich swoich gości.

Kolejnym pomysłem na wypełnienie norm UEFA jest skorzystanie z hotelów krakowskich, bo przecież spod Wawelu na Śląsk jest tylko 80 km autostradą.

W planach na najbliższe lata jest budowa w województwie śląskim sześciu hoteli. Czterogwiazdkowy obiekt już powstaje w Czeladzi.

Nie ma natomiast większych problemów z kontraktowaniem miejsc w hotelach na potrzeby Euro. Umowy z działającą w imieniu UEFA firmą TUI podpisało na Śląsku już 17 hoteli, oddając na jej potrzeby blisko tysiąc pokoi.

Stan na dziś: 518 pokoi w hotelach pięciogwiazdkowych (wymóg UEFA: 1360), 2107 pokoi w hotelach czterogwiazdkowych (wymóg UEFA: 1315), 2108 pokoi w hotelach trzygwiazdkowych (wymóg UEFA: 300).

Śląsk ma bardzo rozwiniętą sieć drogowo-kolejową. Mimo to przed Euro planowane są kolejne inwestycje, które mają usprawnić poruszanie się po ponad 4-milionowej aglomeracji.
Jest już gotowa autostrada A4 z Krakowa do Wrocławia, natomiast w budowie są śląskie odcinki autostrady A1. Trwają roboty od granicy z Czechami w Gorzyczkach do skrzyżowania z A4 pod Gliwicami i przed 2012 r. na pewno ten fragment będzie oddany do użytku. Węzeł Sośnica będzie jednym z największych w Polsce. W tym roku miała także rozpocząć się budowa odcinka od Sośnicy do lotniska w Pyrzowicach, ale Głównej Dyrekcji Dróg Państwowych i Autostrad szyki pomieszać mogą protesty mieszkańców dzielnicy Bytomia Stolarzowic, którzy nie zgadzają się na proponowany przebieg trasy. Do Euro na pewno nie powstanie natomiast 57-kilometrowy odcinek autostrady A1 z Częstochowy do lotniska w Pyrzowicach.
Cały czas trwają prace przy przedłużeniu Drogowej Trasy Średnicowej z Katowic do Gliwic. Na razie DTŚ zatrzymała się na granicy z Zabrzem, lecz jest szansa, że na Euro będzie gotowa w całości jako alternatywa dla autostrady A4 na przejazd przez Śląsk z zachodu na wschód. DTŚ doprowadzi fanów w pobliże Stadionu Śląskiego.

Z myślą o Euro prowadzona jest modernizacja linii tramwajowej z Katowic do Bytomia. W podzielonej na 11 etapów inwestycji dwa zadania są już zakończone, sześć jest w fazie prac projektowych, jedno w fazie wyboru projektanta, a dwa w fazie studium wykonalności.
Do końca kwietnia ma być gotowy uaktualniony model komunikacyjny, który zawierać będzie informacje, jak kibice mają docierać na stadion.

- Chcemy oprzeć się na komunikacji publicznej. Fani mogliby dojeżdżać na mecze nie tylko tramwajem, ale także kursującymi wahadłowo autobusami, na potrzeby których byłaby wydzielona jedna jezdnia na drodze prowadzącej z centrum Katowic na Śląski - stwierdził Marcin Stolarz, dyrektor Biura ds. Przygotowań Euro 2012 w województwie śląskim.

Nie powinno być kłopotów z parkingami, bo te zlokalizowane zostaną na obrzeżach Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku, w którym znajduje się chorzowski stadion. Jeden z nich na 300 samochodów lada dzień zostanie oddany do użytku.

Przed Euro zostanie całkowicie przebudowany dworzec kolejowy w Katowicach. Urząd Marszałkowski kupił już nowoczesne pociągi, które wozić będą kibiców po śląskich torach. Niestety nie dojadą oni koleją do Pyrzowic, bo PKP nie jest w stanie wybudować do 2012 r. linii łączącej lotnisko z centrum aglomeracji.

W masterplanie większość inwestycji drogowych jest zaznaczonych na zielono, czyli prace idą zgodnie z harmonogramem. Opóźnienia są natomiast przy modernizacji linii tramwajowej, gdzie dominują kolory żółty i czerwony.

Port Lotniczy w Pyrzowicach jest nowoczesnym obiektem. Niedawno oddano do użytku nowy terminal i obecna przepustowość portu do 1600 pasażerów przylatujących i 1200 odlatujących na godzinę.
Aby sprostać wymogom UEFA, które zakładają dodatkowe odprawienie w trakcie Euro 2000 gości w ciągu godziny, planowana jest rozbudowa płyt postojowych wraz z drogami kołowania, co ma kosztować 24 mln euro. Ponadto stworzone zostaną dodatkowe punkty odpraw paszportowej i celnej oraz rozbudowana hala przylotów. Jeśli w Chorzowie będą mecze fazy pucharowej ME, to wówczas w jednym z hangarów powstanie tymczasowy terminal.

Budowa płyt postojowych wraz z drogami kołowania w masterplanie jest zaznaczona na żółto. Do 30 czerwca 2009 r. ma być gotowy projekt.

Ten obiekt jest Polsce potrzebny

Z Marcinem Stolarzem, dyrektorem Biura ds. Przygotowań Euro 2012 w województwie śląskim, rozmawia Jacek Sroka
W ostatnim czasie Śląsk przypuścił w sprawie Euro prawdziwą ofensywę.
Po przeniesieniu Biura ds. Przygotowania Euro 2012 do Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego możemy działać skuteczniej. Mieliśmy prezentacje naszego stadionu w Parlamencie Europejskim w Brukseli i w Sejmie w Warszawie. Cieszymy się, że UEFA nie traktuje już kandydatury Chorzowa ani jako rezerwowej, ani alternatywnej, lecz tak samo jak wszystkie pozostałe.

Jak UEFA odebrała zmianę projektu modernizacji Stadionu Śląskiego?
To była odważna decyzja, ale eksperci UEFA uznali, że to krok w dobrym kierunku. Co prawda prace remontowe będą trwały o 10 miesięcy dłużej, ale dzięki temu obiekt będzie bardziej funkcjonalny, a widowiska sportowe będzie można oglądać w Chorzowie w bardziej komfortowych i bezpiecznych warunkach. Dla UEFA ważny też był wybór projektanta, którym została doskonale jej znana, renomo-wana firma GMP Architekten.
Co się stanie, jeżeli okaże się, że Chorzów jednak nie zostanie areną Euro 2012?
Wszystkie prace nadal będą kontynuowane, bo ten obiekt nie powstaje z myślą o jednym czy dwóch meczach Euro, ale ma służyć przez długie lata całemu regionowi jako arena spotkań piłkarskich, zawodów lekkoatletycznych czy koncertów muzycznych, ale także miejsce spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń. Czarnego scenariusza nie biorę jednak teraz pod uwagę, bo uważam, że jeśli ocena będzie merytoryczna, to Śląski dostanie Euro.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie