Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

1. Biennale Industrii w Muzeum Śląskim od 26 do 29 września 2019. Czym różni się od Industriady? PROGRAM BIENNALE

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Muzeum Śląskie
Muzeum Śląskie Maciej Gapinski
To nowe interdyscyplinarne wydarzenie, którego pierwsza edycja odbędzie się w Muzeum Śląskim w Katowicach od czwartku do niedzieli (26-29.09 2019 r.). W tym czasie odbędzie się tu wiele ciekawych wydarzeń. SPRAWDŹ PROGRAM I CENY BILETÓW

Na Biennale Industrii składają się interdyscyplinarne projekty artystyczne oraz działania służące refleksji nad stanem kultury i społeczeństwa, w którym dziedzictwo przemysłowe odegrało i odgrywa nadal ważną rolę.

Proponowana przez Muzeum Śląskie różnorodność form i tematów ma zwrócić uwagę na wieloaspektowość zjawiska, jakim jest industrial. Dlatego w programie Biennale znalazły się wydarzenia o charakterze naukowym i popularyzatorskim, jak również koncerty, instalacje oraz działania performatywne.

- Kiedy 4 lata temu opowiadałam o misji Muzeum Śląskiego, to mówiłam, jak ważne dla nas jest, by znaleźć to, co nas odróżnia od innych instytucji. I tym czymś jest industria - mówi Alicja Knast, dyrektor Muzeum Śląskiego. - Długo się zastanawialiśmy, jak to przekuć na konkretny produkt Muzeum. Biennale jest tym produktem - dodaje.

Czym Biennale różni się od Industriady, czyli Święta Szlaku Zabytków Techniki?

- Industriada jest popularyzatorskim festiwalem, który przekonuje w lżejszy sposób do docenienia dziedzictwa industrialnego. Mówi: zobacz, jest takie zjawisko. My mówimy: zastanów się nad nim - przekonuje Alicja Knast.

Podczas Biennale zostaną zaprezentowane m.in.: widowiskowa i duża instalacja autorstwa japońskiej artystki Chiharu Shioty - Counting memories, interwencje artystyczne „Stopnie nachylenia” Michała Łuczaka, instalacja Bartka Arobala Kociemby „To, co ukryte”, widowisko „Tryptyk w czerni i zieleni” (niedziela g. 18), koncerty w wykonaniu Puce Mary (piątek g. 21) i grupy Karbido, jak również pierwszy publiczny występ Muzealnego Chóru Społecznego (piątek g.20.15).

Sercem pierwszej edycji festiwalu będzie wyjątkowy maraton amerykańskiego kompozytora Johna Zorna (sobota, g.11-19.30), który przygotował program muzyczny z myślą o przestrzeniach Muzeum Śląskiego (niestety wszystkie bilety na występ Zorna zostały już wyprzedane).

Wydarzenia w ramach Biennale Industrii są biletowane, bilety kosztują od 1 do 69 zł.

DOKŁADNY PROGRAM BIENNALE INDUSTRII

26.09.2019

10.30-17.00 / Konferencja naukowa Industria. Konteksty nieoczywiste, II edycja / sala H, p -4 / opłata konferencyjna po rejestracji – 7 zł

Pierwsza edycja konferencji Industria. Konteksty nieoczywiste odbyła się w październiku 2018 roku, a jej głównym celem była próba odpowiedzi na pytanie, do jakiego stopnia mechanizmy wpływu industrializacji na otoczenie, kulturę i wartości mają charakter uniwersalny, a na ile są wypełnione okolicznościami okazjonalnymi, unikalnymi.

Celem drugiej edycji jest prezentacja kontekstów bezpośrednio związanych z Biennale Industrii:

  • kultura wysoka, popularna i niszowa (subkultura industrialna) – tematyka, sposób prezentacji, krąg odbiorców,
  • twórczość wybranych artystów doby industrialnej (architektura, malarstwo, literatura, poezja, fotografia),
  • kwestia degradacji środowiska naturalnego na przykładzie wybranych regionów przemysłowych,
  • szczególnie żywa i intensywna religijność katolicka i pozakatolicka,
  • sposoby spędzania wolnego czasu, hobby,
  • model zarządzania klubami sportowymi, uprzednio sponsorowanymi przez wielki przemysł,
  • poziom przestępczości w zakresie liczby, jak i rodzaju popełnianych czynów karalnych,
  • autostereotyp mieszkańca regionu przemysłowego.

21.00-22.30 / Silesia ex machina. Koncert z mappingiem zespołu Karbido

przestrzeń wystaw czasowych, poziom -4 / wstęp w cenie 10 zł
Z myślą o Święcie Szlaku Zabytków Techniki – Industriada w 2017 r. grupa Karbido przygotowała kompozycję M4B Vol. 11 / Muzeum Śląskie. Przygotowywany w ramach Biennale Industrii koncert to nie tylko ponowna prezentacja utworu zainspirowanego dźwiękami Śląska, Muzeum oraz budynków kopalni Katowice, ale też jego nowa odsłona, przygotowana z myślą o przestrzeni wystaw czasowych. To właśnie na poziomie -4 będzie można uczestniczyć w unikatowym, muzyczno-wizualnym wydarzeniu będącym dźwiękowym pejzażem Śląska.

27.09.2019

12.00 / Oprowadzanie z audiodeskrypcją po wystawach I instalacjach prezentowanych w ramach Biennale Industrii
zbiórka przy kasach Muzeum / wstęp 1 zł / bilety dostępne w kasach przed wydarzeniem

17.00-19.00 / Panel dyskusyjny pt. Scena Industrial połączony z projekcją filmu Industrial Soundtrack for the Urban Decay autorstwa Amélie Ravelac i Travisa Collinsa / sala H / wstęp 1 zł / bilety do nabycia przed wydarzeniem

Panel z udziałem dyrektorów artystycznych i organizatorów Wrocław Industrial Festival, członków Job Karma – Macka Fretta i Arka Bagińskiego oraz Darka Misiuny (socjologa, tłumacza, dziennikarza). Moderator dyskusji: Rafał Księżyk.

20.15-20.45 / Muzealny Chór Społeczny / łaźnia / wstęp 1 zł / bilety do nabycia przed wydarzeniem
Pierwszy publiczny występ Muzealnego Chóru Społecznego będzie związany z tematyką podejmowaną przez Biennale Industrii. Wśród repertuarowych źródeł znajdą się utwory inspirowanych przemysłem czy kulturą robotniczą. Dyrygent: Krzysztof Dudzik

21.00 / Puce Mary – koncert / Muzeum Śląskie / wstęp w cenie 40 zł, KUP BILET
Koncert duńskiej artystki reprezentującej ekstremalną scenę elektroniczną. Puce Mary to performerka, producentka, legenda kobiecej sceny power electronics /noise/ industrial.

28.09.2019

11.00-19.30 / Maraton muzyczny: John Zorn i przyjaciele
przestrzeń wystaw stałych / wydarzenie składa się z 3 setów po ok. 3 godziny każdy, bilety na poszczególne części – 69 zł (karnetów na cały maraton już brak)

Do udziału w tegorocznej edycji zaprosiliśmy światowej klasy amerykańskiego kompozytora Johna Zorna, który wraz z ponad dwudziestoma wybranymi przez siebie muzykami przygotuje niezwykły maraton. Zespół muzyków pod przewodnictwem Zorna dokona muzycznej interpretacji kolekcji Muzeum Śląskiego prezentowanej na ekspozycjach stałych, odnosząc się jednocześnie do architektury samego budynku. To niezwykłe wydarzenie odbywające się w roku obchodów 90-lecia Muzeum Śląskiego umożliwi zupełnie nowe spojrzenie na prezentowane w muzeum wystawy, przy jednoczesnej refleksji związanej z historią miejsca, w którym znajduje się siedziba instytucji.

Kompozytor/artysta John Zorn urodził się i wychował w Nowym Jorku, od 1975 r. jest kluczową postacią nowojorskiej sceny muzycznej, angażując wielu kreatywnych muzyków w rozmaite formaty kompozycyjne. Jego twórczość jest niezwykle zróżnicowana, inspirowana sztuką, literaturą, filmem, teatrem, filozofią, alchemią i mistycyzmem oraz muzyką. W 1995 r. założył wytwórnię muzyczną Tzadik; prowadzi przestrzeń sceniczną w East Village – The Stone, a także zredagował i wydał siedem tomów o muzyce pt. Arcana napisanych przez muzyków.

Otrzymał liczne wyróżnienia, w tym nagrodę Krajowej Fundacji na rzecz Kultury Żydowskiej za wybitne osiągnięcia kulturalne oraz Nagrodę im. Williama Schumana za kompozycję przyznaną przez Uniwersytet Columbia.

Uwaga:

W sobotę 28 września budynek główny muzeum będzie wyłączony ze zwiedzania, a do gmachu zapraszamy posiadaczy biletów na koncerty w ramach muzycznego maratonu / wydarzenia zaaranżowane przez Johna Zorna wraz z Przyjaciółmi.

Dla osób posiadających karnet na cały maraton udostępniony będzie bezpłatny parking na pełny czas trwania koncertu za okazaniem biletu.

W tym dniu dla zwiedzających dostępne będą wystawy czasowe: Niezapomniane. Kobiety w czasie powstań i plebiscytu na Górnym Śląsku (budynek Centrum Scenografii Polskiej), To, co ukryte Bartek Arobal Kociemba (budynek stolarni), Counting memories Chiharu Shioty (Galeria jednego dzieła) oraz przestrzeń edukacyjna Na tropie Tomka i Pokój zagadek „Skrytka powstańców”. W sprzyjających warunkach atmosferycznych zapraszamy również na naszą wieżę widokową. Bilety na wystawy czasowe i wieżę dostępne będą w kasie w holu centralnym.

29.09.2019

15.00-15:40 / Spotkanie z twórcami: Adą Grzelewską i Danutą Kowalik-Durą, autorkami etiudy Fotograficzne krajobrazy nowego

Muzeum Śląskie / budynek administracyjny, p. -4 / wstęp 1 zł – bilety do nabycia przed wydarzeniem

16.00-16:40 / Spotkanie z artystą Bartkiem Arobalem Kociembą autorem instalacji To co ukryte

Muzeum Śląskie / wstęp 1 zł – bilety do nabycia przed wydarzeniem

17.00-17:40 / Spotkanie z artystami i kuratorką: Michałem Łuczakiem oraz Joanną Rzepka-Dziedzic i Szymonem Szewczykiem (instalacja Stopnie nachylenia)

Muzeum Śląskie / wstęp 1 zł – bilety do nabycia przed wydarzeniem

18.00 / Widowisko muzyczno-filmowe Tryptyk w czerni i zieleni / łaźnia / wstęp w cenie 10 zł, w sprzedaży online i w dniu wydarzenia w kasie w holu centralnym / pętla indukcyjna + audiodeskrypcja. Idea i scenariusz: Adam Kowalski
Tryptyk w czerni i zieleni jest opowieścią o relacji człowieka i przyrody na industrialnym Górnym Śląsku wyrażoną obrazami i wykonywaną na żywo muzyką. W czasie, kiedy szczególnie dużo rozmawiamy o zmianach klimatycznych, erze człowieka, zrównoważonym rozwoju, warto zwrócić uwagę na kontekst przyrodniczy w narracji tożsamościowej o Górnym Śląsku. Żyjemy w regionie, który na przestrzeni 200 lat doświadczył bardzo dynamicznych zmian w środowisku naturalnym, krajobrazie, modelu życia. Regionie, który zmiany uruchamiał i zmianom podlegał, budował i niszczył, gdzie granica między zdegradowanym a odrodzonym jest często płynna. Jakie stanowisko powinniśmy zająć, myśląc o przyszłości w relacji do własnej tożsamości? Czy nasze zbiorowe doświadczenia mogą wzbogacić globalną refleksję o nadchodzących zmianach?

Do realizacji produkowanego na podstawie scenariusza Adama Kowalskiego widowiska muzyczno-filmowego zaprosiliśmy między innymi filmowca-dokumentalistę Anu Czerwińskiego oraz saksofonistę i kompozytora Michała Fetlera. Ponadto w realizacji najnowszej produkcji Muzeum Śląskiego wezmą udział kompozytor, improwizator, sound designer i gitarzysta Krzysztof Gawlas oraz Orkiestra Dęta Polskiej Grupy Górniczej pod dyrekcją Mirosława Kaszuby.

26-29.09.2019 / Wieczorne projekty specjalne / teren zewnętrzny od zmierzchu
Fotograficzne krajobrazy Nowego, łaźnia Gwarek – elewacja od strony wieży Warszawa / Idea i scenariusz: A. Grzelewska, D. Kowalik-Dura. Realizacja: Michał Tatarek

Fotografię jako medium z industrializacją łączy status odrzucenia. Dopiero podyktowany przez tendencje awangardowe przymus poszukiwania nowych rozwiązań kompozycyjnych, pozwolił odkryć niespodziewane, acz dwuznaczne piękno industrialnego krajobrazu. Poszukiwania formalne, streszczające się m.in. w gotowości do wykorzystania nieoczekiwanych perspektyw w ujęciu motywu, spowodowały, że zaczął on być utożsamiany z obliczem nowoczesności.

Sztandarowe hasła awangardzistów wykorzystujące pojęcia miasta, masy, maszyny zdobyły ilustrację w postaci fotografii funkcjonujących samodzielnie lub w przetworzeniu poprzez kolaż lub montaż.

Etiuda eksponuje mało znany cykl autorstwa Jerzego Lewczyńskiego i Jana Lessaera BHP w konfrontacji z mitem nowoczesności i awangardowego imperatywu eksperymentu. Serię fotografii ukazano poprzez ich ekspresyjny potencjał w konfrontacji z hasłami entuzjastów nowego sposobu widzenia. Całość uzupełniają komentarze zespalające różnorodność wizualnych poszukiwań Lewczyńskiego i Lessaera, tworzące pomost pomiędzy postulatami awangardy a ich charakterystycznym dla przełomu lat 50. i 60. XX wieku przetworzeniem.

Carbonactive, Instalacja interaktywna przygotowana przez Elektro Moon Vision (Elwira Wojtunik i Popesz Csaba Láng) / Plac Grubiorza

Electro Moon Vision za pośrednictwem języka nowych mediów podejmuje problematykę dziedzictwa industrialnego z perspektywy społecznej, historycznej i ekologicznej. Zlokalizowana na terenie zewnętrznym Muzeum interaktywna instalacja będzie umożliwiała współtworzenie prezentowanych komunikatów / treści odnoszących się do charakteru i roli dziedzictwa industrialnego we współczesnym społeczeństwie.

Przygotowana w ramach Biennale Industrii instalacja będzie reagowała na ruch odbiorców w interaktywnym obszarze, przypisując każdej znajdującej się w nim osobie informacje tekstowe z zakresu historii i kultury regionu oraz mało znane fakty dotyczące na przykład zmian klimatycznych, przeszłości, teraźniejszości i przyszłości środowiska oraz regionu Śląska, ale także alternatywnych możliwości wykorzystania węgla.

W interakcję z instalacją może wejść jednocześnie wielu odbiorców.
od 19.00 / plac Grubiorza / opieka nad projektem: Monika Wolak / konsultacje: Beata Lisicka

Wystawy i instalacje

27.09.2019–26.04.2020, Counting Memories, Chiharu Shiota / Galeria jednego dzieła / kurator: Łukasz Adamski

Wernisaż: 26.09.2019 / godz. 18:00 / foyer -2

Instalacja site specific przygotowana specjalnie do monumentalnej Galerii jednego dzieła.

Artystka urodziła się w 1972 roku w japońskiej Osace. W swojej twórczości czerpie inspiracje z performansu oraz instalacji lat 70. XX wieku, a w szczególności z prac Mariny Abramović. Wpływy tej ostatniej widoczne są w niektórych performansach Shioty mieszczących się w nurcie endurance art, np. Try and Go Home z 1998 roku, w którym unurzana w błocie artystka spędziła cztery dni, poszcząc, w wykopanej w ziemi jamie. Widoczne też są nawiązania do sztuki Rebeki Horn, Any Mendiety, Louise Bourgeois i Evy Hesse, szczególnie jeżeli chodzi o użycie tkanin i problematykę jej performansów, które często dotykają motywu niepokoju, zapomnienia i pamięci. Shiota jest rozpoznawalną autorką instalacji, w ramach których wypełnia przestrzenie galeryjne sieciami z nici, tworząc labirynty, wplatając rzeczy osobiste lub przedmioty codziennego użytku. Instalacja, która zostanie przygotowana w Galerii jednego dzieła, będzie refleksją nad tym, co nas tworzy oraz w jaki sposób nasze wspomnienia budują naszą tożsamość w kontekście Górnego Śląska.

26.09-3.11.2019, Stopnie nachylenia – interwencja w przestrzeniach Muzeum Śląskiego / Michał Łuczak / współpraca artystyczna: Joanna Rzepka-Dziedzic, Szymon Szewczyk / opieka nad projektem: Łukasz Adamski, Magdalena Czerny-Kehl, konsultacje: dr Seweryn Kuter

Projekt Michała Łuczaka, realizowany we współpracy z artystą Szymonem Szewczykiem i kuratorką Joanną Rzepką-Dziedzic, nawiązuje do tradycji wydobycia węgla na Śląsku, jak i do samej architektury Muzeum Śląskiego.

Węgiel zbudował Górny Śląsk, ale też nieustannie naznacza jego krajobraz, również ten miejski. Podziemna eksploatacja ma widoczny i wyraźny wpływ na architekturę. Z drugiej strony wraz z zamykanymi kopalniami zmienia się ich otoczenie, dzielnice przyzakładowe podupadają. Proces tych zmian trwa i będzie trwał nawet po zamknięciu ostatniej kopalni, bo ziemia będzie jeszcze przez lata reagować na nasze w niej działania. Miasta Górnego Śląska pełne są kamienic, których już prawie nie ma i domów tak pochylonych, że żyć i pracować w nich mogą tylko ludzie, którzy stopniowo „krzywili się” razem z nimi.

26.09.2019–6.01.2020 / To co ukryte / Bartek Arobal Kociemba / wystawa stolarnia – parter / konsultacje i opieka nad projektem: Łukasz Adamski, projekt przestrzeni: Dominika Lorek

To co ukryte to podroż w podświadomość uruchomiona przez kontakt z energią konkretnego miejsca na Ziemi – Śląska. Tworząc osobistą mitologię, artysta otwiera przestrzeń, w ramach której wejdziemy w głąb świata fizycznego, w warstwy ziemi, w cielesność. Procesom rozkładu, stawania się i krążenia materii towarzyszyć będą mityczne postaci przetworzone przez indywidualną wrażliwość na granicy tego, co cielesne i intuicyjne.

muzyka / sound design – Stefan Węgłowski

animacja video – Bartosz Konieczny

konsultacje merytoryczne – Anna Chromik

Nie przegapcie

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera