Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

100 tysięcy złotych na niepotrzebny szlaban w Częstochowie

Janusz Strzelczyk
Przejazd  został zamknięty ponad ćwierć wieku temu.
Przejazd został zamknięty ponad ćwierć wieku temu. fot. Janusz Strzelczyk.
100 tysięcy złotych pójdzie z tegorocznego budżetu Częstochowy na przygotowanie projektu odtworzenia przejazdu przez tory kolejowe między ulicami 1 Maja i Ogrodową. Ma on pomóc w rozładowaniu korków, gdy do remontu pójdzie wiadukt w al. Niepodległości i plac Biegańskiego.

Pomysł otworzenia tam znów przejazdu jest absurdalny - twierdzą kolejarze.

- Na zadanie "Budowa przejazdu przez tory PKP w ciągu ul. Ogrodowej i 1 Maja" jest 100 tys. zł - potwierdza Marta Górska, rzeczniczka prasowa Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu. - Pieniądze zostaną przeznaczone na pomiary ruchu w tym rejonie oraz przygotowanie dokumentacji projektowej.

Tymczasem Helmut Klabis, dyrektor częstochowskiego zakładu Polskich Linii Kolejowych, który odpowiada za infrastrukturę kolejową twierdzi, że jego firma poinformowała władze samorządowe miasta, że pomysł odtworzenia przejazdu jest kompletnie nieracjonalny.

- Tam jest 13 torów, przejazd miałby 100 metrów długości - wylicza Klabis. - Potrzebne byłyby trzy zapory: na początku, w środku i na końcu przejazdu.

Do obsługi tylu zapór potrzeba 15 ludzi, bo rogatki musiałyby być czynne całą dobę. Kolej z pewnością nie będzie im płacić.

W tym miejscu przejeżdża na dobę 2o0 pociągów. Przejazd byłby otwarty najwyżej 10 minut na godzinę.

W tej sytuacji będą się tworzyć potworne korki. Ulica 1 Ma-ja graniczy z rondem Mickiewicza, przez które w godzinach szczytu przejeżdża do 20 tysięcy pojazdów na godzinę. Zamknięte szlabany spowodowałyby korek na rondzie i paraliż ruchu.

Przejazd zamknięto w połowie lat 80. ubiegłego wieku. Już wtedy były przed nim długie kolejki aut.

Ważny wiadukt

W tym roku rozpocznie się remont wiaduktu w al. Niepodległości, co z pewnością spowoduje utrudnienia w ruchu.

Wiadukt jednak nie zostanie wyburzony, jak nakazywała jedna z ekspertyz technicznych jego stanu. Wg ekspertyzy wydanej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie konstrukcja nie wymaga rozbiórki, wystarczy gruntowny remont. Na dodatek jest on możliwy przy utrzymaniu ruchu samochodowego i tramwajowego. Dlatego wiadukt nie zostanie wyłączony z ruchu. Pierwsza ekspertyza wydana została w 2006 roku przez Politechnikę Wrocławską. Stwierdzono w niej, że wybudowany 50 lat temu wiadukt uległ daleko posuniętej korozji betonu i nadaje się do jak najszybszej rozbiórki i odbudowy. Po tej ekspertyzie ograniczono prędkość ruchu na wiadukcie do 40 km/godz., zakazano wjazdu ciężkich pojazdów, zaś w jednej chwili na wiadukcie może się znajdować tylko jeden tramwaj. Ograniczenia nadal obowiązują.

2mln złotych potrzeba na odbudowanie przejazdu przez tory między ulicami 1 Maja a Ogrodową

50 milionów złotych wyniesie w tym roku deficyt budżetowy Częstochowy, a zadłużenie ponad 350 mln zł

Czy według Ciebie należy odtwarzać przejazd przez tory?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!