Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Awantura o tramwaj. Bytom złoży wniosek o odwołanie zarządu Tramwajów Śląskich?

tos
Nie udało się, jak zapowiadał wykonawca prac, wznowić ruchu tramwajów na ul. Katowickiej w Bytomiu w poniedziałek 2 września. Przypomnijmy, że remont torów w tym miejscu trwa od... września 2018 roku. Niebawem przypadać będzie pierwsza rocznica wstrzymania ruchu na tej ważnej z punktu widzenia aglomeracji trasie. Na razie nie ma nowej daty planowanego wznowienia ruchu tramwajów, jednak postępem jest trwające już rozwieszanie nowych przewodów sieci trakcyjnej.

Tory na ul. Katowickiej to część popularnej wśród pasażerów trasy z Katowic przez Chorzów do Bytomia. Od września ubiegłego roku tramwaje linii nr 6 i 19 od strony Katowic dojeżdżają jednak tylko do dawnej zajezdni w Bytomiu-Łagiewnikach. By dojechać do centrum Bytomia, trzeba przesiąść się do autobusu komunikacji zastępczej.

Z przedłużającego się terminu zakończenia prac niezadowoleni są wszyscy od pasażerów począwszy, a na Tramwajach Śląskich skończywszy. Niezadowolone są również władze Bytomia. Prezydent tego miasta Mariusz Wołosz mówi, że jeśli ruchu nie uda się wznowić do końca września, wówczas "nie pozostanie mu nic innego jak złożenie wniosku o odwołanie Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie, która jest odpowiedzialna za dotrzymanie warunków zawartej umowy."

- Mimo wielu zapewnień zarówno ze strony wykonawcy robót, jak również Tramwajów Śląskich, że 2 września wznowiona zostanie komunikacja tramwajowa na ul. Katowickiej, po raz kolejny termin zakończenia prac nie został dotrzymany – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. Choć po naszych interwencjach tempo prac na torowisku znacznie wzrosło, a 2 września odbył się próbny przejazd tramwaju do ul. Siemianowickiej, to sytuacja, w której od roku nie kursują tramwaje, jest dla mnie niedopuszczalna - mówi Mariusz Wołosz.

Co na to Tramwaje Śląskie? Przewoźnik podkreśla, że zarząd spółki nigdy autonomicznie nie deklarował terminów zakończenia prac, gdyż jako zamawiający, a nie wykonawca, nie mógł samodzielnie realnie określić jakiegokolwiek terminu. Wszystkie terminy zakończenia prac, z których żaden nie został dotrzymany, były deklaracjami Generalnego Wykonawcy, na których to deklaracjach opierał się zamawiający.

- Zarząd spółki Tramwaje Śląskie SA, za pośrednictwem Inżyniera Kontraktu oraz własnych służb, przez cały okres realizacji zadania aktywnie nadzoruje wykonywanie prac, wykorzystując wszystkie dostępne instrumenty prawne w celu mobilizacji Generalnego Wykonawcy do zdecydowanego zintensyfikowania prac. Kulminacją tych działań było przywołanie Zarządu Generalnego Wykonawcy do wizji lokalnej na placu budowy (co jest rzeczą niespotykaną), która przyniosła efekt w postaci zdecydowanej mobilizacji sił ludzkich i sprzętowych, co przełożyło się na bardzo intensywne działania Generalnego Wykonawcy w czasie letnich wakacji.Po wizycie na placu budowy Zarząd Generalnego Wykonawcy zadeklarował, a następnie kilkukrotnie potwierdzał, termin wznowienia ruchu tramwajowego na 2 września 2019 r. Niestety, na końcowym etapie prac torowych Generalny Wykonawca zgłosił wystąpienie kolejnych kolizji z niezidentyfikowanym wcześniej uzbrojeniem podziemnym. Konieczne było odnalezienie właścicieli, uzgodnienie z nimi rozwiązań oraz usunięcie kolizji. Wobec powyższego Zarząd spółki Tramwaje Śląskie SA zdecydował o zaangażowaniu sił i środków własnych, by wesprzeć Generalnego Wykonawcę w usuwaniu ostatnich przeszkód. Zakład Torów i Sieci spółki Tramwaje Śląskie SA w trybie pilnym przystąpił do współpracy z Generalnym Wykonawcą i wspiera realizację zadania w zakresie usuwania kolizji z infrastrukturą podziemną na granicy zakresu zadania, a także w zakresie regulacji sieci trakcyjnej tam, gdzie jest już ona rozwieszona - czytamy w specjalnym oświadczeniu zarządu spółki, które jest reakcją na słowa prezydenta Mariusza Wołosza.

Zarząd Tramwajów Śląskich z całą stanowczością podkreśla, iż absolutnym priorytetem jest doprowadzenie do możliwie jak najszybszego wznowienia ruchu tramwajowego przy zachowaniu wszelkich norm bezpieczeństwa.

- Pamiętać jednak należy, iż po wznowieniu ruchu tramwaje kursować będą po placu budowy, gdyż zakres drogowy inwestycji, realizowany przez Generalnego Wykonawcę zgodnie z umową podpisaną z bytomskim zarządcą dróg, nie będzie ukończony, a to może w dalszym ciągu wpływać na ruch tramwajów. Niemniej Generalny Wykonawca zadeklarował, iż 11 września 2019 r. poda nowy termin uruchomienia komunikacji tramwajowej na modernizowanym odcinku. Zarząd spółki oczekuje i żywi nadzieję, popartą wiedzą na temat aktualnego stanu robót, że wznowienie ruchu tramwajów nastąpi jeszcze we wrześniu - przekazują władze Tramwajów Śląskich SA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera