Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Boom na przebranżowienie. Polacy robią najczęściej te kursy zawodowe

OPRAC.: AB
Czego warto się uczyć, żeby zmienić branżę? Gdzie szukać nowych możliwości edukacji? Zobacz, które kursy cieszą się największą popularnością wśród Polaków
Czego warto się uczyć, żeby zmienić branżę? Gdzie szukać nowych możliwości edukacji? Zobacz, które kursy cieszą się największą popularnością wśród Polaków Pexels.com
Coraz więcej osób decyduje się na zmianę branży. Boom na przekwalifikowanie się ma związek z przedłużającą się pandemią koronawirusa. Przedstawiamy listę specjalizacji, które cieszą się największym zainteresowaniem wśród osób w trakcie przebranżowienia.

Co trzeci Polak (35 proc.) aktywnie poszukuje nowego miejsca pracy – wksazują autorzy badania zrealizowanego przez Randstad na zlecenie Kodilla.com pod koniec marca 2021 r. Polacy kształcą się w obszarach, które mogą stwarzać perspektywy znalezienia pracy w trakcie pandemii. Analiza uwzględniła kursy, szkolenia i kierunki studiów wybierane najchętniej w 2020 roku.

- Pracownicy nadal chcą się rozwijać i wbrew utrudnieniom dbają o swoją karierę, jednak zapisują się na kursy dające im konkretne umiejętności praktyczne i szkolenia, po których mogą starać się o nową, lepszą pracę. Nie są to już zatem szkolenia dotyczące kwalifikacji miękkich, lecz kursy przemysłowe, księgowe czy programistyczne – ocenia Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT ze szkoły programowania Kodilla.com.

Aż 70 proc. osób w wieku od 25 do 64 lat potwierdziło, że rozwija swoje umiejętności zawodowe. Byli to uczestnicy badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytetu Jagiellońskiego, na które powołuje się Randstad. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się formalna edukacja. Jedynie 2 proc. badanych zdecydowało się pójść na studia podyplomowe, zaoczne lub MBA, a do szkół dla dorosłych uczęszcza zaledwie 1 proc. respondentów. Większość myśląca o zmianie branży preferuje nieformalne formy kształcenia. Eksperci podkreślają, jak ważny jest w ich przypadku aspekt elastyczności nauki, umożliwiający łączenie edukacji z innymi aktywnościami, np. pracą czy codziennymi obowiązkami.

Już 38 proc. Polaków kształci się w miejscu pracy, a gdy 30 proc. pracowników korzysta z:

  • mentoringu,
  • obserwacji,
  • coachingu,
  • wzajemnego uczenia się w zespołach.

Cztery osoby na pięć pragną się dokształcać, przy czym większość respondentów PARP i UJ przejawia „wysoki poziom chęci do nauki”. Główną rolę w pogłębianiu wiedzy odgrywają nowe technologie, ale ich znaczenie wzrosło jeszcze przed pandemią. W 2019 r. już połowa Polaków uczyła się z wykorzystaniem internetu, jak pokazują wyniki badania BKL (Bilansu Kapitału Ludzkiego), w którym PARP od od 2009 r. monitoruje zapotrzebowania na kompetencje na rynku pracy. Jednocześnie w 2020 r. wykorzystanie internetu do nauki zdecydowanie się zwiększyło.

Aż 71 proc. osób myślących o przebranżowieniu motywacją są przede wszystkim lepsze zarobki – wynika z badania ARC Rynek i Opinia, zrealizowanego na zlecenie portalu Pracuj.pl. Już 33 proc. respondentów chce zmienić branżę ze względu na ambicje zawodowe i poczucie bycia niedocenionym w obecnym miejscu pracy, a dla 28 proc. motywacją jest brak perspektyw na awans i rozwój.

Szukając nowego zatrudnienia, kandydaci do pracy patrzą przede wszystkim na: możliwości rozwoju (58 proc.) i perspektywy awansu (52 proc.), a w dalszej kolejności na wspieranie samodzielności i rozwoju pomysłów pracowników (36 proc.). Co czwarta osoba poszukująca pracy (24 proc.) chciałaby mieć możliwość pracy zdalnej w dowolnym momencie.

- Przywoływany już PARP zwraca uwagę, że Polacy są niezwykle aktywni w dokształcaniu się i rozwijaniu swoich kompetencji zawodowych i że jest to stały trend, jednak pandemia z pewnością jeszcze go wzmocni. W ciągu ostatnich miesięcy znacznie więcej osób zaczęło bowiem pracować w domu i już sam ten fakt mógł wpłynąć na wygenerowanie dodatkowego czasu na samodoskonalenie – mówi Magdalena Rogóż z Kodilla.com.

Z danych Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości w Suwałkach, która przeanalizowała pożyczki zaciągane na edukację (działanie w ramach projektu Open Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości w Suwałkach) wynika, że od 2020 r. udzielono 300 pożyczek na kształcenie. Ich łączna wartość przekroczyła 6 100 000 zł. Pozyskane wsparcie jest wykorzystywane na podnoszenie kwalifikacji oraz rozwój kompetencji w placówkach edukacyjnych Polski i krajów Unii Europejskiej.

Przeciętna kwota pożyczki wyniosła ok. 20 000 zł, przy czym dominowały zobowiązania zaciągane na szkolenia programistyczne – stanowiły one aż 66 proc. wszystkich pożyczek. Tylko 5 proc. pożyczkobiorców rozpoczęło studia MBA, a 17 proc. zdecydowało się na szkolenia lotnicze. Zainteresowania Polaków znacznie odbiegają od tych sprzed kilku lat. Przykładowo, osoby szukające wsparcia w Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędzie Pracy w 2017 r. najczęściej wybierały kursy związane z: rozwojem osobistym i karierą zawodową, szkoleniami nauczycieli i nauką o kształceniu oraz zarządzaniem i administracją.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera