Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centrum przesiadkowe w Pyrzowicach. Projekt Jakuba Fochtmana z Politechniki Śl. na konkurs Renault Easy City. Design the Future

DN
Mat. organizatorów konkursu
Projekt stworzył student architektury na Politechnice Śląskiej Jakub Fochtman na konkurs „Renault Easy City. Design the Future”. Wymyślił centrum przesiadkowe dla lotniska w Pyrzowicach. Nie wygrał, ale spójrzcie na wizualizacje: wyobrażacie sobie taki węzeł przesiadkowy w Katowice Airport?

Citylink - tak nazywa się projekt wielofunkcyjnego centrum przesiadkowego, które mogłoby stać się z jednej strony komunikacyjnym „mostem” między portem lotniczym Katowice-Pyrzowice a stacją kolejową, a z drugiej strony punktem przesiadkowym miast metropolii. Taki projekt stworzył student architektury na Politechnice Śląskiej Jakub Fochtman na potrzeby konkursu „Renault Easy City. Design the Future”. Jakub Fochtman tym razem konkursu nie wygrał, ale sukcesem zakończył się jego udział w konkursie Renault dla młodych projektantów w 2017 pt. „Renault. Passion for design & innovation”. Zaprojektowane przez niego nowoczesne wnętrze wysokiej klasy SUV-a okazało się najlepszą ze wszystkim prac konkursowych.

Tym razem zaprojektował centrum przesiadkowe dla lotniska.

Zobacz zdjęcia:

- Badanie opinii przeprowadzone na zlecenie Renault Polska przez Kantar TNS wykazało, że dla 52 proc. mieszkańców miast województwa śląskiego tworzenie centrów przesiadkowych jest jednym z najważniejszych działań na rzecz zrównoważonego transportu - czytamy w informacji na ten temat. Badanie opinii mieszkańców polskich miast w kwestii mobilności zrównoważonej w miastach wykonał Kantar TNS dla Renault Polska w ramach projektu „Renault Easy City. Design the Future”. Przeprowadzono je w grudniu 2018, na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie mieszkańców miast powyżej 50 tys. mieszkańców w wieku 15+; N=1300.

Projekt centrum przesiadkowego „Citylink” autorstwa Jakuba Fochtmana zakłada uporządkowanie przestrzeni w pobliżu lotniska Katowice-Pyrzowice, a także poprawę istniejącej komunikacji. Węzeł przesiadkowy byłby obsługiwany nie tylko przez transport lotniczy i kolejowy, lecz także przez autonomiczne pojazdy Renault EZ-GO, EZ-PRO i EZ-ULTIMO. Ten pokaźnych rozmiarów kompleks pomieściłby również centrum konferencyjne, hotel, strefę handlowo-usługową i strefę expo. W zamyśle autora centrum „Citylink” mogłoby stać się punktem przesiadkowym dla całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Jakub Fochtman jest studentem II roku studiów magisterskich architektury na Politechnice Śląskiej. Interesuje się projektowaniem samochodów, grafiką i wzornictwem produktowym. Projekt centrum przesiadkowego przy lotnisku Katowice-Pyrzowice jest jedną z prac nadesłanych na konkurs „Renault Easy City. Design the Future”. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO.

Blisko połowa (49 proc.) mieszkańców miast w województwie śląskim deklaruje, że w okolicy nie ma dostępu do węzła przesiadkowego. Jednocześnie wśród najważniejszych działań na rzecz transportu zrównoważonego 52 proc. mieszkańców miast regionu wskazuje tworzenie centrów przesiadkowych.

Nie przegapcie

Renault EZ-GO w Polsce
Z okazji finału konkursu „Renault Easy City. Design the Future” do Polski po raz pierwszy przyjechał pojazd-robot Renault EZ-GO. To pierwszy współdzielony pojazd autonomiczny o napędzie elektrycznym zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. Umożliwia on wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację. Dzięki temu zachowuje wszystkie zalety aut elektrycznych, ale dodatkowo pozwala kierowcy na odpoczynek w czasie jazdy, a także może być wykorzystywany przez osoby, które nie potrafią prowadzić samochodu. Renault EZ-GO ma być alternatywą dla prywatnych samochodów oraz dla zbiorowego transportu publicznego, łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego.

Finał konkursu

Zwycięzcami konkursu „Renault Easy City. Design the Future” zostali:

  • - I miejsce – Jakub Jedynak i Radosław Domżoł, studenci architektury na Politechnice Krakowskiej
  • - II miejsce - Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński, studenci wzornictwa przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
  • - III miejsce – Jan Heymer (absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Warszawskiej) i Wacław Marat (absolwent Wydziału Grafiki ASP w Warszawie).

Laureatów wybrało jury w składzie: Vincent Carré (przewodniczący), Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech.

W gronie finalistów znalazły jeszcze dwa zespoły, które otrzymały pamiątkowe dyplomy: to również ekipa z Politechniki Śląskiej, Marek Szlęk, Oskar Szymańczyk, Grzegorz Górnikiewicz i Adam Zbroiński (studenci Politechniki Śląskiej).

Zobaczcie koniecznie

Bohdan Dzieciuchowicz o sosnowieckiej prowokacji Filipa Chajzera

TYDZIEŃ Informacyjny program Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo