Centrum Zarządzania Ruchem w Katowicach ma rozwiązać problemy komunikacyjne w metropolii

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa
Zaktualizowano 
Nowe Centrum Zarządzania Ruchem. Ma rozwiązać problemy komunikacyjne Bartosz Wojsa
Centrum Zarządzania Ruchem w Katowicach rozpoczęło funkcjonowanie. Jego głównym celem jest ułatwienie życia mieszkańcom metropolii. W jaki sposób? Pozwoli na bieżąco interweniować pracownikom w przypadku m.in. dużych wypadków, korków, niespodziewanych objazdów, a następnie informować o nich zarówno kierowców, jak i pasażerów.

Nowo stworzone Centrum Zarządzania Ruchem to w zasadzie jedno pomieszczenie z kilkoma monitorami i pracownikami przy biurkach, a także sześcioma wielkimi ekranami na ścianach. Widocznych jest na nich wiele punktów - wskazują one utrudnienia na drogach, wstrzymane ruchy autobusów czy tramwajów, a nawet odwołane kursy. Do tego mamy tam wgląd do monitoringu obejmującego centrum Katowic, na których widać przystanki i ciągi komunikacyjne. Ma to pozwolić pracownikom na bieżąco sprawdzać, czy transport odbywa się bez przeszkód.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Proces tworzenia Centrum Zarządzania Ruchem Zarządu Transportu Metropolitalnego ruszył już w marcu. Instalacja ekranów oraz ich integracja z wcześniej wykorzystywanymi systemami zakończyły proces inwestycji. Pracownicy ZTM mają już dostęp do systemu narzędzi, który pozwala im na dużych ekranach obserwować bieżącą pozycję ponad tysiąca pojazdów - autobusów, tramwajów i trolejbusów. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest m.in. szybsze przekazywanie i publikowanie informacji o utrudnieniach w ruchu.

Nie przegapcie

Głównym celem jest więc zwiększenie komfortu pasażerów oraz kierowców i usprawnienie komunikacji na terenie działania ZTM.

- Nowe narzędzia oznaczają więcej możliwości na przykład w zakresie poprawy organizacji ruchu. Największe profity naszych starań odczują pasażerowie - zapewnia Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.

- Pracownicy mają teraz dużo lepszy podgląd na aktualną sytuację na drogach. Dzięki temu możemy szybciej reagować, gdy pojawiają się jakiekolwiek utrudnienia, a co za tym idzie: ZTM może szybciej przekazać tę informację pasażerom za pomocą naszych kanałów w mediach społecznościowych czy za pośrednictwem infolinii - dodaje Grzegorz Kwitek, który zarządzie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odpowiada za transport.

Centrum Zarządzania Ruchem w praktyce

- Przede wszystkim na bieżąco możemy interweniować w przypadku m.in. dużych wypadków, korków, niespodziewanych objazdów, a następnie informować o nich zarówno kierowców, jak i pasażerów - tłumaczy Wojciech Czewik, zastępca kierownika referatu kontroli usług przewozowych.

- Będziemy informować ludzi przez stronę internetową, Facebooka czy infolinię (800-16-30-30) o ewentualnej utrudnieniach. Podajemy nagłe zdarzenia, jak wypadki i kolizje, ale też np. kursy, które mogą wypaść, dzięki czemu pasażer będzie wiedział, że spodziewany autobus może nie przyjechać z uwagi na jakieś utrudnienia - dodaje.

Zobaczcie koniecznie

Infolinia Centrum Zarządzania Ruchem

Infolinia 800-16-30-30 obecnie działa przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Pasażerowie mogą uzyskać szybciej niż dotychczas oczekiwaną informację na przykład dotyczącą dokładnej lokalizacji konkretnego autobusu lub jego ewentualnego opóźnienia (każdy pojazd ma GPS-a, dzięki czemu pracownicy będą mogli to natychmiast sprawdzić), a także uzyskać wszelkie potrzebnie informacje związane z funkcjonowaniem komunikacji, obowiązujących taryfach itp.

System pozwoli też pracownikom na szczegółową weryfikację wykonywanej przez poszczególnych operatorów pracy przewozowej. Będą mogli również wdrażać w przyszłości działania skutkujące poprawą jakości realizowanych przez nich usług, a także w skrajnych przypadkach odpowiednio reagować na najbardziej uciążliwe zdarzenia drogowe.

ZTM zaopatrzył system w sześć bezszwowych ekranów, które tworzą jeden telebim o wymiarach 3,7m na 1,4m i pełnią ważną funkcję pomocniczą. Nowo zakupiony sprzęt został zintegrowany z dotychczas dostępnymi systemami wykorzystywanymi wcześniej w KZK GOP oraz MZK Tychy.

- W wymiarze finansowym inwestycja kosztowała nas ok. 90 tys. zł. Musieliśmy także przeprowadzić szereg zmian w organizacji pracy, m.in. dokonać przesunięć kadrowych, szczegółowo rozpisać nowe zakresy obowiązków i wypracować nowe ścieżki komunikacyjne z operatorami - mówi Rafał Zając, kierownik referatu kontroli jakości usług przewozowych, który zarządza pracą nowej dyspozytorni.

Marsz dla Życia w Rybniku

Słynna Gabi Gold w studiu Dziennika Zachodniego

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3