Częstochowa: Miasto otrzymało 144 miliony zł na nowe tramwaje

BR, UM w CzęstochowieZaktualizowano 
Częstochowa zdobyła 143,8 mln zł dofinansowania na kompleksową modernizację linii tramwajowej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju oraz na zakup 10 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Złożony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wniosek o dofinansowanie uzyskał właśnie akceptację Zarządu Województwa Śląskiego. Inwestycja nie tylko poprawi funkcjonowanie komunikacji tramwajowej w mieście, ale także spowoduje wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego, co da wymierny efekt ekologiczny.

- W Częstochowie od kilku lat staramy się modernizować infrastrukturę drogową i poprawiać komfort podróżowania po mieście. Jednym z naszych celów jest zachęcenie jak największej liczby częstochowianek i częstochowian do korzystania z publicznego transportu. Dofinansowany projekt MPK znakomicie wpisuje się w realizowany przez nas program „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” – powiedział prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.

Projekt „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie (odcinek 1, 2, 3, 4, 5a,6) oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego w Częstochowie” zakłada przebudowę 13,79 km liniowej infrastruktury i zakup 10 nowych tramwajów.

Całkowita wartość projektu zamknie się w kwocie ponad 208 mln zł. Oprócz gruntownego remontu torowiska i trakcji na odcinku 13,5 km, inwestycja obejmuje m.in. budowę centrum sterowania.

Zakres prac – podzielonych na 6 odcinków – obejmie przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych.

Zbudowana zostanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”. Powstanie też centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami i podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego. Dwie pętle – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska” – zostaną przebudowane. Zostaną zamontowane światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji; dla sieci światłowodowej powstanie też kanalizacja – obecna sieć jest zawieszona na słupach trakcyjnych.

W związku z planami uruchomienia w Częstochowie Systemu Informacji Pasażerskiej (który powstanie w ramach projektu miejskich węzłów przesiadkowych), w obrębie przystanków zamontowane zostaną – zgodnie z wytycznymi Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu – rury osłonowe i kable.

Jako że obecne uzbrojenie terenu koliduje z projektowanym układem torowo-drogowym, będzie ono przebudowane. Przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowana zostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej. Słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostaną zdemontowane. W przypadku ewentualnego przesunięcia śladu torowiska w niezbędnym zakresie będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej. Prace obejmą w końcu zagospodarowanie terenu i zieleni.

Łączna długość torowiska do przebudowy wyniesie ok. 13,5 km toru pojedynczego (od pętli na Północy do pętli na Rakowie, z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka w al. Niepodległości oraz zajezdni MPK). Wykonawca na własny koszt opracuje tymczasową organizację ruchu oraz zapewni funkcjonowanie komunikacji, która na czas robót zastąpi tramwaje. W razie potrzeby zajmie się też wykonaniem tymczasowych przystanków czy rozjazdów dla odcinków jednotorowych.

Firma, która zwycięży w przetargu, na wykonanie robót budowlano-montażowych będzie miała maksymalnie 24 miesiące od rozpoczęcia realizacji zamówienia.

Przetarg na zakup i dostawę taboru tramwajowego wygrała bydgoska PESA (ona też wyprodukowała wcześniej dla Częstochowy twisty). Nowe pojazdy o długości od 28 do 32 metrów mają mieć od trzech do pięciu członów i minimum 70 proc. niskiej podłogi. Pojemność wagonu określono na minimum 200 osób.

Co ważne w Częstochowie przygotowywany jest na wniosek Platformy Obywatelskiej program funkcjonalno-użytkowy na budowę nowej linii tramwajowej na Parkitkę. Istnieje duża szansa, że również na ten projekt uda się pozyskać dofinansowanie unijne.

polecane: Wybory 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kelus

Dobra wiadomość i super, że kolejne Pesy trafią do nas.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3