Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa promuje się na Naszej Klasie

Beata Marciniak, Janusz Strzelczyk
Do tej pory Częstochowa reklamowała się w tradycyjny sposób, na ulicach miasta
Do tej pory Częstochowa reklamowała się w tradycyjny sposób, na ulicach miasta Fot. Janusz Strzelczyk
Częstochowa jako pierwsze miasto w Polsce promuje się na portalach internetowych Nasza Klasa i Facebook.

- Chcemy się pokazać na portalach społecznościowych, żeby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców - mówi Włodzimierz Tutaj, zastępca naczelnika Wydziału Kultury i Promocji Urzędu Miasta. - To uzupełnienie naszej dotychczasowej strategii promocyjnej.

Dotąd miasto reklamowało się na billboardach i w folderach, teraz w internecie

Na portalach będą informacje, które nie przebijają się na billboardy i nie trafiają do wydawnictw turystycznych, np. o koncertach niszowych zespołów w klubach. Buszujący w internecie dowiedzą się, że pod Jasną Górą odbywa się nie tylko festiwal muzyki sakralnej, ale działają m.in. kluby jazzowe, prywatne teatry, galerie. Pielgrzymi przybywający na Jasną Górę dowiedzą się, że poza sanktuarium, czeka na nich sporo atrakcji w mieście.

Co istotne, za korzystanie z portali miasto nie płaci ani grosza. W 2009 r. urzędnicy wydali na kampanię reklamową miasta ok. 5 milionów złotych. Pieniądze poszły na billboardy, foldery, infomaty, udział w targach turystycznych.

Miasto chce jednak więcej zarabiać na turystyce i pracuje nad nową strategią promocji do roku 2013. Zostanie ona zaprezentowana w marcu. Miasto zapłaciło za przygotowanie koncepcji poznańskiej firmie Public Profits 101 tys. zł. Czy jednak wyda 20 mln zł na realizację tego przedsięwzięcia w całości, będzie zależało od radnych.

Teraz Częstochowa ma za darmo na Naszej Klasie swoje oficjalne konto. 16 tysięcy osób już zadeklarowało się na tym portalu jako "znajomi Częstochowy". Docierają do nich informacje o tym, co aktualnie dzieje się w mieście.
Obecność miasta na Naszej Klasie zaskoczyła mieszkańców. - Pierwsze słyszę, że coś takiego działa, ale to świetny sposób, żeby zapoznać się z ofertą kulturalną Częstochowy - twierdzi Anna Kwiatkowska, mieszkanka miasta. - To dobry magnes na turystów. Opisy ciekawych miejsc, koncertów i innych wydarzeń kulturalnych mogą zachęcać do odwiedzenia Częstochowy.

Miasto obecne jest na blogu (www.cgk.czestochowa.pl) i największym portalu społecznościowym Facebook. Internauci na bieżąco mają informacje z miejskiego kalendarza wydarzeń i inne, też promujące miasto.

- Interaktywność portalu, jakim jest Facebook daje nie tylko możliwość bezpośredniego komentowania otrzymywanych linków, ale również dalszego polecania ich znajomym, a to znacznie zwiększa potencjał promocyjny naszej akcji - mówi Tutaj.

Częstochowa obecna jest także na portalu YouTube, gdzie internauci znaleźć mogą filmy promocyjne o mieście i wizytówki miasta zespołu Nefre.

- Szkoda, że trzy czwarte tego filmu to przewodnik po kościołach - czytamy jeden z komentarzy.

Turyści i pątnicy

W ubiegłym roku Jasną Górę odwiedziło 3,5 miliona pielgrzymów. Urząd Miasta od lat prowadzi kampanię reklamową, lecz miasto na turystyce niewiele zarabia. Turyści przyjeżdżają na Jasną Górę i tam zostawiają pieniądze. Zwiedzają klasztor i po kilku godzinach wyjeżdżają. Nie zaglądają do miejskich galerii, teatrów czy lokali. Wykorzystując pielgrzymkowy charakter miasta Częstochowa reklamuje się także w Europie poprzez wydawnictwa Związku Miast Maryjnych. Należy także do Europejskiego Szlaku Pielgrzym-kowego. Nie przekłada się to jednak na finansowe sukcesy. Dlatego miasto zleciło przygotowanie nowej strategii promocyjnej, w której poza miejscem pielgrzymkowym Częstochowa będzie pokazana jako ośrodek turystyczny w północnej części Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!