Dąbrowa Górnicza. Widać pierwsze tunele pod torami kolejowymi. Będzie centrum przesiadkowe, nowe drogi, codzienne pracuje tu 300 osób

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Widać już konstrukcje tunelu pod torami kolejowymi, drugi powstanie wkrótce przy ul. Konopnickiej. Wizualizacje pokazują, jak wszystko będzie wyglądało po zakończeniu tej inwestycji Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Facebookk M. Bazylak/mat. UM DG
W Dąbrowie Górniczej powstaje nowe centrum przesiadkowe w śródmieściu, tuż obok dworca kolejowego PKP. Zmieniają się też inne drogi i połączenia komunikacyjne. Prace przebiegają sprawnie a na zdjęciach widać już między innymi pierwszy tunel dla pieszych i pasażerów, który powstaje pod linią kolejową Katowice - Warszawa, tuż obok wspomnianego dworca.

Codziennie we wszystkich miejscach, związanych z inwestycją zmieniającą cały układ komunikacyjny w mieście pracuje około 300 osób. Efekty tych prac są widoczne z każdym kolejnym tygodniem. Jednym z takich właśnie efektów jest widoczny już tunel dla pieszych i pasażerów, jaki powstaje pod torami kolejowymi koło dworca.

Podobny tunel powstaje kilkaset metrów dalej, w miejscy przejazdu kolejowego przy ul. Konopnickiej, który docelowo zostanie zamknięty. Tutaj również wkrótce przekopany zostanie tunel pieszo-rowerowy, jaki będzie funkcjonował po zakończeniu całego przedsięwzięcia. A kierowcy przejadą na drugą stronę miasta, m.in. w stronę jezior Pogoria i Zielonej, także pod torami kolejowymi, ale tunelem przy nowym centrum przesiadkowym, którego budowa jeszcze się nie rozpoczęła. Taki właśnie nowoczesny tunel pojawi się na przedłużeniu ul. Kościuszki.

Jak się okazuje zamknięty dziś przejazd kolejowy przy ul. Konopnickiej, po wykopaniu tunelu pieszo-rowerowego, zostanie ponownie otwarty dla kierowców w maju tego roku. Obecnie trzeba korzystać z wytyczonych objazdów. Tak więc, by dostać się na Łęknice, do parku Zielona czy nad Pogorię, trzeba kierować się na wiadukt kolejowy przy ulicy Granicznej.

Dąbrowa Górnicza. Budują nowe drogi, tunele, ronda i centrum...

Wiemy też, kiedy planowane jest rozpoczęcie prac przy budowie drugiego centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym w dzielnicy Gołonóg. - Pierwsze prace przygotowawcze planujemy rozpocząć w połowie tego roku, a prace które wymuszą zmianę organizacji ruchu planujemy rozpocząć jesienią - poinformował Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Co się zmieni w śródmieściu?

W ramach całej inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy (centrum przesiadkowe ma obsługiwać minimum pięć autobusów komunikacji zbiorowej); droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; wspomniany tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany.

W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont trwa na ul. Kolejowej, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Nie przeocz

Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście, przyniosą sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.

Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę, czyli m.in. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym, które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego.

Centrum przesiadkowe i nowy układ drogowy w śródmieściu Dąbrowy Górniczej mają być gotowe do końca grudnia 2022 roku, natomiast odbiory i rozliczenie inwestycji zaplanowane zostały do 31 marca 2023 roku.

Całym przedsięwzięciem zajmuje się konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej: Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. To wynik elektronicznej aukcji z 26 maja 2020 roku, która odbywała się na platformie zakupowej PKP PLK. Inwestycja ma zostać wykonana za 229 mln zł, choć do przetargu zwycięskie konsorcjum startował z kwotą ponad 309 mln zł. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Zobacz koniecznie

Wkrótce ma się też rozpocząć przebudowa dworca PKP

W grudniu 2020 roku wyburzony został już stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec będzie funkcjonował w budynku przy torach, który wyremontuje PKP S.A. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane.

Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie