Do Częstochowy przyjechał pierwszy przerobiony autobus hybrydowy. Co w nim zmieniono?

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Do Częstochowy przyjechał pierwszy przerobiony autobus hybrydowy. Co w nim zmieniono? Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Do Częstochowy przyjechał pierwszy przerobiony autobus hybrydowy. Co w nim zmieniono? Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Ciastek
Udostępnij:
Państwowy Autosan przez kilka miesięcy naprawiał jeden z 39 autobusów hybrydowych, które zostały uziemione po tym jak ujawniły się w nich poważne usterki. Jedna z nich doprowadziła do pożaru hybrydy. Teraz przerobiony skład będzie testowany na ulicach miasta.

Przypomnijmy, że w grudniu 2014 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało umowę z firmą Lider Trading na zakup 40 autobusów hybrydowych z napędem elektryczno-gazowym za ponad 65 milionów złotych.

MPK w Częstochowie otrzymało niemal 66 milionów złotych na zakup autobusów w ramach realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu „Gazela”. Ale kiedy hybrydy wyjechały na ulice Częstochowy doszło w nich do usterek, a jedna spłonęła. Ostatecznie pojazdy wycofano z ruchu, a producent upadł.

Żeby uratować sytuację i nie oddawać wielomilionowej dotacji, MPK podjęło współpracę z firmą Autosan, która opracowała rozwiązania pozwalające na wprowadzenie takich modyfikacji, pozwalających na ich bezpieczną eksploatację.

Po Częstochowie jeżdżą niesprawne autobusy

Po Częstochowie jeżdżą niesprawne autobusy ZDJĘCIA

Hybryda zmodyfikowana

Państwowy producent autobusów twierdzi, że udało się tak zmodyfikować hybrydę, że nie tylko jest bezpieczna, ale nadal ekologiczna. W poniedziałek zmodyfikowany egzemplarz zaprezentowany został w częstochowskiej zajezdni.

– Bardzo dziękuję prezesowi firmy Autosan, że podjęła się tego trudnego wyzwania i swoimi specjalistami pracowali nad jedną z hybryd. Doprowadzili, mam nadzieję do takiego stanu, że będziemy mogli znów kursować tymi autobusami – mówił Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.

Hybryda nadal napędzana jest silnikiem gazowo-elektrycznym, jednak zrezygnowano użycia kondensatorów, które powodowały problematyczne usterki. Autosanu zapewnił, że autobus jest bezpieczny i będzie bezpieczny. – Myśmy tutaj zmienili tylko jedną rzecz. Zastąpiliśmy cztery superkondensatory i potężny transformator jednym pakietem baterii. Zmieniliśmy też gruntownie całe oprogramowanie pojazdu – mówił prezes zarządu Autosan sp. z o.o. Eugeniusz Szymonik.

Zobacz i zapamiętaj

Co z kolejnymi 38 autobusami hybrydowymi?

Prezes Autosanu zapewniał, że zastosowane rozwiązania miałyby dać nawet 12 lat bezawaryjnej eksploatacji, przy obniżonej emisji dwutlenku węgla w stosunku do innych autobusów gazowych co najmniej o 30 proc. Koszt tej przeróbki oscyluje w granicach nieco ponad 500 tys. zł.

Jeśli autobus przejdzie pomyślnie testy na ulicach Częstochowy, a ugoda z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie podpisana, to otwarta zostanie droga do modernizacji kolejnych hybryd.

To jest zabawne

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie