Przypomnijmy, że w grudniu 2014 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało umowę z firmą Lider Trading na zakup 40 autobusów hybrydowych z napędem elektryczno-gazowym za ponad 65 milionów złotych.
MPK w Częstochowie otrzymało niemal 66 milionów złotych na zakup autobusów w ramach realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu „Gazela”. Ale kiedy hybrydy wyjechały na ulice Częstochowy doszło w nich do usterek, a jedna spłonęła. Ostatecznie pojazdy wycofano z ruchu, a producent upadł.
Żeby uratować sytuację i nie oddawać wielomilionowej dotacji, MPK podjęło współpracę z firmą Autosan, która opracowała rozwiązania pozwalające na wprowadzenie takich modyfikacji, pozwalających na ich bezpieczną eksploatację.
Po Częstochowie jeżdżą niesprawne autobusy ZDJĘCIA
Hybryda zmodyfikowana
Państwowy producent autobusów twierdzi, że udało się tak zmodyfikować hybrydę, że nie tylko jest bezpieczna, ale nadal ekologiczna. W poniedziałek zmodyfikowany egzemplarz zaprezentowany został w częstochowskiej zajezdni.
– Bardzo dziękuję prezesowi firmy Autosan, że podjęła się tego trudnego wyzwania i swoimi specjalistami pracowali nad jedną z hybryd. Doprowadzili, mam nadzieję do takiego stanu, że będziemy mogli znów kursować tymi autobusami – mówił Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.
Hybryda nadal napędzana jest silnikiem gazowo-elektrycznym, jednak zrezygnowano użycia kondensatorów, które powodowały problematyczne usterki. Autosanu zapewnił, że autobus jest bezpieczny i będzie bezpieczny. – Myśmy tutaj zmienili tylko jedną rzecz. Zastąpiliśmy cztery superkondensatory i potężny transformator jednym pakietem baterii. Zmieniliśmy też gruntownie całe oprogramowanie pojazdu – mówił prezes zarządu Autosan sp. z o.o. Eugeniusz Szymonik.
Zobacz i zapamiętaj
Co z kolejnymi 38 autobusami hybrydowymi?
Prezes Autosanu zapewniał, że zastosowane rozwiązania miałyby dać nawet 12 lat bezawaryjnej eksploatacji, przy obniżonej emisji dwutlenku węgla w stosunku do innych autobusów gazowych co najmniej o 30 proc. Koszt tej przeróbki oscyluje w granicach nieco ponad 500 tys. zł.
Jeśli autobus przejdzie pomyślnie testy na ulicach Częstochowy, a ugoda z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie podpisana, to otwarta zostanie droga do modernizacji kolejnych hybryd.
To jest zabawne
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?