Ekologiczne oszustwo? Problemy volkswagena nie robią u nas wrażenia [WIDEO]

Sławomir Cichy
Kłopot z katalizatorami spalin? Usuwanie filtra DPF kosztuje już od 199 zł. Nieplagalne, ale wykonawcy reklamują się wszędzie
Kłopot z katalizatorami spalin? Usuwanie filtra DPF kosztuje już od 199 zł. Nieplagalne, ale wykonawcy reklamują się wszędzie 123RF
Volkswagen afera: Na pytanie o ekologiczne oszustwo niemieckiego producenta aut w USA, mechanicy i klienci w naszym regionie wzruszają ramionami

Volkswagen afera:

Amerykańska federalna Agencja Ochrony Środowiska zarzuciła volkswagenowi świadome używanie specjalnego oprogramowania, manipulującego pomiary zawartości szkodliwych substancji w spalinach, co oznacza łamanie ustawy o ochronie klimatu. Zarzut dotyczy samochodów osobowych wyposażonych w silniki 2.0 TDI. Co na to kierowcy w naszym regionie?

No cóż, gdyby Amerykanie zdecydowali się sprawdzić samochody jeżdżące po naszych drogach, prawdopodobnie 22 września po raz pierwszy w historii byłby prawdziwym dniem bez samochodu - nie tylko na Śląsku ale i w Polsce. Według różnych szacunków, nawet co trzeci diesel jeżdżący po naszych drogach ma wycięty - na zlecenie właściciela - filtr cząstek stałych.

Sprawdziliśmy, katalizatory wycinane są jeszcze częściej i zastępowane zwykła rurą. Co najbardziej interesuje kierowców podczas takiej operacji? Oczywiście cena za usługę. I czy nie zaszkodzi to autu.

Pierwsze miejsce w rankingu Internetowego Samochodu Roku w kategorii samochody używane za 2014 r. zdobył u nas, podobnie jak w poprzednich latach, vw golf. Najczęściej poszukiwane są na rynku wtórnym modele piątej lub szóstej generacji wyprodukowane po 2003 roku, z silnikami diesla i nadwoziem typu hatchback. Kolejne miejsca w rankingu portalu Otomoto.pl zdobyły audi A4 i passat. Naturalnie również z silnikami diesla. Poza podium znalazły się ople astra i skody, ale jak można się spodziewać - z silnikami wysokoprężnymi.

Jak się okazuje, przy zakupie używanego auta najważniejszym kryterium jest cena, potem marka i silnik.

Ekologia to kryterium rzadko brane pod uwagę

Michał Kopeć, ekspert motoryzacyjny, mówi, że w polskich warunkach najważniejsze jest to, by auto jeździło w miarę bezawaryjnie, a ceny części zamiennych były niskie. - Ekologia, a co za tym idzie wszelkie urządzenia, których zadaniem jest zmniejszenie emisji spalin, to dla naszych kierowców jedynie kłopot i zawracanie głowy - mówi.

Wtóruje mu Paweł Więcław, redaktor naczelny portalu ogłoszeniowego AutoMotoBiznes.pl.

- Dla większości osób problem emisji spalin jest wymysłem ekologów, a nie realnym problemem - dodaje.

Trudno się z tymi twierdzeniami nie zgodzić, skoro fora internetowe, portale miłośników danej marki, a nawet strony z ogłoszeniami pełne są informacji jak, gdzie i za ile można usunąć zużyty katalizator albo filtr cząstek stałych.

- Istnieją zakłady mechaniczne, które niemal specjalizują się w wycinaniu filtrów cząstek stałych. Choć to nielegalne. Taki samochód nie ma prawa przejechać nawet jednego metra, ponieważ narusza w ten sposób przepisy homologacyjne - mówi prof. Marek Brzeżański, dyrektor Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych. Jak tłumaczy, zamontowane w samochodach filtry (tzw. DPF), ograniczające emisję spalin, trzeba wymienić po około 250 tys. km. Problem w tym, że np. w volkswagenach nowy filtr kosztuje około 8 tys. zł.

Profesjonalne usuwanie filtra DPF już od 199 zł

To jedna z reklam, jaka wyświetla się po wpisaniu frazy „Koszt wycięcia DPF” w wyszukiwarkę internetową. Co ciekawe, firma, która się w ten sposób reklamuje, jako kolejne atuty, by skorzystać z jej usług podaje: „Gwarancja 3 lata na piśmie! Ubezpieczenie naprawy w PZU oraz certyfikat gwarantujący poprawność oprogramowania”. Jakby ktoś miał wątpliwości, czy działają zgodnie z prawem, to jest też informacja: „Pracujemy wyłącznie na oryginalnym sprzęcie z najwyższej półki , zgodnie z zaleceniami producentów”.

- Polskie normy emisji spalin, sprawdzane na stacjach diagnostycznych, są na tyle liberalne, że choć taki samochód emituje zdecydowanie więcej zanieczyszczeń niż powinien, to nadal może być dopuszczany do ruchu - puentuje prof. Brzeżański.

Znaleźliśmy też w sieci instruktaż, jak w domowych warunkach krok po kroku wyciąć katalizator spalin. Poradniki skierowane są do właścicieli konkretnych modeli aut, a firmuje jedno z dużych wydawnictw na polskim rynku.

Współpraca: Maciej Pietrzyk

Wyniki testu drogowego

Czysty diesel to wielkie oszustwo?

Brytyjski dziennik „The Ti-mes” już dawno zwracał uwagę, że kierowcy i piesi są wprowadzani w błąd przez unijne testy emisji spalin, które miały ograniczyć zabójcze zanieczyszczenie powietrza. Wprost nazwał to „wielkim oszustwem dotyczącym emisji toksyn przez diesle”.

Z kolei „Sunday Times” poprosił firmę Emissions Analytics o przetestowanie nowych samochodów z silnikami Diesla, formalnie spełniających normę Euro 6, w warunkach rzeczywistych, podczas jazdy po bocznych uliczkach i po autostradzie.

Analizatory spalin zapewniały stały odczyt faktycznej emisji zanieczyszczeń, zwłaszcza tlenków azotu, których kluczowy składnik, dwutlenek azotu jest silną toksyną podrażniającą płuca.

Przetestowano 29 nowych samochodów z silnikami Diesla z certyfikatem Euro 6 i większość wytwarzała na drodze znacznie więcej tlenków azotu niż wskazuje ta norma. Jednym z najgorszych był Vauxhall Zafira 1,6 Tourer, którego wysokoprężny silnik ecoFLEX emitował spaliny przekraczające 9,5 razy limit Euro 6. Podobnie BMW X3 z 2-litrowym silnikiem turbodiesel i napędem na cztery koła wytwarzał 9,9 raza więcej tlenków azotu, niż na to pozwala norma Euro 6.

Citroen C4 Picasso 2.0 BlueHDi, pięciokrotnie przekraczał poziom Euro 6; Volkswagen Polo diesel sześciokrotnie a Mazda 6 sedan z silnikiem 2,2 SkyActiv-D najbardziej alarmujące wyniki notowała przy każdym, choćby najmniejszym przyśpieszeniu po zwolnieniu np. na progach zwalniających. W tych sytuacjach Emisja tlenków azotu przekraczała limit nawet 12,6 raza.

Silniki Diesla mogą pracować czysto, ale to kosztuje.

Przeprowadzono szczegółowy test, którym mercedes-benz C 220 sedan przejechał tymi samymi drogami , co inne testowane auta. Przez pierwsze 15 minut zimny silnik wytwarzał 8,3 raza więcej toksyn, niż pozwala norma Euro 6. Jednak gdy się zagrzał, emisja spalin znacząco spadła i utrzymywała się poniżej limitu nawet przy dużej prędkości na autostradzie.

Oprac. CIS

Zwracacie uwagę na to, ile wasz wóz emituje spalin? Dyskutujcie z autorem

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kadim

Witam. Jak się tak teraz zastanawiam jak i pewnie większość posiadaczy felernych aut diesla co teraz bedzie. Otóż posiadam v golf blue motion 1.6 i mam wyjęty ten filtry a właśnie dziś dostałem list z salonu VW ze moje auto jest na tej liście. Co teraz powinienem zrobić ? Dalej czekać czy znowu iść do mechanika i wstawić filtr spowrotem :/ bo pewnie niedługo się zgłoszą po moje auto

b
bobik

podchodzisz do oszustwa jak typowy cwaniaczek. Bity, kradziony, nieważne ale niemiecki. Jeszcze dobrze się odsprzeda! Oszustwo powinno być napiętnowane a oszusta powinno się bojkotować. Dwa lata temu była sprawa odświeżanych wędlin, soli do posypywania dróg. Takie drobne oszustwa.

b
bq

Tu nie idzie o to, ktory mniej czy wiecej spali - nie zrozumiales chlopie problemu. Pewnie, ze sa samochody, ktore spala duuuzo wiecej.
Tu chodzi o oszustwo i wyludzenie. Oszustwem jest zanizenie spalania w danych pojazdu, a wyludzeniem zadanie za to pieniedzy. Problemu by nie bylo, gdyby wskazniki dzialaly OK a Vw o wlasciwej emisji informowal.
Coz w Polsce najoczywistsze fakty, trzeba ludziom tlumaczyc - bo moralnosc (nietylko kupiecka ) w glowach nie gosci - wygnalo ja komusze cwaniactwo.

G
Gość

i nikt mnie nie przekona że jankeski cud techniki np chevrolet z silnikiem 3500ccm albo 5000ccm wydziela mniej toksyn niż oszukańczy silnik VW. Ciekawe, którzy spekulanci zarobią miliardy dolarów na obniżeniu a później podwyższeniu akcji koncernu VW-Audi?
Czy Usa nie robią już "bokami" ?
Mam 3 pytania do obruszonego na VW wicepremiera Piechocińskiego (....W 1987 ukończył studia na Wydziale Handlu Wewnętrznego w Szkole Głównej Planowania i Statystyki...):
- Czy możesz wskazać stację diagnostyczną w III RP, która przy przedłużeniu ważności dowodu rejestracyjnego sprawdza w dieslach poziom emisji toksyn?
- Ile procent diesli jeżdżących po polskich drogach nie puszcza czarnych bączków?
- Czy diesle pracujące na rzecz polskiej wsi poddawane są jakiejś kontroli technicznej, zwłaszcza na poziom emisji rakotwórczych toksyn?

(Od źródeł zbliżonych do producentów rolnych słyszałem, że spaliny z silnika wpuszczone do tunelu z pomidorami powodują, że po jednej nocy pomidory zielone stają się czerwone.)

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3