18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Europa Centralna: Galeria mogła być unikatowa, a jest jedną z wielu [ZDJĘCIA]

Justyna Toros
Tłumu klientów w Europie Centralnej nie ma. Centrum handlowe ratuje się weekendowymi imprezami, w tygodniu są tutaj pustki
Tłumu klientów w Europie Centralnej nie ma. Centrum handlowe ratuje się weekendowymi imprezami, w tygodniu są tutaj pustki Mikołaj Suchan
Europa Centralna obchodzi pierwsze urodziny. Czy ten rok pozwolił się wstrzelić w duży rynek? To mogło być miejsce, które przyciągnie tłumy, ale stało się standardowym centrum handlowym. Czy lubicie Europę Centralną? Zagłosujcie w sondzie.

Europa Centralna obchodzi rok działalności:

Mija rok, od kiedy na śląskiej mapie galerii handlowych pojawiła się gliwicka Europa Centralna. Miał być ogromny sukces, wielu klientów z zagranicy i prestiżowi najemcy, a jest... zwyczajnie. I chociaż dyrekcja Europy Centralnej chwali się, że co miesiąc liczba klientów wzrasta o 10 proc., to nie podaje konkretnych liczb. A widząc, ile aut stoi na parkingu obok galerii, nawet w weekendy, można przypuszczać, że nie są one rewelacyjne.

ZOBACZ KONIECZNIE:
BĘDĄ TRZY NOWE GALERIE HANDLOWE W KATOWICACH

Dodajmy, że Silesia City Center w ubiegłym roku miała 15 mln klientów, a Galerię Katowicką w ciągu pół roku od otwarcia odwiedziło aż 5 mln osób.A są to galerie, a nie parki handlowe jak EC. - Głównym problemem jest tu dobór najemców - przyznaje dr Małgorzata Twardzik z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. - Nie przystaje on do potrzeb klientów, to po prostu powielenie standardów. Nie ma nic, co mogłoby stać się wyróżnikiem tego miejsca.

Dr Twardzik podkreśla również, że Europy Centralnej nie można porównywać do SCC lub Galerii Katowickiej, bo w tej pierwszej są duże hale, typowo handlowe, a katowickie miejsca są również nastawione na kulturalne doznania odwiedzających.

- Brakuje tu oferty na spędzanie czasu wolnego - podkreśla Małgorzata Twardzik. - Po co jechać na wycieczkę, a dojazd do Europy Centralnej można tak traktować, jeśli możemy kupić coś dużo bliżej domu? Myślę, że powstały dwie koncepcje tego miejsca i próbowano je do siebie dopasować. Niestety, to się nie udało. Ale park handlowy sam w sobie ma potencjał - ocenia Twardzik.

CZYTAJ KONIECZNIE:
LUBIMY GALERIE HANDLOWE, ALE DOCENIAMY TEŻ RYNKI

Pokazują to przykłady naszych zachodnich sąsiadów. Takie parki handlowe znajdują się m.in. w Niemczech, we Włoszech czy w Czechach (znane wszystkim jadącym za granicę Znojmo). Miejsca te są zaz-wyczaj tzw. megastorami outletowymi, czyli hipermar-ketami nastawionymi na wyprzedaże kolekcji. Przyjeżdżają tam osoby szukające promocji, a takich jest w naszym społeczeństwie bardzo dużo. Wykorzystuje to m.in. Fashion House w Sosnowcu, który co prawda nie jest parkiem handlowym, ale galerią oferującą wyprzedaże.
- Pomysł megastorów outletowych zrodził się w Ameryce i sprawdza się bardzo fajnie - wyjaśnia Twardzik. - W takich parkach handlowych można mieć też asortyment specjalistyczny. To przyciąga klientów, bo jest czymś innym. Europa Centralna miała taki potencjał - ocenia Twardzik.

Ostatecznie Europa Centralna ratuje się weekendowymi imprezami, które mają przyciągać odwiedzających. Czy EC pomoże rozbudowa w park biznesowy? - Inwestor rozważa różne opcje zagospodarowania należących do centrum lub sąsiadujących terenów, ale teraz jest jeszcze za wcześnie na to, by mówić o szczegółach - odpowiada Monika Magner, dyrektorka EC.
Wsp. JO

Porównanie galerii

Skąd przyjeżdżają klienci do centrum handlowego?
Większość klientów Silesii City Center i Galerii Katowickiej to mieszkańcy Katowic i miast ościennych, czyli Chorzowa, Siemianowic Śląskich, Sosnowca i Świętochłowic. Do Europy Centralnej przyjeżdżają głównie mieszkańcy Gliwic, Knurowa, Zabrza i Rudy Śląskiej.

Ile jest wynajętej powierzchni w galeriach?
Tylko Silesia City Center ma wynajętą całą powierzchnię i posiada 360 sklepów i punktów handlowych. Niektóre lokale są wynajmowane ponownie, po zwolnieniu ich przez poprzedniego najemcę. Najmłodsza, Galeria Katowicka, wynajmuje obecnie 95 proc. powierzchni i ma ponad 250 sklepów i punktów handlowych. Wkrótce otwarte zostaną dwie restauracje i sklep z biżuterią. Europa Centralna wynajmuje całą powierzchnię galerii, gdzie ma 71 sklepów, a już niedługo otworzą się w nim cztery kolejne. Wciąż jednak park handlowy wynajęty jest w 85 proc. i otwartych jest tam 14 sklepów. Wkrótce będą kolejne trzy.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Ruda
Tam się naprawdę fajnie jedzie po konkretne zakupy. Nie ma tego całego ocierania się z innymi ludźmi jak w Silesii i Galerii. Minusem Centralnej jest mniejszy wybór. Mogłoby być więcej sklepów. I faktycznie - tam powinno być wszystko taniej choćby o 3 zł niż w Silesii czy Galerii, to by Centralna miała więcej klientów.
r
realista
Jak mozna bylo zbudowac cos,po ktorym chodzac co chwile musze wyjsc na dwor.Bez sensu.
Tak sie nigdzie teraz nie buduje.
Wyjscie to zaoferowac cos co bedzie inne od innych blaszakow.
Dodaj ogłoszenie