Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat świętuje sto lat pracy w Polsce. Fabryki w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowały do tej pory 12 milionów samochodów

Stefan Kowlaski (materiały prasowe)
Polski Fiat 500 Topolino linia montażowa Polski Fiat ul. Sapiezynska 6, rok 1938
Polski Fiat 500 Topolino linia montażowa Polski Fiat ul. Sapiezynska 6, rok 1938 Satiz Poland
Marka Fiat obchodzi swoje stulecie w Polsce, choć pierwsze samochody turyńskiego producenta pojawiły się nad Wisłą już w 1906 roku. Bielsko-Biała oraz Tychy to dwa miasta, w których z linii produkcyjnej zjechało dotąd 12 milionów samochodów Fiata. Produkowano tutaj kultowe w naszym kraju Fiaty 126p i 125p. Dziś wykonuje się głównie samochody oparte na legendarnym pierwowzorze włoskiej marki - Fiaty 500.

Pierwsze samochody Fiata jeździły po polskich drogach w 1906 roku

Pierwsze samochody marki Fiat pojawiły się na polskich drogach w 1906 roku. To zasługa firmy Herman Mayer, która była pierwszym przedstawicielem toruńskiego producenta w Warszawie. Kilka lat później, 1 maja 1913 roku w Polsce otwarto salon Fiata. 2 lutego 1920 roku Herman Mayer podpisał kontrakt o utworzeniu w stolicy spółki Polska Fiat.

10 stycznia 1921 roku położono kamień węgielny pod budowę fabryki Fiata w Polsce. Kryzys ekonomiczny spowodował, że opóźniła się ona aż o 10 lat.

W drugiej połowie lat dwudziestych Fiat był jedną z najbardziej popularnych marek w Polsce. Jego roczna sprzedaż wynosiła średnio 450 samochodów (najchętniej kupowano model Fiat 501), a prowadzona była w niezależnych punktach znajdujących się w głównych miastach w Polsce, m.in. we Lwowie, Poznaniu czy Krakowie.

W 1922 roku Polski Fiat otworzył w Hotelu Europejskim w Warszawie własny salon sprzedaży.

Produkcja samochodów marki Fiat rozpoczęła się w 1931 roku

Niepowodzenie krajowych inicjatyw produkcyjnych w latach dwudziestych i późniejszy kryzys światowy sprawiły, że polski rząd postawił na produkcję licencyjną. 21 września 1931 roku dyrekcja Państwowych Zakładów Inżynieryjnych (PZInż.) i dyrektor Inspektoratu Fiat na Europę Środkowo-Wschodnią podpisali umowę, która zakładała, że przez dziesięć lat z linii produkcyjnych fabryki będzie zjeżdżać dziesięć samochodów dziennie. To jedna z pierwszych w historii umów, w której turyńska firma przekazała zagranicznemu partnerowi licencję na produkcję samochodów.

Zakres działalności spółki „Polski Fiat Spółka Akcyjna” obejmował sprzedaż, zapewnienie zaplecza technicznego oraz obsługę i naprawę samochodów montowanych i produkowanych na licencji udzielonej przez Włochów. Na mocy tej, trwającej aż do II wojny światowej, umowy zostało wyprodukowanych kilka modeli marki Fiat:

  • 508/III (zwany „Junakiem”)
  • 518 „Mazur”
  • Pojazdy użytkowe 621 L i R, 618, a także cała seria modeli pochodnych na użytek cywilny i wojskowy.

Przy użyciu części importowanych z Włoch, montowane były tam także modele:

  • 514
  • 515
  • 524
  • 508/I
  • 508/II
  • 1500
  • 500 Topolino
  • 1100
  • 2800

Szacuje się, że od 1935 do 1939 roku PZInż., a w niewielkiej części także Polski Fiat przy ulicy Sapieżyńskiej, zmontowały i wyprodukowały w sumie ok. 22 tys. gotowych pojazdów i podwozi. Dobrą passę produkcji samochodów marki Polski Fiat przerwała II wojna światowa, podczas której fabryka została całkowicie zniszczona.

Fiat 125p oraz Fiat 126p, czyli legendy polskich dróg

W 1948 r. w Turynie podpisano „Kontrakt o współpracy technicznej między Centralnym Zarządem Przemysłu Metalowego a spółką Fiat w sprawie budowy w Polsce zakładu produkcji samochodów”, który zobowiązywał Fiata do zaprojektowania fabryki o zdolności produkcyjnej do 10 tys. sztuk rocznie i uruchomienia w niej produkcji samochodu średniolitrażowego.

Prace budowlane na Żeraniu ruszyły pod koniec roku, jednak w 1949 roku doszło do zerwania umowy z powodu zaostrzenia zimnowojennych nastrojów.

W 1965 roku rząd polski zdecydował się uruchomić w warszawskiej FSO produkcję nowego samochodu na licencji, który nadałby impuls gospodarce, zwiększyłby eksport kraju i zaspokoiłby potrzeby administracji państwowej. Umowa z Fiatem, która została podpisana 22 grudnia 1965 roku, dotyczyła modelu 1300/1500. Wiosną 1966 roku Fiat zaproponował zastąpienie go modelem 125, będącym jeszcze na etapie projektowym. Rząd polski zaakceptował tę propozycję, ale zadecydował o pozostawieniu silników z Fiata 1300/1500. Z całkowitej produkcji 1,45 mln szt. w latach 1967-1991, aż 875 tys. przeznaczono na eksport.

Oprócz modelu Fiat 125p rząd polski zdecydował się także na uruchomienie produkcji samochodu małolitrażowego. Na mocy umowy licencyjnej podpisanej z Fiatem w październiku 1971 roku dwa lata później z linii montażowych Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechały pierwsze egzemplarze Fiata 126p. W 1975 roku produkcja została uruchomiona także w zakładzie w Tychach, który wybudowano w oparciu o projekt zakładu Fiata w Cassino.

Nie przegap

Świeży powiew po 1989 roku. Do gry wchodzi Cinquecento

Od 1991 roku Fiat 126p był produkowany tylko w Bielsku-Białej, gdzie wytwarzano także silniki. W tyskim zakładzie produkcję „Maluchów” zastąpiono modelem Cinquecento, produkowanym na ostatniej już umowie licencyjnej podpisanej z Fiatem. To pierwszy raz, kiedy światowy producent samochodów wybrał jeden z krajów „zza żelaznej kurtyny” do produkcji tak znaczącego modelu, który miał być przeznaczony do sprzedaży na wszystkich rynkach europejskich.

28 maja 1992 r., po wyprodukowaniu 3,3 mln samochodów, zakończyła się historia FSM. Fabryka została przekształcona w spółkę akcyjną i sprzedana koncernowi Fiat Auto. Proces ten przyspieszono, by uratować przedsiębiorstwo przed nieuchronną upadłością i utratą pracy przez kilkanaście tysięcy pracowników. W ten sposób powstała Fiat Auto Poland, spółka działająca oficjalnie od 16 października 1992 roku.

Bielsko-Biała oraz Tychy - tutaj produkuje się „Car of The Year”

Prawdziwym przełomem dla polskich fabryk Fiata okazała się decyzja o ulokowaniu produkcji Pandy w Tychach, w której produkcję zainwestowano 570 mln euro. Model pojawił się na rynku jesienią 2003 roku. Nakłady kapitałowe wielkości 400 mln euro realizowane były także w Bielsku-Białej, gdzie rozpoczęła się produkcja silnika Multijet 1.3.

W 2007 roku w Tychach z linii produkcyjnych zjechał pierwszy Fiat 500, który został oficjalnie zaprezentowany w Turynie 4 lipca, dokładnie 50 lat po debiucie jego słynnego poprzednika. Oba modele z Tychów otrzymały tytuł „Car of The Year”. Żaden zakład w Europie nie produkował do tej pory jednocześnie dwóch „samochodów roku”.

W celu uruchomienia nowego modelu fabryka w Tychach została rozbudowana i zmodernizowana za sprawą dodatkowych inwestycji wynoszących 300 mln euro. Z tyskiej fabryki wyjeżdżały także takie modele Fiata: jak Seicento, Punto, Bravo, Brava, Marea, Ducato, Uno, Siena czy Palio Weekend. Obecnie Zakład FCA Poland produkuje Fiata i Abartha 500 oraz Lancię Ypsilon.

Od 1971 do 2019 roku bielska i tyska fabryka wyprodukowały przeszło 12 milionów samochodów, w tym ponad 2 miliony kultowego modelu 500.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera