Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gliwice. Tak powstawał węzeł, który połączył A1 z DTŚ. W ramach inwestycji wybudowano most i cztery wiadukty. To była ogromna inwestycja

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Tak postępowały prace na budowie węzła łączącego autostradę A1 z DTŚ w Gliwicach w 2013 roku.
Tak postępowały prace na budowie węzła łączącego autostradę A1 z DTŚ w Gliwicach w 2013 roku. Reporterzy DZ
W ciągu nieco ponad dwóch lat tuż obok największego węzła autostradowego w Europie - Gliwice Sośnica - niewiele dalej, powstał drugi przeogromny węzeł. Połączył on autostradę A1 z Drogową Trasą Średnicową (DTŚ). Jego koszt pochłonął 253 000 634,49 zł. Zobaczcie, jak go budowano.

Gliwice. Tak powstawał węzeł, który połączył A1 z DTŚ. W ramach inwestycji wybudowano most i cztery wiadukty. To była ogromna inwestycja

Inwestycja za niebotyczne pieniądze na niebotyczną skalę. Tak śmiało można powiedzieć o tym, co przed dziesięcioma laty działo się w Gliwicach-Sośnicy. Zaledwie kilka lat po tym, jak w tym miejscu powstał największy autostradowy węzeł w Europie, realizowano już kolejne przeogromne drogowe przedsięwzięcie. I to niewiele dalej.

Mowa o węźle, który połączył autostradę A1 z Drogową Trasą Średnicową (DTŚ). Ten również został stworzony w Sośnicy. Powstał w ramach budowy DTŚ w Gliwicach. Prace związane z jego budową rozpoczęły się w momencie przekazania wykonawcy - była nią firma SKANSKA S.A. - a nastąpiło to dokładnie 17 lipca 2017 roku.

W 2013 roku prace były już bardzo zaawansowane

Prace związane z budową gigantycznego skrzyżowania już trwają i są doskonale widoczne. Betonowe podpory, które wyniosą DTŚ i łącznice w górę, są już w większości gotowe. Powstają również słupy na samej autostradzie. Robotnicy przygotowują się teraz do kolejnego etapu, czyli zamontowania na nich konstrukcji nośnej. To zadanie będzie realizowane fazami do wiosny przyszłego roku - pisaliśmy wówczas na łamach „Dziennika Zachodniego".

Nieco ponad rok później - 31 października 2014 roku - media obiegła informacja o tym, że prace przy budowie węzła zostały zakończone. W sumie trwały one niewiele ponad dwa lata. Drogowcy szybko uwinęli się z robotami. A trzeba przyznać, że prac do wykonania było całe mnóstwo. Dość powiedzieć, że tylko jeśli chodzi o obiekty inżynierskie (mosty i wiadukty) pojawiło się ich podczas budowy węzła aż pięć.

Powstały m.in. wiadukty i mosty

- Na odcinku tym zrealizowano 5 obiektów inżynierskich: wiadukt w ciągu DTŚ nad ul. Kujawską o rozpiętości 24,0 m i szerokości 30,4m, wiadukt w ciągu DTŚ nad ul. Błonie o rozpiętości 22,0 m i szerokości 30,7m, most w ciągu DTŚ nad autostradą A1 i rzeką Kłodnicą (rozpiętość 448,7m, szerokość 36,5m), wiadukt w ciągu DTŚ nad ul. Wschodnią o rozpiętości 20,0 m i szerokości 33,9m i wiadukt w ciągu DTŚ nad torami PKP o rozpiętości 21,0 m i szerokości 33,9m - wyliczano w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Na tym jednak nie koniec. Żeby węzeł mógł powstać konieczna była przebudowa trzech ulic: Kujawskiej, Błonie oraz Wschodniej. Nie mogło się też obyć bez ingerencji w pobliskie chodniki, czy poboczne drogi gruntowe. One także wymagały przebudowy. Do nowej rzeczywistości w cieniu kolejnego węzła w Sośnicy musiały się też przyzwyczaić zwierzęta, dla których wykonano przejścia.

Postawiono także 14 kilometrów ekranów akustycznych, pasy zieleni izolacyjnej. Stworzono również System odwodnienia i urządzeń oczyszczających wody opadowe z powierzchni jezdni – osadnik zintegrowany z separatorem substancji ropopochodnych.

Całość prac pochłonęła w sumie 253 000 634,49 zł brutto. Na ogromną kwotę złożyło się kilka źródeł finansowania. Część pieniędzy wyłożyła Unia Europejska z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Pieniądze pochodziły również z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, rezerwy subwencji ogólnej określonej oraz z kasy miejskiej Gliwic.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera