Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i PKN Orlen będą współpracować na rzecz niskoemisyjnej komunikacji publicznej
9 października podczas konferencji Impact mobility rEVoloution w Katowicach Górnośląsko-Zagłębiowska oraz PKN Orlen podpisali list intencyjny w sprawie niskoemisyjnej komunikacji publicznej. Zakłada on wymianę informacji oraz działania związane z przygotowaniem się do realizacji projektów dotyczących infrastruktury i dostaw wodoru.
PKN Orlen wspólnie z GZM ma podjąć działania na rzecz maksymalnego udziału transportu niskoemisyjnego, opartego o zasilanie wodorowe, w transporcie publicznym na obszarze Metropolii.
- Zgodnie z naszą strategią, wpisujemy się w globalny trend rozwoju nowoczesnych, a przy tym ekologicznych technologii - mówił Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. - Stawiamy na rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Jednym z nich jest produkcja oczyszczonego wodoru. Współpraca z Metropolią GZM jest naszą odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce - dodawał.
Wodór to bezpieczne i przyjazne środowisku paliwo. Pozyskiwany jest m.in. z odnawialnych źródeł energii. Po oczyszczeniu może być stosowany w pojazdach elektrycznych, stanowiąc w niedalekiej przyszłości alternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych i baterii litowo-jonowych, szczególnie w transporcie publicznym.
- Jednym z naszych priorytetów jest redukcja niskiej emisji i wdrażanie proekologicznych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze transportu publicznego - mówił Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM. - Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jesteśmy jednym z największych organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce. Stanowi to również olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN ORLEN będziemy wspierać rozwój tej technologii - podkreślał.
Orlen podjął decyzję o budowie instalacji doczyszczania wodoru, który będzie wykorzystywany do napędzania samochodów i autobusów elektrycznych. Instalacja ma powstać w Trzebini. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.
- Pojazdy napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji - uważa Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych. - Charakteryzuje je krótki czas ładowania, znacznie większy zasięg oraz brak konieczności utylizacji lub recyklingu zużytych baterii. Co istotne, wodór można też w prosty sposób magazynować i przewozić. Czysty wodór będzie zyskiwał na znaczeniu, a my chcemy mieć istotny udział w jego produkcji – mówił.
Dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem PKN ORLEN posiada już na niemieckich stacjach paliw. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach. UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?