Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ikarus 280. Jak symbol komunikacji autobusowej w Polsce trafił do naszego kraju?

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Ikarus 280. Jak symbol komunikacji autobusowej w Polsce trafił do naszego kraju?Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Ikarus 280. Jak symbol komunikacji autobusowej w Polsce trafił do naszego kraju?Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE archiwum DZ
Jeszcze kilkanaście lat temu trudno było sobie wyobrazić ulice polskich miast bez ikarusów. Produkowane na Węgrzech autobusy przez wiele lat trafiały do Polski przez jeszcze w ramach umów zawieranych w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Najpopularniejszym z ikarusów, które miliony Polaków woziły do pracy, szkoły i na zakupy był ikarus 280.

Początki fabryki, z taśm której wyjeżdżały ikarusy, sięgają jeszcze końcówki XIX wieku. Autobusy produkowano tutaj już w okresie międzywojennym. Ale dopiero te produkowane po II wojnie światowej zyskały sławę w Polsce. WPK Katowice użytkowały między innymi ikarusy 556, których trafiło do nas ponad dwieście. Jego następcą był ikarus 260, czyli krótki - z trzema drzwiami. W ciągu trzydziestu lat produkcji powstało ich ponad 70 tysięcy, a sporo z nich trafiło do Polski. Ale synonimem ikarusa został ikarus 280, czyli autobus przegubowy, którym chociaż raz w życiu jechał chyba każdy.

Cztery drzwi, rzędy dwóch siedzeń po stronie drzwi i jednego po drugiej, a także guma i specjalna konstrukcja z rur na przegubie - tak właśnie jeździło się ikarusami. Wielu pamięta też okna, które zimą może nie do końca zapewniały w autobusie dobrą temperaturę, ale za to latem dawały taką klimatyzację, jakiej nie ma dzisiaj żaden niskopodłogowiec.

Oczywiście, nie było w ikarusach żadnych elektronicznych wyświetlaczy informujących o trasie autobusu czy najbliższym przystanku. Były za to dykty z wypisaną na nich trasą. Czasem wkładane do specjalnych pojemników na takie tablice, a czasem po prostu między okna. Ech, wspomnienia...

Pierwszych piętnaście ikarusów 280 zostało sprowadzonych do WPK Katowice w 1974 roku. Wkrótce stały się to najpopularniejsze autobusy wykorzystywane w Polsce w komunikacji miejskiej i to na wiele lat. Dopiero kilka lat temu regionalni przewoźnicy wymienili tabor i pozbyli się ikarusów mających na liczniku czasem ponad milion kilometrów przebiegu.

Na szczęście, niektórzy, tak jak PKM Sosnowiec, zdecydowali się na pozostawienie ikarusa jako autobusu zabytkowego. I bardzo dobrze, że nadal jest na chodzie, bo ikarus 280 to niewątpliwie część historii polskiej komunikacji miejskiej.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera