Ile kosztuje km autostrady? W Polsce drożej niż w Niemczech i Czechach

Michał WrońskiZaktualizowano 
arc.
Budowa jednego kilometra autostrady kosztuje w Polsce średnio 9,6 miliona euro - tak podała właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To więcej niż w Czechach (8,86 mln euro za km), Niemczech (8,24 mln euro), Słowenii (7,29 mln euro) oraz Danii (5,89 mln euro), ale nieco mniej niż średnia europejska, która wynosi ok. 10 mln euro.

Są jednak wyjątki. Droższy od średniej ogólnopolskiej okazał się m.in. koszt budowy odcinka autostrady A2 między Łodzią i Warszawą (ok. 2 mln euro za 1 km) oraz A1 między Gliwicami Sośnicą a Zabrzem Maciejowem.

Jak tłumaczą drogowcy wynika to z tego, że na połowie długości zabrzańsko - gliwickiego fragmentu trasy wybudowano aż 13 obiektów inżynierskich - mosty, wiadukty, przepusty dostosowane do migracji zwierząt oraz estakady (w tym półtorakilometrową estakadę - największy taki obiekt na Śląsku i czwarty w Europie).

Ile kosztuje budowa autostrad? Ile ich jest?

  • Austria: 1696 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 12,87 mln euro
  • Czechy: 729 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,86 ml euro
  • Dania: 1130 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 5,89 mln euro
  • Hiszpania: 14021 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 6,69 mln euro
  • Holandia: 2631 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 50 mln euro
  • Irlandia: 663 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 10 mln euro.
  • Litwa: 309 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 4 mln euro
  • Niemcy: 12 813 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,24 mln euro
  • Norwegia: 344 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 18 mln euro
  • Słowenia: 747 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 7,29 mln euro
  • Węgry: 1273 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 11,87 mln euro.
  • Polska: 1224,4 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 9,61 mln euro.


*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Ile kosztuje km autostrady? W Polsce drożej niż w Niemczech i Czechach - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 27

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
p
piechowski

moze ja nie potrafie liczyc 3.000.000.000 za 4okm?????????????

zgłoś
m
mik

tą samą drogę można by wybudować za połowę ceny ale po co skoro można drogo i się przy okazji nachłapać. Jest kasa to nikt nie pyta ile za to można zrobić tylko ile z tego można się nachłapać. Taka to nasza polska mentalność. W Kielcach pobudowano przystanki miejskie za 270tys zlotych jeden. I jakoś nikt nie ma z tym problemu. Przystanek jak każdy inny ale kosztował tyle co budowa domu! I jak w tym kraju ma być dobrze, skoro tutaj każdy tylko pod siebie patrzy, żeby z póli jak najwięcej wyszarpać. Czy tych dróg nie mogły by robić państwowe firmy, swoim sprzętem i zatrudniając naszych ludzi? ludzie mieli by pracę i tanio wybudowane drogi. To tak jak by chłop wziął kredyt na remont mieszkania i płacił synowi, który z nim mieszka za to że mu pomaga i to po zawyżonych stawkach. Albo jak słyszę, że np. Wrocław wydał 4mln złotych na odśnieżanie to się pytam czy oni nie mogli by mieć swoje transportu, którym świadczyli by usługi i zarabiali a zimą odśnieżali sobie drogi?? Niegospodarność i marnotrawienie pieniędzy na każdym kroku. Jest kasa to trzeba z niej jak najwięcej nabrać. Nie wierzę, żeby w tym kraju było kiedykolwiek normalnie. Jak by nie unia europejska, która daje możliwość pracy milionom polaków, to Polska już dawno była by na poziomie Ukrainy

zgłoś
S
SD

odnoszę się do komentarza pana toro. CZY ty WIESZ CO OZNACZA SŁOWO DOWN??? I myślę że NIE!!! ponieważ po treści twojej wypowiedzi to nie wiesz co piszesz. Może przejdź się do księgarni i przeczytaj w encyklopedii.

zgłoś
w
www

cena znacząco by spadła gdyby nie setki kilometrów bezsensownych ekranów stawianych w szczerym polu

zgłoś
f
fdfdddf

No no bo Czechy leżą w innej strefie klimatycznej.

zgłoś
p
poldek

Budowa drogi to nie tylko siła robocza. To przede wszystkim czynniki naturalne. W Polsce najbardziej podraża budowę głębokość przemarzania gruntu od 0,8 m poprzez 1 m na przeważającym obszarze kraju po 1,4 m na Suwalszczyźnie i przedgórzu. I tak za wyłączeniem szczególnych przypadków (góry, przedgórza, lokalne skoki wartości przemarzania itp.) wynika: że konstrukcja autostrady w Polsce powinna mieć minimum 95 cm, przy minimalnej możliwej 40-45 cm -np. w Hiszpanii, Włoszech, południowej Francji, Grecji czy Chorwacji. Na zachodzie Niemiec (byłe RFN) konstrukcja musi mieć co najmniej 60 cm. W byłym NRD głębokość przemarzania dochodzi do 80 cm, co jest również mniejszą wartością niż przeciętnie w Polsce, ale ta różnica jest już stosunkowo mała. Do tego dochodzą właściwości nośne gruntów, głębokość wykształconej gleby, warunki wodne itp. I tak np. po części depresyjna, a w zdecydowanej większości nizinna Holandia ma najdroższe koszty budowy -nawet 5-krotnie wyższe niż u nas, z kolei wyżynna Hiszpania ma głównie koszty kucia skał, natomiast praktycznie pomijalne koszty wzmacniania gruntów -występują tylko lokalnie. Palowanie, czy wymiana gruntów nie występuje w całej Południowej Europie, jak również w Bawarii, czy dużej części Anglii, odwrotnie w Holandii, czy np. na Żuławach, całym Pomorzu, Mazurach. Gospodarka wodna z kolei w Niemczech to mistrzostwo świata, uregulowane rzeki, prawie brak rozlewisk (versus obwodnica Augustowa w Polsce). Innym czynnikiem kosztowym jest urbanizacja, w Polsce po części chaotyczna, przy budowie autostrad przesiedliliśmy najwięcej mieszkańców w Europie w XXI w., a nie oszukujmy się -nasza sieć drogowa jest nadal uboga. Fragment autostrady A2 w Warszawie kosztował 1 mld zł za km i dość znacznie podniósł średnią. Fragment zakopianki z tunelem też znacznie podniesie koszty -cały tunel będzie musiał być wzmacniany, podobnie jak w niższej części gór w Austrii, ale przeciwnie do skalistej Hiszpanii, gdzie po wydrążeniu tunel jest od razu stabilny -oczywiście na tym prace i tam się nie kończą. Czeka nas także budowa S8 nad Biebrzą -największym rozlewiskiem w Europie na zachód od Buga. Różnica jest także w obiektach nad Wisłą -kilometrowe mosty na grząskim terenie. Nie da się porównać z budową mostu nad uregulowanym Renem.

Także różnice nie biorą się znikąd -zanim coś prosto skomentujemy zastanówmy się... Warto sobie zdawać sprawę i z tego, że możemy zbudować w Polsce najwyższy wieżowiec świata (no dobra -w Europie) i o ile w Warszawie może się to opłacić, o tyle np. na Żuławach w Gdańsku już nie. I nie chodzi wcale o możliwości pozyskania klientów i dobrej ceny najmu, ale o specyfikę gruntu.

zgłoś
G
GUN-freedom

Urzędasa nawet na szczeblu ministerialnym nie interesuje "taniość" i jakość autostrady. Wręcz przeciwnie, im droższa tym większy % do kieszeni- on w zamian przymknie oko na jakość.

zgłoś
n
nict

To bez sensu, niby tania u nas siła robocza a cena jakby za wysoka. ledwo 2 marne pasy, brak dobrych mop-ów, zero wiaduktów i tuneli. Większość płaskich odcinków, grunt nośny, mało wykupów ziemi. a w dodatku kryterium to minimalna cena, a jakość poniżej krytyki. a ile bez sensownych podrażających rozwiązań i ciekawe czy wszystko jest transparentne. Na dzisiejsze 20 baniek za 1 km to może kosztować zakopianka w klasie autostrady a realny termin jej budowy to 3020 rok.

zgłoś
r
racjonalista i monarchista

Pewnie to miało być 20, a nie zdziwiłbym się jak i ze 200. W Polsce potrafią rozkradać lepiej niż na Zachodzie. RAZ SIERPEM RAZ MŁOTEM W CZERWONĄ HOŁOTĘ!!!

zgłoś
t
toro

ale A2 była droższa od średniej, bo kosztowała 2 mln euro za km... Zatrudniacie Downów do pisania artykułów?

zgłoś
B
Bat na lemingi.

Jak się głosowało na PeełO to głupio się przyznać, że było i jest się durniem.

zgłoś
m
malone74

to spytaj się tej samej UE dlaczego nie potrafi zrobić porządku z remontowaną i budowaną autostradą A3 we Włoszech rejon ponizej Napoli w kierunki Sycylii.Już sami Włosi nawet nie pamietają dobrze ile lat tam prace trwają i nie zanosi się na koniec,a kasa tam płynie na tą drogę non stop :)

zgłoś
J
Joł

A8 jest moje

zgłoś
K
Kicper

w Polsce nie całe 10mln, a w Holandii co tak dopiero jest wojna yyyyy nie ma to kurde PIS i inne k**** wam przetrzepały łeb. Nie mówię,że PO jest super, ale napewno lepsze od PIS-u. Gdyby było tak jak chce PIS to Polska by nie istniała

zgłoś
m
miki

Niemiecka Wikipedia podaje jako sredni koszt kilometra autostrady w niemczech kwote 26, 8 milona euro.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3