Rada Ministrów uznała, że jeśli ktoś płaci za kablówkę, to musi mieć telewizor. Stąd też, mimo protestów dotyczących ochrony danych osobowych, przyjęła poprawki do ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym. Zmiana dotyczy operatorów sieci kablowych.
Gdy ustawa wejdzie w życie, będą oni musieli udostępnić Poczcie Polskiej dane osobowe wszystkich swoich klientów.
Operatorzy będą musi poinformować o wszystkich swoich klientach, a także na bieżąco przekazywać informacje o kolejnych. Dane trafią do Poczty Polskiej, która dopilnuje, by użytkownik kablówki zapłacił abonament.
Kiedy toczyły się na ten temat dyskusje publiczne, operatorzy próbowali protestować. Argumentowali to tym, że przy podpisywaniu umów zapewniali swoich klientów o ochronie danych osobowych. Wprowadzone poprawki wymuszają złamanie tych zapisów. Co więcej, w chwili, gdy ustawa wejdzie w życie, będą zobowiązani poinformować swoich klientów o rejestracji telewizora. Osoba, która nie zarejestruje swojego odbiornika na Poczcie Polskiej będzie podlegała opłacie za używanie niezarejestrowanego odbiornika w wysokości 30-krotności opłaty abonamentowej.
Nie wiadomo na razie ile będziemy tego abonamentu płacić. Obecnie wynosi ona 22,70 zł od gospodarstwa domowego, ale kwota może się jeszcze zmienić. Według ostatnich informacji ministra kultury Piotra Glińskiego, ma to być 8 zł miesięcznie. Nie wiadomo również, kiedy nowe przepisy wejdą w życie.
ZOBACZ KONIECZNIE
TABELA OPAT ABONAMENTOWYCH RTV
Największym dostawcą płatnej telewizji w Polsce jest Cyfrowy Polsat, który na koniec marca br. miał sprzedanych 4,78 mln jednostkowych usług tego typu w modelu abonamentowym (w tym 1,03 mln z opcją multiroom) oraz 48,2 tys. w modelu prepaidowym. Platforma nc+ miała 2,1 mln abonentów, sieć UPC Polska - 1,21 mln użytkowników usługi telewizyjnej, a Multimedia Polska - 774,4 tys. klientów usług telekomunikacyjnych. Z kolei Vectra na koniec ub.r. miała 877,5 tys. abonentów telewizyjnych.
Ministerstwo Kultury prognozuje, że po wejściu w życie nowelizacji abonament RTV zacznie płacić ok. 2,8 mln klientów płatnej telewizji, co po uwzględnieniu abolicji (powodującej - w pierwotnym wariancie - utratę ok. 110 mln zł potencjalnych wpływów) przyniesie dodatkowo 620 mln zł rocznie. W ub.r. wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych. 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne. Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w br. przychody abonamentowe zmaleją do 635 mln zł.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?