Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Import samochodów do Polski. Z jakich krajów najczęściej sprowadzamy auta?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 452 879 sztuki, o 2,8% mniej niż rok wcześniej.
Łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 452 879 sztuki, o 2,8% mniej niż rok wcześniej. Lucyna Nenow / Polska Press
W lipcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 67 487 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 7,5% więcej niż rok temu, co oznacza największy wzrost zarejestrowany w tym roku.

- Lipcowy wzrost jest jednak tylko na pozór jest wysoki, bo wynika on z bardzo niskiego importu w roku ubiegłym. Dla przypomnienia, rok temu w lipcu import wyniósł niespełna 63 tys. sztuk i był najniższy od momentu przystąpienia Polski do UE. W tym roku w lipcu było o zaledwie 452 szt. więcej niż w czerwcu. To trzeci miesiąc z rzędu z wynikami bardzo zbliżonymi wynikami na poziomie 66,5-67,5 tys. sztuk. Warto przypomnieć, że wyniki w lipcowe w latach 2015-2020 były średnio o 20 tys. sztuk wyższe. Od czasu pandemii import spadł, a tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 700-720 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym - informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 452 879 sztuki, o 2,8% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 414 097 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 2,5%. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 38 782 sztuki - jest o 5,9% mniejszy niż przed rokiem.

Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi dokładnie 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,09), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 2 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 237 013 szt. (-6,2%)
  2. Francja – 54 801 szt. (-8,4%)
  3. Belgia – 31 738 szt. (5,3%)
  4. Holandia – 24 845 szt. (6,8%)
  5. Stany Zjednoczone – 24 133 szt. (11,1%)
  6. Szwecja – 13 766 szt. (30,1%)
  7. Włochy – 12 649 szt. (-7,1%)
  8. Dania – 11 259 szt. (7,1%)
  9. Austria – 11 165 szt. (-9,1%)
  10. Szwajcaria – 10 952 szt. (-5,2%)
  11. Norwegia – 3 480 szt. (31,0%)
  12. Kanada – 2 782 szt. (-8,2%)
  13. Czechy – 2 406 szt. (19,6%)
  14. Wielka Brytania – 2 090 szt. (-12,8%)
  15. Finlandia – 1 847 szt. (19,5%)
  16. Luksemburg – 1 625 szt. (-5,5%)
  17. Hiszpania – 1 253 szt. (-11,3%)
  18. Litwa - 871 szt. (48,4%)
  19. Japonia - 825 szt. (2,1%)
  20. Słowacja - 554 szt. (17,1%)

Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,3%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie: Szwecja (+30,1%) i Norwegia (+31,0%).

Źródło: Samar

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Import samochodów do Polski. Z jakich krajów najczęściej sprowadzamy auta? - Motofakty